Tupakointi

Ai vapaapaini ei juuri nyt nappaa? No puhutaan sitten vaikkapa tv-ohjelmista tai termodynamiikasta.

Valvojat: Moderaattorit, Ylläpito

Vastaa Viestiin
What

Tupakointi

Viesti Kirjoittaja What » Ti 16.08.2011 12:30

Tehdäänpä uudellekin foorumille kyseisestä pahastatavasta aihe. Henkilökohtaisesti itselleni asia on juuri nyt pinnalla, sillä poltin "viimeisen" savukkeeni 15.8.2011 kello 09.10 loppuun. Siitä lähtien on kitkuteltu nikotiinilaastarin ja purkan voimalla savukkeiden seireenimäistä viekoittelua vastaan.

Tosiaan oma polttamiseni alkoi kesällä 2007 ympäristössä, jossa se on usealla muullakin alkanut. Intissä Rovajärven leirillä. Sitä ennen olin ehkä ihan muksuna vetänyt hatsit isän sätkästä, ja se oli niin pahaa etten polttaamiseen vielä yläaste/lukioaikoina sortunut. Intissä kun sitten väsyneenä ja vittuuntuneena sorruin kaverilta tupakin pummimmaan, niin se maistui todella hyvälle. Ensimmäinen tupakka. Teki välittömästi mieli seuraavaa. Siitä sitten lähtikin reilun 4:n vuoden ajanjakso, josta suurimman osan ajasta tupakkaa kului maxi aski päivässä (27-30) savuketta.

Yhtä äkkiä viime viikolla alkoi vain tympimään tupakoinnin turhuus ja sitä kautta savuna ilmaan menevät rahat. Aloin miettimään asiaa, ja välittömästi vähensin polttelua. Päätin, että lopetan. Mietin jopa päivämäärän, joka oli 1. syyskuuta. Asia kuitenkaan ei jättänyt rauhaan, joten aikaistin päätöstä parilla viikolla ja lopetinkin siis eilen. Helppoa ei ole, mutta ei kyllä viitsi epäonnistuakaan. Suurin haaste tullee olemaan asian kertominen polttaville työkavereille ja sitä myöten sosiaalisen tupakoinnin karsiminen työpaikalla.

Mutta enpä tarinoi enempää itsestäni. Poltatteko? Miten homma alkoi? Paljonko röökiä menee päivässä? Oletteko lopettaneet? Miten onnistuitte tavoitteessaanne? Kaikki keskustelu kyseisestä haitallisesta, mutta ah niin ihanasta, nautintoaineesta tänne.

Wankie
Viesti:

Re: Tupakointi

Viesti Kirjoittaja Wankie » Ti 16.08.2011 13:33

Ei sitä rahaa lopettamalla säästää, sama raha menee vain johonkin muuhun turhuuteen. Olueen, mässyyn, snäkseihin, penispumppun, mitälie.

Poltan ja olen polttanut eri tupakkatuotteita vuodesta 2004. Tupakkaa menee vaihtelevasti. Viimeeksi olen polttanut kolme päivää sitten. Voin olla polttamatta useamman viikon, mutta kun olutta juon, on pakko polttaa. Siihen se siis aina katkeaa ja ratkeaa. Myös safkaaminen ja kahvittelu nostattaa röökihalua, mutta hyvin harvoin moisten jälkeen poltan.

Aivan h**vetin tyhmä tapa, ei siinä mitään. Kannatan lopettamista, mutta itseltä puuttuu motivaatio kokonaan.

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ti 16.08.2011 14:39

Heilahtelu savuttomuuden, kasuaalipolttelijen ja himopolttajan välillä on jatkunut jo vuosia. Tällähetkellä varmatenkin oikea termi olisi "silloin tällöin", varmaan kahtena, kolmena päivänä viikossa (ja jos ne osuvat viikonlopulle kaljoittelun yhteyteen, määrät ovat huimia). Koskaan en ole tuntenut minkäänlaista fyysistä pakkoa polttaa, henkinen houkutus on sitten toinen. Seurassa tulee poltettua, humalassa tulee poltettua, ja joskus oikein hyvä kahvi saa polttamaan. Toisaalta saattaa mennä vikkojakin ilman tupakkaa.

Myös vuodenajat vaikuttavat tupakointiin huomattavasti. Talvella tupakointi saattaa jäädä kokonaan, koska ei se vain ole sen arvoista että haluaisi mennä kylmään jäätymään, ja tupakkakopit ravintoloissa ovat äärimmäisen vastenmielisiä. Sinänsä voisi siis sanoa että tupakointikielto baareissa rajoitti omaa tupakointiani huomattavasti.

Mitä tulee lopettamiseen, niin itselleni se pahin riski on siinä että tiedän ettei minulla ole mitään fyysistä riippuvuutta (se olisi tullut ilmi viikkoja kestäneiden tahattomien taukojen aikana), joten tiedän myös että voin lopettaa vaikka nyt heti. Ja koska lopettaminen on itselleni helppoa, en näe syytä lopettaa - vielä. Onko tupakointi terveyshaitta? Tietenkin on, mutta niin on myös alkoholi, epäterveellinen ruoka, lisäaineet ja kännykkään puhuminen, joten tupakointijeesustelua en ymmärrä lainkaan. Antaa ihmisten hiljalleen tappaa itsensä haluamallaan tavalla.
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.

Trisu
Queen of the World
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trisu » Ti 16.08.2011 16:35

Itsekin polttelen miten sattuu. Poltin jostain yläasteen kasilta lukion toiselle/kolmannelle suhteellisen säännöllisesti, kunnes lopetin kokonaan. Lopettaminen onnistui melko helposti, koska kuulun myös tähän "vain henkisesti koukussa" -porukkaan. Eli pari viikkoa meni röökin perään haikaillessa, mutta mitään fyysisiä oireita ei tullut ja nopeasti se kaipuukin sitten katosi lopulta.

Tuon jälkeen meni vuosia, jonka aikana poltin max. muutaman röökin. Pari vuotta sitten aloitin tavan uudestaan syystä jota en muista, taisi olla jonkun puistoreissun seurausta... Oli jotenkin liian helppoa aloittaa uudelleen kun tiesi, että pystyy koska tahansa lopettamaankin. Nykyään voi mennä viikkoja etten polta ollenkaan, tai sitten poltan pelkästään viihteellä ollessa, tai rankan duuniputken seurauksena arkenakin.

Toiveena olisi tässä taas vähentää polttelua niin, että tulisi mielellään maksimissaan muutaman kerran kuussa tupakoitua. Kunhan nuo Diilin kuvaukset nyt loppuvat niin voisi lopettaa myös kokonhaan töissä polttelun. Katsellaan.

What

Viesti Kirjoittaja What » Ti 16.08.2011 17:21

Wankie kirjoitti:Ei sitä rahaa lopettamalla säästää, sama raha menee vain johonkin muuhun turhuuteen. Olueen, mässyyn, snäkseihin, penispumppun, mitälie.
Totta. Ellei sitten tee kuten itse aioin tehdä, eli joka viikon sunnuntaina siirtää tupakasta säästämänsä rahat säästötilille.

Wankien, Rivenin ja Trisun viesteistä tulee kyllä ilmi kuinka yksilöllisesti tupakka vaikuttaa ihmisiin. Tuota kolmikkoa voisi kutsua vaikkapa "onnekaiksi paskiaisiksi", sillä omien sanojensa mukaan he pystyvät täysin kontrolloimaan tupakanpolttoaan ilman suurempia kiusauksia. Sama juttu kuin syömisen kanssa: jotkut voivat asua Mäkissä/Hesessä/Kotipizzassa mutta eivät vaan nopean aineenvaihduntansa ja geeniensä vuoksi liho. Toiset taas lihoavat kun haistelevatkin herkkuja. Itse kuulun niin tupakoinnin kuin syömisenkin osalta näihin epäonnisiin sotureihin. :D

Itse jäin enemmän tai vähemmän koukkuun siitä ensimmäisestä tupakasta. Fyysistä riippuvuutta pahempi on kuitenkin henkinen riippuuvuus, tapatupakointi. Poltin kun odotin junaa/bussia/jotain henkilöä. Poltin kun pääsin junasta. Poltin kahvin kanssa ja syömisen jälkeen. Poltin aina jos kaveri pyysi röökille, vaikka olisin juuri 5min. sitten savut vetänyt. Poltin saatuani tv-ohjelman katsottua loppuun. Poltin ennen kuin menin kauppaan/salille/pankkiin ja poltin kun tulin sieltä pois. Poltin heti herättyäni ja juuri ennen nukkumaanmenoa.

Miettikääpä asiaa vaikka näin: 4:n vuoden ajan olette kulkeneet aina tietystä ovesta. Joka kerta se on ollut auki. Parin päivän ajan ovea on kuitenkin pidetty suljettuna. Miten käy? Jonkin aikaa menette ovelle, yritätte avata sitä, kiroilette, kaivatte avaimet taskusta ja avaatte oven. Tupakoinnin lopettamisessa on tietyllä tapaa kyse juuri tuosta. Rutiineista ja piintyneistä toimintamalleista ja tavoista pois opettelemista. Ei ole helppoa.

enska

Viesti Kirjoittaja enska » Ti 16.08.2011 17:22

Tupakkaa imin viimeksi vuonna 2009. Pikkusikareita sen sijaan tulee poltettua näin karkeasti arvioituna aski viikossa. (Vakioaskiini mahtuu kymmenen sikaria.) Kaljoittelun yhteydessä en hirveästi nauti polttamisesta. Parasta on istua kesämökin terassilla pilkkopimeänä syysyönä, kuunnella vanhasta cd-soittimesta Juha Vainion klassikoita ja sauhutella kaikessa rauhassa sikaria tai paria. Tosi rentouttavaa touhua.

Hyrkanos

Viesti Kirjoittaja Hyrkanos » Ti 16.08.2011 18:22

Wankie kirjoitti:Ei sitä rahaa lopettamalla säästää, sama raha menee vain johonkin muuhun turhuuteen. Olueen, mässyyn, snäkseihin, penispumppun, mitälie.
Eihän rahalla mitään tekisikään. Sen jakamissuhteestahan kaikki on kiinni. Siksi pitää kysyä itseltään haluaako hengittää kallista savua vai sada kovemman erektion (tai kännin, laskiä ym, jos sellaiset perversiot kiinnostaa).
Palannut kuolleista 2015

Darien Fawks

Viesti Kirjoittaja Darien Fawks » Ti 16.08.2011 20:00

Voisi melkein sanoa, että en polta rögeä.

Toisaalta totuudenmukaisempaa olisi todeta, että toisinaan kovassa humalassa tulee otettua, mikäli joku tarjoaa. Vielä pari vuotta sitten olin kovasti tupakkaa vastaan, mutta kun viisas kaverini sanoi maistaneensa ja ihmetelleensä puheita spaddun pahasta mausta, niin tulihan tuota itsekin maistettua gänässä. Saman totesin silloin: puhe pahasta mausta on propagandaa. Eihän se tietysti sokerilta maistu, mutta eipä musta kahvikaan. Ei kaiken tarvitse samalta maistua.

Viime aikoina olen kuitenkin koittanut hillitä tapaani, joka on ollut silloin tällöin humalassa hyväksyä sauhut. Toisaalta en näe tällaista kerran kuussa pari viihteellä -meininkiä epäterveelliseksi tai huonoksi, mutta toisinaan on hyvä koetella ja piiskata itseään. Humalassa ei ole köyhä eikä kipeä eikä huolissaan huomisesta, mutta silti on välillä paikallaan ottaa itseään niskasta kiinni.

Tupakointiin liittyy itselläni myös se sosiaalinen puoli sikäli, että uudessa porukassa en koe hinkua sanoa "en polta, en edes maista", vaan ennemmin kulkea kultaista keskitietä, polttaa yhden ja jutella mukavia. En kutsuisi tätä niinkään sosiaaliseksi paineeksi, vaan en vain tahdo olla ihmisenä liian ehdoton. Neuroottinen olen monissa asioissa jo muutenkin.

Tyhmä tapa, joka ei pitkässä juoksussa tee hyvää terveydelle eikä tilipussille, mutta kerrankos sitä kokeilee.

What

Viesti Kirjoittaja What » Ti 16.08.2011 20:58

Darien Fawks kirjoitti:Tyhmä tapa, joka ei pitkässä juoksussa tee hyvää terveydelle eikä tilipussille, mutta kerrankos sitä kokeilee.
Tupakka on kyllä salakavala rahojen viejä. Yleensä kun ihminen laittaa 130 euroa johonkin hyödykkeeseen kerralla niin hän miettii asiaa kahdesti, onhan kyse kuitenkin sellaisesta summasta, jolla söisi aika monta päivää. Mutta tupakka, tupakka... se vie tuon 130 euroa pienissä reilun 4:n euron erissä. Huomaamatta, hiljaa, salakavalasti.

Wankie
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wankie » Ti 16.08.2011 21:03

What kirjoitti: Poltin aina jos kaveri pyysi röökille, vaikka olisin juuri 5min. sitten savut vetänyt.
Tuollaisissa tilanteissa elimistö yksinkertaisesti tuuppaa vastaan. Jos on juuri polttanut, on pakko pitää vähintään tunnin tauko. Poikkeksena sivistyneet perskännit, sillä kesäterassilla voi tuopin kanssa mennä 2-3 syöpäkäärylettä. Pistetään syyksi vaikka se, että kalja neutralisoi tupakan jättämät paskat. *)

*) Tutkittu juttu. Luin vessan seinästä kolme minuuttia sitten.

pz0001

Viesti Kirjoittaja pz0001 » Ti 16.08.2011 21:08

Tupakointi. Olen miettinyt että jospa jättäisi polttamatta, mutta aina tulee poltettua. Kaikki lähti siitä kun olin ollut ajokortillinen hetken. Kaikki kaverit kyseli aina kuskiksi koska olin kaveripiiristä ensimmäinen ajokortin saanut. Hyvänä ihmisenä en osaa kieltäytyä. Känniääliöt vaativat tupakkitaukoja yhtenään ja siinä sivussa tuli itsekin aloiteltua (joskin joskus teininä olin humalassa pari polttanut). Halusin rentoutusta kuskinrooliin ja en halunnut missata tupakkiringin eittämättä parhaita juttuja.

Kuten varmaan monella, kännipolttelusta se lähti. Kuskina poltin pakotien takia, kun en ollut enää kuski, poltin enimmäkseen humalassa ja maxiaski kesti viikkoja. Nykyään aski kestää selvänä kolmesta neljään päivään ja juodessa menee helposti aski iltaan. Tosin pikku hiprakassa sitä tulee yllättävän herkästi tarjottua ihmisille joiden kanssa lähtee tupakalle. Olen sen huomannut että tupakoimattomassa seurassa tulee poltettua vähemmän. Itselleni virikkeet määrää, poltanko vai en.

Humalassa menee aski iltaan, selvänä menee paljon vähemmän. Jos internetissä iskee väittelyvietti päälle, väittelen polttamista mieluummin. Seurassa tulee myös poltettua enemmän. On helpompaa pyytää kaveria käymään tupakalla kuin käymään kylässä. Tupakanmittainen tauko on standardi.
"Kirjallisuutta, taidetta, tiedettä. Sä et tarvii niitä, mä tiedän oikotien!"

Youtube
Last.fm

Reno Hex

Viesti Kirjoittaja Reno Hex » Ti 16.08.2011 21:27

Wankie kirjoitti:penispumppun
MIHIN?

No enivei. Olen polttanut vuodesta 2004, lopettanut välillä jotain kolme kertaa ja nyt olen tämän vuoden ollut savuttomana. Oma periaate vaan hankaloittaa sitä (tupakoimattomuutta), sillä olen päättänyt, että olen polttamatta tasan niin kauan, kuin se tuntuu helpolta. No, tässä muuan päivänä tuli töissä ruokatauolla hassu fiilis, että pistänpä tupakaksi. Tuumasta toimeen ja työkavereiden kanssa röökille. Oletteko muuten huomanneet, että tupakoijat on aina älyttömän auliita tarjoamaan jos joku tupakoimaton haluaa tupakan?

No, joka tapauksessa imeskelin perssauhut siinä kaikessa rauhassa ja sehän kihosi hattuun kuin s****na. Oli se ihana istua kassalla ihan keltaisena, kylmä hiki otsalla ja barffi kurkunpäässä pyörien. Sillä muistikuvalla on jaksanut kilvoitella tämän pari viikkoa nyt, mutta tiedän jo valmiiksi, että nyt kun pään auki on saanut niin jossain vaiheessa, todennäköisesti huhtikuuhun mennessä, ratkean taas tupakoimaan vakituisesti. Itselleni sitä kuuluisaa 'yhtä tupakkaa' kun ei ole olemassakaan.

Tupakoinnin lopettajille/lopettaneille suosittelen vakavasti jo Whatin blogissa mainostamaani kirjaa (jonka myynnistä en saa rojalteja vaikka joku voisi toisin luullakin) Stumppaa tähän! Kirjoittaja on nyttemmin keuhkosyöpään kuollut Allen Carr. Kirja ei sisällä pelottelua tupakoinnin vaaroista tai muuta vastaavaa shittiä. Onpahan vain ajatuksia herättävä teos ja hyvä lukukokemuskin, jos pystyy katsomaan brittiläisen omakehun läpi eikä anna sen häiritä.

Lopuksi vielä Trisulle, Wankielle, Rivenille, ja kaikille muille yhden tupakan silloin tällöin poltteleville kysymys. Mitä te siitä (tupakasta) saatte? Darienia lainaten, Ei pahalla, mutta en ymmärrä. Teillä kun ei pitäisi olla nikotiinin vieroitusoireita kärsittävinä eikä siitä tietääkseni juuri muuta hyötyä ole. Lievä piriste, muistan joskus lukeneeni. Valaiskaa minua, pyydän.
Pikachu kirjoitti:Pika Pika.

Trisu
Queen of the World
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trisu » Ti 16.08.2011 22:31

Reno Hex kirjoitti:Lopuksi vielä Trisulle, Wankielle, Rivenille, ja kaikille muille yhden tupakan silloin tällöin poltteleville kysymys. Mitä te siitä (tupakasta) saatte? Darienia lainaten, Ei pahalla, mutta en ymmärrä. Teillä kun ei pitäisi olla nikotiinin vieroitusoireita kärsittävinä eikä siitä tietääkseni juuri muuta hyötyä ole. Lievä piriste, muistan joskus lukeneeni. Valaiskaa minua, pyydän.
Vastailenpa nyt omalta osaltani. Tätä on moni kysynyt ja melko harva ymmärtänyt...

Silloin kun poltin ns. "säännöllisesti" teininä, se oli mulle sellainen oma hetki. Ekan tupakkani poltin kaverin seurassa kun tämä tarjosi ja kokeilunhalu oli suuri, mutta seuraavat röökit sitten vedinkin yksinäni keskellä metsää kalliolla istuskellen. En tiedä miksi, mutta opettelin tavan ja jotenkin se heti tuntui omalta. Kuulostaa sinänsä typerältä kun kuitenkin olin lapsena todella röökinvastainen, mutta nopeasti siitä muodostui mulle sellainen oma juttu. Istuskelin aina tupakka huulessa jossain yksinäni, usein kirjottelemassa runoja.

Teininä en siis juurikaan polttanut seurassa (siis, arkisin) mutta kännissä tuli toki seurassakin tupakoitua. Tuon takia en myöskään kokenut että kyse oli koskaan mistään "cooliudesta" tjsp. kun en muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koulussa lähtenyt kavereiden mukaan sinne röökipaikalle välituntisin.

Samaten lukiossa eniten nautin tupakasta silloin, kun sain sen vetää omissa oloissani öistä tähtitaivasta tuijotellen. Joku sisäinen rauha valtasi, en osaa sen paremmin selittää. Myöskään lukiossa arkitupakointi esim. kouluoloissa ei kuulunut tapoihin, eli siitä perinteisesti seuratupakoinnista ei ollut kyse. (No, asiaan vaikutti varmasti myös se, ettei kukaan läheisimmistä koulukavereista röökannut.)

Nyt sitten tämä round 2 on ollut enempi sitä seuratupakointia ja kännipolttelua, mutta ikävä kyllä oon löytänyt röökistä taas myös sen "oman hetken". Tämä on se paskin homma, koska se on mulle se tapa mihin jään koukkuun. Kännissä tulee tupakanhimo, selvinpäin himo saada se tupakkahetki. Sanoisin että näistä jälkimmäinen on mulle se vaikeampi vastustaa.

Niin ja viime syksynä opin polttamaan työstressiin, sama tapa on sittemmin jatkunut (ikävä kyllä) työtehtävien vaihduttua. Myös parisuhdedraama (haha, irkissä mun juttuja lueskelleet tietääkin tästä ihan liikaa) on MONET kerrat ajanut tupakka-askille, kun sieltä on muka hetkeksi löytynyt se ainoa rauhoittava pikalääke paskaan fiilikseen.

Mut että noin. Syitä on siis monia miksi poltan mutta pahin on se henkinen riippuvuus tiettyyn tapaan ("v***ttaa/itkettää/vmp -> rööki huuleen ja rauhoitun") ja sitten se omituinen kaipuu sellaiseen nostalgiseen omaan hetkeen missä olen vain minä ja tupakka - ja tätä ei ikävä kyllä voi koskaan kenellekään selittää, sen joko tajuaa tai sitten ei.

Näillä puheilla tulikin nyt sitten sellanen yliannostus tupakanmiettimistä, että voisin olla taas hetken polttamatta. Terkuin: sorruin tänään(kin) sitten polttamaan yhden kun vitutti niin paljon.

Darien Fawks

Viesti Kirjoittaja Darien Fawks » Ke 17.08.2011 00:20

Niin no minulla nyt ei edes tee mieli, koska en halua koukkuun jäädä tai tuhota varallisuutta tai terveyttäni. Jos joku tarjoaa, niin voi sitä silti ottaa, kun en halua olla niin ehdoton ihmisenä. Ja onhan se eräänlainen nautintoaine. En minä kahviakaan aktiivisesti juo, mutta jos juon, niin se on juuri sen takia, että joisin kahvia.

Ei tuota oikein osaa selittää. Ehkä se on se ehdottomuuden välttely. Jotkut kun ovat niin ehdottomia. Minäkin olin. Tällä tavalla itse vapaudun ehdottomuudestani ja astun ulos neuroottisuudesta. Tai jotain. Kävinhän 'Damissakin.

Mostal0

Viesti Kirjoittaja Mostal0 » Ke 17.08.2011 00:32

Joo-o, poltan. Säännöllisesti.

Itsehän myönnän aloittaaneni tupakoinnin enemmän ja vähemmän juuri sen "olen cool" -jutun vuoksi. Olisinkohan seiskalla ollut kun ensimmäisiä kertoja mentiin "bänditreeneistä" "rokkitähtinä" tupakalle. Oli siinä tietysti lyhytkasvuisena näitä random-itsetuntokysymyksiä yms. settiä, mikä voi myöskin selittää tupakointi-innostustani. Itsetunto rupesi itseasiassa sen jälkeen normalisoitua, kun tarkemmin mietiskelee. Seiskan kesällä tuli myös ensimmäisiä kertoja juotua kaljaa ja silloin olin jo hetken kerenny tupakkaa imeä. Itse en koskaan omistanut tupakkaa, poltin vain muiden tarjoamia tupakkeja. Yläasteen loppupuolella tulin sitten jostain syystä ostaneeksi oman röökiaskin ja sen jälkeen en muista olleeni polttamatta kuin yhden päivän.

Olen kai jossain määrin nikotiininarkkari, ei vain ole koskaan tullut tilanteita, missä nikotiiniriippuvuutta testaisin. Itse kyllä poltan verrattain vähän, lukiossa on useinkin tilanteita jolloin en jaksa välitunnilla lähteä tupakalle. Johtuu myös ehkä siitä, lukiokavereista ei polta kuin pari hassua tyyppiä (joista niistäkin kaksi on niin idiootteja, että mielummin jään sisään ku meen niiden kanssa tupakalle).

Tupakkaa menee siis 10-15 kappaletta päivässä. Hyvin suurella hajonnalla. Tänään ei ollut kuin yksi tunti koulua, eli koulupäivän tupakat ovat jääneet väliin. Olen joka tapauksessa tänän polttanut verrattain pirun vähän, neljä tupakkaa. Yksi vielä tiedossa ennen kuin nukkumaan menen, eli tälle päivälle viisi tupakkaa.

Monet sanovat aina sen maagisen "ryypätessä palaa röökiä". Itse olen aika iso poikkeus. Tietty kesäisin terassilla (ja pussikaljalla~!) saattaa mennä askillinen parissa hassussa tunnissa, mutta talvisin en jaksa perus baari-illan aikana käydä tupakalla läheskään yhtä usein kuin kaverit. Tupakkakopeissa ei mitään ongelmaa, mutta ei vaan jaksa kiinnostaa lähteä hyvän jutun äärestä kävelemään parinkymmenen metrin matkaa tupakalle.

Rahaa menee vaihtelevasti, tehdastupakkaan menee tietysti vitusti rahaa, mutta yleensä poltankin sätkää. Virosta toin joulun aikaan 100 kpl paketin papereita, eli ne ovat käytännössä ilmaisia. Toppa kestää parista päivästä viikkoon. Eli tupakkaan menee viikossa neljästä kahdeksaan euroon. Jos se ei menisi tupakkaan, se menisi mässyyn, kaljaan tjsp. En osaa säästää rahaa, vaikka se olisi kuinka tiukassa.

Saattaahan se minut hautaan laittaa, mutta laittakoot. Joskushan täältä on lähdettävä kuitenkin (viimeistään 27-vuotiaana). Itse olen sen riskin ottanut. Ja Rivenin sanoin, elämä ei ole terveellistä. Ei tosiaan kannata elää, saattaa kuolla. Elämästä pitää saada nauttia, oli se terveydelle haitallista tai ei. "Mut rööki o haitallist muilleki ku vaa sulle!!" Joo-o, niin on. Mutta kyllä nekin joskus kuolee. Pienten lasten seurassa en kyllä polta ja kyllä tupakoimattomien aikuistenkin seurassa kysyn, että haittaako. Mutten jaksa jeesustella esimerkiksi kaupungilla tai jossain festareilla, että haittaako oma röökaamiseni takana olevaa pitkätukkaista liimanhaistelijaa.

Edellisestä vastaavan pituisesta romaanista onkin taas hetki, ohhoh. Tupakalle-->
<3

Mostal0

Viesti Kirjoittaja Mostal0 » Ke 17.08.2011 00:34

Mostal0 kirjoitti:Joo-o, poltan. Säännöllisesti.

Itsehän myönnän aloittaaneni tupakoinnin enemmän ja vähemmän juuri sen "olen cool" -jutun vuoksi. Olisinkohan seiskalla ollut kun ensimmäisiä kertoja mentiin "bänditreeneistä" "rokkitähtinä" tupakalle. Oli siinä tietysti lyhytkasvuisena ehkä näitä random-itsetuntokysymyksiä yms. settiä, mikä voivat myöskin selittää tupakointi-innostustani. Itsetunto rupesi itseasiassa varmaan vasta sen jälkeen normalisoitua, kun tarkemmin mietiskelee. Seiskan kesällä tuli myös ensimmäisiä kertoja juotua kaljaa ja silloin olin jo hetken kerenny tupakkaa imeä. Itse en koskaan omistanut tupakkaa, poltin vain muiden tarjoamia tupakkeja. Yläasteen loppupuolella tulin sitten jostain syystä ostaneeksi oman röökiaskin ja sen jälkeen en muista olleeni polttamatta kuin yhden päivän.

Olen kai jossain määrin nikotiininarkkari, ei vain ole koskaan tullut tilanteita, missä nikotiiniriippuvuutta testaisin. Itse kyllä poltan verrattain vähän, lukiossa on useinkin tilanteita jolloin en jaksa välitunnilla lähteä tupakalle. Johtuu myös ehkä siitä, lukiokavereista ei polta kuin pari hassua tyyppiä (joista niistäkin kaksi on niin idiootteja, että mielummin jään sisään ku meen niiden kanssa tupakalle).

Tupakkaa menee siis 10-15 kappaletta päivässä. Hyvin suurella hajonnalla. Tänään ei ollut kuin yksi tunti koulua, eli koulupäivän tupakat ovat jääneet väliin. Olen joka tapauksessa tänän polttanut verrattain pirun vähän, neljä tupakkaa. Yksi vielä tiedossa ennen kuin nukkumaan menen, eli tälle päivälle viisi tupakkaa.

Monet sanovat aina sen maagisen "ryypätessä palaa röökiä". Itse olen aika iso poikkeus. Tietty kesäisin terassilla (ja pussikaljalla~!) saattaa mennä askillinen parissa hassussa tunnissa, mutta talvisin en jaksa perus baari-illan aikana käydä tupakalla läheskään yhtä usein kuin kaverit. Tupakkakopeissa ei mitään ongelmaa, mutta ei vaan jaksa kiinnostaa lähteä hyvän jutun äärestä kävelemään parinkymmenen metrin matkaa tupakalle.

Rahaa menee vaihtelevasti, tehdastupakkaan menee tietysti vitusti rahaa, mutta yleensä poltankin sätkää. Virosta toin joulun aikaan 100 kpl paketin papereita, eli ne ovat käytännössä ilmaisia. Toppa kestää parista päivästä viikkoon. Eli tupakkaan menee viikossa neljästä kahdeksaan euroon. Jos se ei menisi tupakkaan, se menisi mässyyn, kaljaan tjsp. En osaa säästää rahaa, vaikka se olisi kuinka tiukassa.

Saattaahan se minut hautaan laittaa, mutta laittakoot. Joskushan täältä on lähdettävä kuitenkin (viimeistään 27-vuotiaana). Itse olen sen riskin ottanut. Ja Rivenin sanoin, elämä ei ole terveellistä. Ei tosiaan kannata elää, saattaa kuolla. Elämästä pitää saada nauttia, oli se terveydelle haitallista tai ei. "Mut rööki o haitallist muilleki ku vaa sulle!!" Joo-o, niin on. Mutta kyllä nekin joskus kuolee. Pienten lasten seurassa en kyllä polta ja kyllä tupakoimattomien aikuistenkin seurassa kysyn, että haittaako. Mutten jaksa jeesustella esimerkiksi kaupungilla tai jossain festareilla, että haittaako oma röökaamiseni takana olevaa pitkätukkaista liimanhaistelijaa.

Edellisestä vastaavan pituisesta romaanista onkin taas hetki, ohhoh. Tupakalle-->
Joo-o, täähän meni ihan putkeen. No, tulihan sinne yhtä lausetta korjattua.
<3

Reno Hex

Viesti Kirjoittaja Reno Hex » Ke 17.08.2011 07:35

Trisu kirjoitti:*upea viesti satunnaistupakoinnin syistä*
Mahtava vastaus, joka teki juuri sen, mitä toivoinkin. Kiitos siitä! Tosin en vieläkään ymmärrä, miksi siihen pitää se tupakka kuulua, mutta
a)eipä nuo niin järkiperusteita ollut muutenkaan (enemmänkin tunneperusteluita) ja
b)mennee mielikuvamainonnan (AIVOPESUN! Mielikuvamainonnan, AIVOPESUNNNAAaargh... krhm.) piikkiin.
Darien Fawks kirjoitti: Kävinhän 'Damissakin.
Kuulostaa ihan joltain oudolta eufemismiltä pilvenpoltolle :) vai miten se liittyy tupakointiin? Saattaa mennä OffTopiciksi, anteeksi siitä omasta ja Darienin puolesta.
Mostal0 kirjoitti: Joskushan täältä on lähdettävä kuitenkin (viimeistään 27-vuotiaana).

=D>
Mostal0 kirjoitti:Mutten jaksa jeesustella esimerkiksi kaupungilla tai jossain festareilla, että haittaako oma röökaamiseni takana olevaa pitkätukkaista liimanhaistelijaa.
Tämä asenne on se, mikä v***ttaa joissain tuntemissani tupakoijissa eniten. En tiedä, mikä on tilanne näillä mainitsemillasi festareilla, ja kaupungilla olo nyt on joka tapauksessa luku sinänsä, mutta niissä järjestetyissä tapahtumissa ja niillä alueilla joissa on erikseen (yleensä selkeästi) osoitettu tupakkapaikka, eikö sitä voisi myös p****le käyttää!? Parhaita suorituksia on se, kun muutama tuttuni tuli ulos, lähti kävelemään tupakkapaikan suuntaan, pysähtyi puolessavälissä matkaa (pelastustielle) ja jäi siihen polttelemaan. Natsat sitten nakattiin siihen maahan, silmämääräisesti arvioiden kuuden ja puolen metrin päässä olisi ollut ihan niitä varten tarkoitettu roskis.

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ke 17.08.2011 08:24

Darien Fawks kirjoitti:Niin no minulla nyt ei edes tee mieli, koska en halua koukkuun jäädä tai tuhota varallisuutta tai terveyttäni. Jos joku tarjoaa, niin voi sitä silti ottaa, kun en halua olla niin ehdoton ihmisenä. Ja onhan se eräänlainen nautintoaine. En minä kahviakaan aktiivisesti juo, mutta jos juon, niin se on juuri sen takia, että joisin kahvia.
Kuten sanoin, jokainen valitkoot omat keinot itsensä tappamiseksi. Ei se alkoholi sen terveellisempää ole kuin tupakka, saati yhtään vähemmän koukuttavaa (henkisesti). Joka viikonloppu alkoholia lyhentää elinikää samalla tapaa kuin tupakointi.
Kävinhän 'Damissakin.
:applause:
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.

Phenomenon

Viesti Kirjoittaja Phenomenon » Ke 17.08.2011 11:04

Vähintään kaksi askia menee päivittäin. Eilen aloitin vähentämisen (yritän polttaa vain 5 tupakkaa päivässä) ja tänään on vasta yksi syöpäkääryle poltettu. Nuuska on kyllä huulessa tätä kirjoitellessa, mutta siinä ei olekaan terveysriskejä, sekä minun nuuskan käyttö tahdilla kiekko kestää lähes viikon vaikka kokoajan mälliä pidänkin huulessa. Käytän sopivan pientä nuuskaa ettei se näy sekä vähintään tunnin verran pidän huulessa.
Phe-no se on, sai hän suosion
fanilauma perässänsä on jo loputon
Mah-do-ton, ownausputki on
nörttejä lakos, voimansa on rajaton

Reno Hex

Viesti Kirjoittaja Reno Hex » Ke 17.08.2011 12:18

Phenomenon kirjoitti:Nuuska on kyllä huulessa tätä kirjoitellessa, mutta siinä ei olekaan terveysriskejä,
Ootko tosissasi? Nuuskaa ja tupakkaa vertaillessa vaaka kääntyy kyllä nuuskan eduksi, mutta se tarkoittaa vain vähäisempiä riskejä kuin tupakassa. Riskitöntähän sekään ei missään tapauksessa ole. Koska tästä asiasta todennäköisesti sikiää jonkinlaista keskustelua, linkitän tähän vähän materiaalia. http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun- ... entyminen/ on kuten osoitteesakin voi päätellä, artikkeli nuuskan terveysvaikutuksia selvittävästä metatutkimuksista. Puutteellinen, perusteluton TL;DR -lista nuuskan terveysvaikutuksista löytyy osoitteesta http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuoriso ... erveys.htm
Minulla ei muuta.

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ke 17.08.2011 12:42

Reno Hex kirjoitti:
Phenomenon kirjoitti:Nuuska on kyllä huulessa tätä kirjoitellessa, mutta siinä ei olekaan terveysriskejä,
Ootko tosissasi? Nuuskaa ja tupakkaa vertaillessa vaaka kääntyy kyllä nuuskan eduksi, mutta se tarkoittaa vain vähäisempiä riskejä kuin tupakassa. Riskitöntähän sekään ei missään tapauksessa ole. Koska tästä asiasta todennäköisesti sikiää jonkinlaista keskustelua, linkitän tähän vähän materiaalia. http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun- ... entyminen/ on kuten osoitteesakin voi päätellä, artikkeli nuuskan terveysvaikutuksia selvittävästä metatutkimuksista. Puutteellinen, perusteluton TL;DR -lista nuuskan terveysvaikutuksista löytyy osoitteesta http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuoriso ... erveys.htm
Minulla ei muuta.
Peruspropagandaa, joka on tahallaan haudattu vertausten taakse. Esimerkiksi "Nuuskaajien riski sairastua suusyöpään on 4,2 kertaa korkeampi kuin nuuskaamattomien." on täyttä totta, mutta kun otetaan huomioon suusyövän harvinaisuus, ei 4,2 kertaa korkeampi riski ole sinänsä kovinkaan suuri riski. Suusyövän suurin riskitekijä on kuitenkin heikko suuhygienia, johon voi jokainen itse vaikuttaa, nuuskasi tai ei. Hammaslääkäriliiton tutkimus taas on niin ikään totta, mutta tutkimusryhmät ovat virheelliset, koska toisessa ryhmässä olevia nuuskankäyttäjiä ei ole eroteltu sen mukaan polttavatko/ovatko he polttaneet myös tupakkaa.

Tarkoitus ei ole kuitenkaan hehkuttaa nuuskaa minään vaarattomana aineena, sillä kaikki aineet joita ihminen ei luonnolisesti käytä ravinnoksi ovat "vaarallisia", aina aspartaamista heroiiniin.

Wankie
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wankie » Ke 17.08.2011 13:37

Tupakka yksinkertaisesti maistuu hyvälle. Kaverina olut tai whisky, niin parempaa fiiwistä saa tosiaan hakea.

Nyt puhutaan tupakasta lajikkeena, ei röökistä. Harrastin pelkkää piippua ennen armeijaa (siellä kun moiseen ei jostain kumman syystä ollut aikaa) ja siinä nimenomaan eri blendit, lajikkeet ja mausteet natsaa. Sama juttu paksuissa sikareissa. Ne eivät vain maistu, mutta myös haisevat hyvälle. Sitten kun puhutaan normiröökistä, niin... noh, sen nyt vain polttaa polttamisen takia ilman sen suurempia nautintoja.

BustUout

Viesti Kirjoittaja BustUout » Ke 17.08.2011 15:11

Itse olen 21v enkä ole ikinä edes maistellut tupakkaa. Onhan sitä tarjottu, mutta ihan periaatteen takia en halua pilata keuhkojani.

En tosin tuomitse tupakkaa polttavia, koska jokainen itse päättää terveydestään.
Vuoden 2013 comeback
Vuoden 2013 mielensäpahoittaja
Vuoden 2013 surkuhupaisin
Vuoden 2013 paras feudi

Mostal0

Viesti Kirjoittaja Mostal0 » Ke 17.08.2011 17:21

Reno Hex kirjoitti:
Mostal0 kirjoitti:Mutten jaksa jeesustella esimerkiksi kaupungilla tai jossain festareilla, että haittaako oma röökaamiseni takana olevaa pitkätukkaista liimanhaistelijaa.
Tämä asenne on se, mikä v***ttaa joissain tuntemissani tupakoijissa eniten. En tiedä, mikä on tilanne näillä mainitsemillasi festareilla, ja kaupungilla olo nyt on joka tapauksessa luku sinänsä, mutta niissä järjestetyissä tapahtumissa ja niillä alueilla joissa on erikseen (yleensä selkeästi) osoitettu tupakkapaikka, eikö sitä voisi myös p****le käyttää!? Parhaita suorituksia on se, kun muutama tuttuni tuli ulos, lähti kävelemään tupakkapaikan suuntaan, pysähtyi puolessavälissä matkaa (pelastustielle) ja jäi siihen polttelemaan. Natsat sitten nakattiin siihen maahan, silmämääräisesti arvioiden kuuden ja puolen metrin päässä olisi ollut ihan niitä varten tarkoitettu roskis.
Mestat, missä on erikseen järjestetty tupakointipaikka, ovatkin luku sinänsä. Kyllä minä menen jos sellainen on erikseen järjestetty, mutta itse en ole ainakaan ikinä ollut festareilla, missä moinen olisi ollut.
<3

Darien Fawks

Viesti Kirjoittaja Darien Fawks » Ke 17.08.2011 18:55

Reno Hex kirjoitti:
Darien Fawks kirjoitti: Kävinhän 'Damissakin.
Kuulostaa ihan joltain oudolta eufemismiltä pilvenpoltolle :) vai miten se liittyy tupakointiin? Saattaa mennä OffTopiciksi, anteeksi siitä omasta ja Darienin puolesta.
Anteeksi annettu, Renoseni. :) Kuulosti miltä kuulosti. :wink: Jos se kuulosti edes jossain määrin loogiselta johonkin suuntaa, niin jokainen voi tehdä johtopäätöksensä. Mikäli se puolestaan ei kuulostanut millään tavalla aiheeseen liittyvältä, niin kenties se oli vain jokin epämääräinen ja merkityksetön heitto á la Darien Fawks. (Vai miten tuo kaiketi ranskalainen tai italialainen juttu kirjoitetaankaan.)

Vastaa Viestiin