Opiskelu

Ai vapaapaini ei juuri nyt nappaa? No puhutaan sitten vaikkapa tv-ohjelmista tai termodynamiikasta.

Valvojat: Moderaattorit, Ylläpito

MR.Off Topic

Re: Soapbox 13

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 22.05.2012 14:25

The Rocker kirjoitti:
MR.Off Topic kirjoitti:
The Rocker kirjoitti:Vai onko tässä nyt kyse siitä että kyse on ruotsinkielisestä ohjelmasta. Koska ruotsinkielisyys maksaa valtiolle hirveästi, kukaan ei oikeasti tarvitse sitä, kouluista pitäisi poistaa jne.
Ite istun lukiossa vielä syksylläkin, koska pakkoruotsi. Nopeammin oisin täyspäiväsesti työelämässä, jos ei pakosta tarvisi saada tiettyä määrää läpi noita, sillä olisin voinut jopa hakea AMK:hin sun muihin yliopistoihin jo nyt. Huomatkaa, että tuo "nopeammin työelämässä" heitto oli puoliläppä.
No mitä suosittelisit tilalle?
Tarviiko tilalle oikeasti mitään muuta? Kyllä tässä maailmassa on tuntunu pärjäävän aika hyvin suomella ja englannilla. (englannin kirjotuksista M) Tosin enpä ole sen kummemmin matkaillut, mutta luulenpa että ruotsinkielen taitoni ei tule koskaan olemaan niin hyvä että sitä voisin edes käyttää ja en edes usko, että koskaan tulen sitä tarvimaan. Nyt joku heittää kortin, että Suomessa töissä tarvii, mutta loppujen lopuksi aika harva noista konttorirotistakaan tietää hölkäsen pöläystä enää ruotsinkielestä, vaikka siitä jotkin huippuarvosanat olisikin. Eli toisinsanoen minusta sen tilalle ei tarvisi yhtään mitään. Vapaaehtoiseksi vain muut vieraat kielet kuin englanti ja kyllä ruotsi on minulle vieraskieli.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

The Rocker

Viesti Kirjoittaja The Rocker » Ti 22.05.2012 14:34

MR.Off Topic kirjoitti:
The Rocker kirjoitti: No mitä suosittelisit tilalle?
Tarviiko tilalle oikeasti mitään muuta? Kyllä tässä maailmassa on tuntunu pärjäävän aika hyvin suomella ja englannilla. (englannin kirjotuksista M) Tosin enpä ole sen kummemmin matkaillut, mutta luulenpa että ruotsinkielen taitoni ei tule koskaan olemaan niin hyvä että sitä voisin edes käyttää ja en edes usko, että koskaan tulen sitä tarvimaan. Nyt joku heittää kortin, että Suomessa töissä tarvii, mutta loppujen lopuksi aika harva noista konttorirotistakaan tietää hölkäsen pöläystä enää ruotsinkielestä, vaikka siitä jotkin huippuarvosanat olisikin. Eli toisinsanoen minusta sen tilalle ei tarvisi yhtään mitään. Vapaaehtoiseksi vain muut vieraat kielet kuin englanti ja kyllä ruotsi on minulle vieraskieli.
Eli opetussuunnitelmaan jäisi täytettäväksi esim. lukioon se 5 kurssia tyhjää pelkillä valinnaisilla. Peruskoulussa jäisi sitten 6 kurssia yhteensä ei mitään. Eli koulussa olon määrä vähenisi huomattavasti. Kyllä siihen jotain pitäisi saada tilalle.
"The only time success comes before work is in the dictionary."
"Legal interpretation takes place in a field of pain and death." -Robert Cover
Blogi (Päivitetty 12.05.2015)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Migu.22

Viesti Kirjoittaja Migu.22 » Ti 22.05.2012 15:04

The Rocker kirjoitti:
MR.Off Topic kirjoitti:
The Rocker kirjoitti: No mitä suosittelisit tilalle?
Eli opetussuunnitelmaan jäisi täytettäväksi esim. lukioon se 5 kurssia tyhjää pelkillä valinnaisilla. Peruskoulussa jäisi sitten 6 kurssia yhteensä ei mitään. Eli koulussa olon määrä vähenisi huomattavasti. Kyllä siihen jotain pitäisi saada tilalle.
Millä perusteella siihen tarvitsisi edes jotain tilalle? Onko 75 kurssia lukiossa jotenkin pyhä juttu jota ei voi muuttaa? Opetetaanko amiksessa ruotsia (en tosiaan oikeasti ole tietoinen tästä)?

Yläkoulun puolella ruotsi saa puolestani pysyä pakollisena. Ihan vain sentakia, että osataan edes ne alkeet, että voidaan jossain Ekenäsissä sitten kysyä tietä ja vaalia hienoja perinteitä. Lukiossa taasen tuo pakollisuus on silkkaa idioottimaisuutta. Enemmän hyötyä kansalle olisi pakollisen liikunnan lisäämisestä nykyisen kahden kurssin jatkeeksi, verrattuna niihin satoihin joilla vuosittain lykkääntyy lakin saanti (tai koko lukiosta luovutaan) juurikin sen ruotsin takia. Toki sitä ruotsinkielen osaamista saadaan vaatia/suosia sitten tietyissä aspa- ym. ammateissa. Niinhän itärajallakin suositaan, tai siis liki vaaditaan, venäjää puhuvia kassatyttöjä. Se on sitten ihan oma häpeä jossei ole ruotsia opetellut ja kyseiseen hommaan halajaa töihin.
\____0___/

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 22.05.2012 15:09

The Rocker kirjoitti:Eli opetussuunnitelmaan jäisi täytettäväksi esim. lukioon se 5 kurssia tyhjää pelkillä valinnaisilla. Peruskoulussa jäisi sitten 6 kurssia yhteensä ei mitään. Eli koulussa olon määrä vähenisi huomattavasti. Kyllä siihen jotain pitäisi saada tilalle.
Itseasiassa mietin tuota hieman pidemmälle tuossa ruokaillessa ja tulin siihen tulokseen, että yläasteella se voisi olla pakollista. Jokaisella olisi alkeet, mutta jos se kieli ei nappaa yläasteella niin voin kertoa, että ei se samoilla tyypeillä nappaa lukiollakaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, että sitä opetetaan lukiolla myös niille, jotka eivät osaa edes perusteita eikä ole kiinnostusta kieleen. Itse itseasiassa olen pariin kertaan lukiossa yrittänyt skarpata, mutta joka kerta se päättyy siihen, että ei ole minkäänlaista sanavarastoa ruotsinkielessä ja ei ole kiinnostusta aloittaa opettelemaan perusteista asti uudelleen, koska en tule sitä tarvitsemaan.

Lukiossa tuota voitaisiin tosiaan korvata valinnaisilla täytettäväksi. Jotkuhan voivat opiskella muuta kieltä tilalla, itse olisin halunnut opiskella psykologiaa enemmän kuin kolme kurssia, mutta ei vain saanut ikinä mahtumaan niitä. Muutenkin minulla on hieman sekava tapaus tämä lukio, kun ensimmäisen vuoden vedin urheilulukiota ja jos en olisi sitä silloin tehnyt niin toki olisin saanut ne psykologiatkin mahtumaan. Mutta se oli vain esimerkki siitä, että kyllä ihmisillä lukiossa löytyy niitä mielenkiintoisia aiheita minkä opiskelulle ei sitten löydy enää aikaa muuta kuin vapaa-ajalla. (Olen lukenut yhden psykologian kirjan huvikseni ja kesällä olisi tarkoitus napata joku teos luettavaksi myös. Lukiossa tuosta ei tulis mitään ongelmaa.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

DeadManWalking
WrestlingAlertin johtava jääkiekkoanalyytikko

Viesti Kirjoittaja DeadManWalking » Ti 22.05.2012 15:17

MR.Off Topic kirjoitti:Itseasiassa mietin tuota hieman pidemmälle tuossa ruokaillessa ja tulin siihen tulokseen, että yläasteella se voisi olla pakollista. Jokaisella olisi alkeet, mutta jos se kieli ei nappaa yläasteella niin voin kertoa, että ei se samoilla tyypeillä nappaa lukiollakaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, että sitä opetetaan lukiolla myös niille, jotka eivät osaa edes perusteita eikä ole kiinnostusta kieleen.
Ja sama pätee sitten kun mennään myöhemmin esim. AMK:hon. Ainakin liiketalouden puolella virkamiesruotsi on pakollinen, ja jos tosiaan on yhtään huonommat pohjat alla, niin hankalaksi menee. Nimimerkillä, hikiseen ykkösen kurssista saanut DMW.
Migu.22 kirjoitti:Opetetaanko amiksessa ruotsia (en tosiaan oikeasti ole tietoinen tästä)?
Kyllä.
Riveni kirjoitti:Tämä ei tosin auta siihen että joku Naarajärveläinen luulee olevansa Oulusta (Ja Manchesterista). Eihän sieltä olekkaan kuin se 400 kilometriä Ouluun, vaikka tämän pahamaineisen JYPin kotokunnille on alle 100 kilometriä. 8)
Four passes break any defense

Saimou
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Saimou » Ti 22.05.2012 15:32

Onko se ruotsi todellakin niin vaikeaa, ettei siitä voida odottaa ylioppilaan ihan ajallaan selviävän? Kyseessä on kuitenkin melko helppo kieli, ja muistaakseni nuo osaamisvaatimukset eivät mitään ylitsepääsemättömiä lukiossa ole. Itse kannatan kielten opiskelua, ja tässä pakkoruotsikysymyksessä olen sitä mieltä, että se voitaisiin korvata vapaavalintaisella pakollisella kielellä, oli se sitten ruotsi, itärajalla venäjä tai isommissa kaupungeissa joissa oppilaita riittää vaikka espanja, saksa tai kiina.

The Rocker

Viesti Kirjoittaja The Rocker » Ti 22.05.2012 15:38

MR.Off Topic kirjoitti:Itseasiassa mietin tuota hieman pidemmälle tuossa ruokaillessa ja tulin siihen tulokseen, että yläasteella se voisi olla pakollista. Jokaisella olisi alkeet, mutta jos se kieli ei nappaa yläasteella niin voin kertoa, että ei se samoilla tyypeillä nappaa lukiollakaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, että sitä opetetaan lukiolla myös niille, jotka eivät osaa edes perusteita eikä ole kiinnostusta kieleen. Itse itseasiassa olen pariin kertaan lukiossa yrittänyt skarpata, mutta joka kerta se päättyy siihen, että ei ole minkäänlaista sanavarastoa ruotsinkielessä ja ei ole kiinnostusta aloittaa opettelemaan perusteista asti uudelleen, koska en tule sitä tarvitsemaan.

Lukiossa tuota voitaisiin tosiaan korvata valinnaisilla täytettäväksi. Jotkuhan voivat opiskella muuta kieltä tilalla, itse olisin halunnut opiskella psykologiaa enemmän kuin kolme kurssia, mutta ei vain saanut ikinä mahtumaan niitä. Muutenkin minulla on hieman sekava tapaus tämä lukio, kun ensimmäisen vuoden vedin urheilulukiota ja jos en olisi sitä silloin tehnyt niin toki olisin saanut ne psykologiatkin mahtumaan. Mutta se oli vain esimerkki siitä, että kyllä ihmisillä lukiossa löytyy niitä mielenkiintoisia aiheita minkä opiskelulle ei sitten löydy enää aikaa muuta kuin vapaa-ajalla. (Olen lukenut yhden psykologian kirjan huvikseni ja kesällä olisi tarkoitus napata joku teos luettavaksi myös. Lukiossa tuosta ei tulis mitään ongelmaa.
No miksi lukiossa ylipäätänsä sitten opetetaan jotain mikä ei suurta osaa kiinnosta? Historia nyt ei varmaan montaakaan ihan hirveesti kiinnosta. Eikä sillä ole edes mitään käytännönhyötyä työelämässä näin yleensä ottaen. Tai kuvaamataito ja musiikki. Miksi ne on pakollisia? Tai liikunta. Turhaahan se on. Vapaaehtoiseksi kaikki paitsi äidinkieli ja englanti!

Jotenkin ylipäätänsä tätä hommaa haittaa se että kaikki jotka haluavat ruotsin pois koulusta ovat yleensä sitä porukkaa joka ei sitä osaa tai koulu meinannut mennä täysin reisille. Pitäskö mun koittaa poistaa matematiikka lukiosta sen takia että sitä ei tarvitse monissa ammateissa ja se pilas mun koulunkäynnin?

Saimoulta hyvä pointti tähän keskusteluun.

Tirkka

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Ti 22.05.2012 16:09

Mun mielestä Yle Fem ja Teema joutaisi yhdistää ihan hyvin. Molemmissa menee lähetysaikaa "hukkaan" kun sitä ohjelmistoa on loppujen lopuksi niin vähän. Kukaties tulisi sitten yksi hyvä kanava yhden turhan kanavan (jolla ei näy täälläpäin juuri mitään kun SVT:n ohjelmisto ei näy kaikkialla) ja yhden sinänsä kehityskelpoisen sijasta. Eikä tarvitsisi sitä täyteohjelmaakaan sitten.

Kouluista itsekin poistaisin pakkoruotsin ja -suomen. Ruotsinkieliset oppivat muutenkin suomea jos sitä tarvitsevat, suomenkielisillä se taas ei jää päähän jos sitä ei tarvita. Tilalle sitten valinnainen kieli (eli siis saisi valita opiskeleeko sitä ruotsia vai esim. saksaa, venäjää, ranskaa tai mitä nyt milläkin paikkakunnalla on mahdollista opiskella). Ja ruotsin opiskelu sais olla oikeeta ruotsia eikä tuota rannikon sekakieltä.

...mun mielestä.
All your message are belong to me.

I dont always win... but when I do, it's PPV-veikkaus (2005, 2015).

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ti 22.05.2012 17:46

Ruotsinkielen pakollisuus ei nyt ole ihan simppeli asia, vaan monisäikeinen historiallinen ilmiö jonka vastustus kytkeytyy nationalismiin. Pelkistetystä näkökulmasta katsottuna kyseessä on historiallisen valloittajan kieli, ja on perusteltua väittää että Suomessa on yhä tänä päivänä helpompi menestyä ruotsinkielisenä kuin suomenkielisenä.

Esimerkiksi korkeakoulutusta on saatavilla huomattavasti enemmän ruotsinkieliseen väestöön nähden ruotsin kielellä kuin suomenkieliseen väestöön nähden suomen kielellä. Tämä taas ohjaa tietenkin varallisuutta ruotsinkieliselle väestölle prosentuaalisesti enemmän kuin suomenkieliselle. Tätä tasa-arvon epäkohtaa koitetaan perustella "ruotsinkielisten palvelujen turvaamisella", mutta samaa perustetta käytetään myös suomenkielisten korkeakoulujen pakolliseen ruotsinopetukseen. Mihin tätä suomenkielisten korkeakoulujen pakkoruotsia tarvitaan jos kerran järjestelmä itse vastaa tähän perusteeseen korkeakouluttamalla suuremman osan ruotsinkielisistä?

Ruotsinkielen asemaan Suomessa kytkeytyy niin paljon tasa-arvo ongelmia, jotka sitten purkautuvat esiin peruskoulun pakkoruotsin vastustamisena sen ollessa yleisesti näkyvin ruotsinkielen ilmentymä yhteiskunnassa.

Suomi ei ole oikeasti kaksikielinen maa. Tämä keinotekoinen kaksikielisyys on peruja vanhasta aatelisvallasta, jonka viimeisetkin rippeet tulisi lakkauttaa demokratian nimissä. Alueellinen kaksikielisyys, kuten saamen kielten kanssa, vastaisi todelliseen tilanteeseen ja tarpeeseen paljon paremmin. Nykyinen malli on puhtaasti epäoikeudenmukainen ja epätasa-arvoinen ja häpeäksi oikeusvaltioksi itseään tituleeraavalle Suomelle.

Tämä ei kuitenkaan liity ruotsinopiskeluun peruskoulutuksessa millään tavalla, ja sen lakkauttamista en edes välttämättä kannata (paitsi ammattipuolella). Kielet ovat sivistäviä, tosin ruotsinkielen sijasta voisi olla hyvä opetella jotain globaalisti hyödyllisempää kieltä vaikka pakollisena. Korkeakoulutukseen ruotsinkieli ei kuulu millään asteella sillä sen olemassaolon tarkoitus, toisin kuin peruskoulun ja lukion, ei ole yleisesti sivistää väestöä.
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.

Marshallsaaret

Viesti Kirjoittaja Marshallsaaret » Ti 22.05.2012 19:08

Riveni kirjoitti:Suomi ei ole oikeasti kaksikielinen maa. Tämä keinotekoinen kaksikielisyys on peruja vanhasta aatelisvallasta, jonka viimeisetkin rippeet tulisi lakkauttaa demokratian nimissä. Alueellinen kaksikielisyys, kuten saamen kielten kanssa, vastaisi todelliseen tilanteeseen ja tarpeeseen paljon paremmin. Nykyinen malli on puhtaasti epäoikeudenmukainen ja epätasa-arvoinen ja häpeäksi oikeusvaltioksi itseään tituleeraavalle Suomelle.
Alueellinen kaksikielisyys ei olisi muuten lainkaan huono idea. Toisaalta se olisi ihan p****estä näille rannikkoruotsalaisille, koska eihän ne pärjäisi koskaan ikinä missään jos ei muualla osattaisi edes auttavaa ruotsia. Toisaalta eipä se ruotsinkaan osaaminen auta ymmärtämään närpiöläisiä, kun muut ruotsinkielisetkään eivät niiden mongerruksesta tolkkua ota. Olen kylläkin melko varma, että samanlaista nupinaa itärajan asukkaiden pakkovenäjästä seuraisi kuin nykyisin pakkoruotsistakin, joten suo siellä vetelä täällä.

Jos katsotaan Suomen kielijakaumaa, viimeinen Tilastokeskuksen katsaus kertoo:
Tilastokeskus kirjoitti:Vieraskielisten määrä lähestyy äidinkieleltään ruotsinkielisten määrää

Väestöstä äidinkieleltään suomenkielisiä oli 4 863 351 (90,0 %), ruotsinkielisiä 291 219 (5,4 %) ja saamenkielisiä 1 870 (0,03 %). Muita kuin suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuvia oli 244 827 eli 4,5 prosenttia väestöstä. Suurimmat vieraskielisten ryhmät olivat venäjänkieliset (58 331), vironkieliset (33 076), somalinkieliset (14 045), englanninkieliset (13 804) ja arabiankieliset (11 252).
Kyllähän ruotsinkieliset ylivoimaisesti suurin kielivähemmistö edelleen ovat, eikä mikään muu vähemmistö ole sitä ainakaan toviin saavuttamassa, vaikka kenties kaikkien muiden kielivähemmistöjen edustjaien yhteenlaskettu määrä ruotsinkielisten määrän ohittaakin. Noista kielivähemmistöistä muuten pieni huomio: verrattuna 10 vuoden takaisiin tilastoihin ruotsinkielisten määrä on pysynyt liki samana (vähentynyt noin 0,015%), suomenkielisten lisääntynyt hieman (kasvanut 1,6%), venäjänkielisten ja vironkielisten määrä 2,5-kertaistunut (venäjä +106,8%, viro +225%) ja niiden OneOnlyn pelkäämien somalia/arabiaa puhuvien määrä about kaksinkertaistunut (somali +117,6%, arabia +130%).
永源 遥~!

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 22.05.2012 20:05

The Rocker kirjoitti: No miksi lukiossa ylipäätänsä sitten opetetaan jotain mikä ei suurta osaa kiinnosta? Historia nyt ei varmaan montaakaan ihan hirveesti kiinnosta. Eikä sillä ole edes mitään käytännönhyötyä työelämässä näin yleensä ottaen. Tai kuvaamataito ja musiikki. Miksi ne on pakollisia? Tai liikunta. Turhaahan se on. Vapaaehtoiseksi kaikki paitsi äidinkieli ja englanti!

Jotenkin ylipäätänsä tätä hommaa haittaa se että kaikki jotka haluavat ruotsin pois koulusta ovat yleensä sitä porukkaa joka ei sitä osaa tai koulu meinannut mennä täysin reisille. Pitäskö mun koittaa poistaa matematiikka lukiosta sen takia että sitä ei tarvitse monissa ammateissa ja se pilas mun koulunkäynnin?

Saimoulta hyvä pointti tähän keskusteluun.
No jos tälle linjalle lähetään, niin miten olisi musiikin, kuvaamataidon, historian, filosofian, uskonnon, yms paskan pakollisten kurssien nostaminen viiteen? Eihän sitä mitään kerkeä oppia filosofiasta yhdessä kurssissa, sehän saatta jollain kiinnostaa. Suurin osa noista aineista ei kuitenkaan ole millään tavalla verrattavissa kielten kanssa, matikka sinänsä.

En vain näe mitään järkeä opetella jotain, mistä minulle ei tunnu millään jäävän päähän mitään ja on niin sanottu korvaava vaihtoehto. Aika harvassa nimittäin alkaa olemaan ne ihmiset, jotka eivät millään tavalla osaa englantia. Jos asia olisi niin, että ruotsin kieli olisi muutakin kuin pohjoismaissa kätevä, joskaan ei niissäkään pakollinen edes päivittäisiä asioita hoitaessa, niin tottakai kannattaisin sen opiskelua. Harmi, että maailmasta löytyy niin sanottu maailmankieli, jota opiskelllaan aika pitkälti jokaisessa "hyvinvointi"valtiossa. Vihaan sanaa hyvinvointivaltio.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Reno Hex

Viesti Kirjoittaja Reno Hex » Ti 22.05.2012 20:13

Marshallsaaret kirjoitti: Alueellinen kaksikielisyys ei olisi muuten lainkaan huono idea. Toisaalta se olisi ihan p****estä näille rannikkoruotsalaisille, koska eihän ne pärjäisi koskaan ikinä missään jos ei muualla osattaisi edes auttavaa ruotsia. Toisaalta eipä se ruotsinkaan osaaminen auta ymmärtämään närpiöläisiä, kun muut ruotsinkielisetkään eivät niiden mongerruksesta tolkkua ota. Olen kylläkin melko varma, että samanlaista nupinaa itärajan asukkaiden pakkovenäjästä seuraisi kuin nykyisin pakkoruotsistakin, joten suo siellä vetelä täällä.
Närpiöläisiin liittyen: Olin todistamassa tilannetta, jossa porvoonruotsinkielinen ja kokkolanruotsinkielinen koittivat kommunikoida keskenään. Joutuivat vaihtamaan suomeen (ja vähän englantiin), kun eivät kerta kaikkiaan saaneet toistensa ruotsista selvää. Ja pakkokielistä nyt todennäköisesti tulee napinaa oli kieli mikä tahansa, kaikkia ei kiinnosta.
MR.Off Topic kirjoitti: *snips*
Tarviiko tilalle oikeasti mitään muuta? Kyllä tässä maailmassa on tuntunu pärjäävän aika hyvin suomella ja englannilla. (englannin kirjotuksista M)
Ainakin niin kauan kun aikoo pysytellä lähinnä Suomessa, eikä aio pyrkiä osaksi "globaalia, monikansallista työyhteisöä". Suomessakin voisi olla ihan hyvä (ainakin palvelualoilla) osata vähintään venäjän perusteet. Siellä nk Suuressa Maailmassa (siis ympäristö, jossa suomen kieli on tarpeeton) on sitten totta kai saksa, ranska ja espanja ne lisäkielet, ainakin osa noista. Pahoittelen sekavuutta, ajatukset sekaisin.

Ja loppuun jotain ihan muuta.
valkopeura kirjoitti:Oos nyt hiljaa Tiggis..
Kuule, Isä Taivaan, pyyntö tää.
Auta, että valkopeura (sic) yksin jää.
Älä ainakaan päästä sitä lisääntymään.
Siunaa koko maailmaa, Isä, siunaa koko maailmaa.
Pikachu kirjoitti:Pika Pika.

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 22.05.2012 20:23

Reno Hex kirjoitti:
MR.Off Topic kirjoitti: *snips*
Tarviiko tilalle oikeasti mitään muuta? Kyllä tässä maailmassa on tuntunu pärjäävän aika hyvin suomella ja englannilla. (englannin kirjotuksista M)
Ainakin niin kauan kun aikoo pysytellä lähinnä Suomessa, eikä aio pyrkiä osaksi "globaalia, monikansallista työyhteisöä". Suomessakin voisi olla ihan hyvä (ainakin palvelualoilla) osata vähintään venäjän perusteet. Siellä nk Suuressa Maailmassa (siis ympäristö, jossa suomen kieli on tarpeeton) on sitten totta kai saksa, ranska ja espanja ne lisäkielet, ainakin osa noista. Pahoittelen sekavuutta, ajatukset sekaisin.
Tuota nyt selvennän niin, että ei mitään pakollista. Tajuan monikielisyyden hyödyt ja kadehdin niitä, jotka ovat osanneet ja pystyneet opettelemaan useampia kieliä. En sano, että kielien oppiminen olisi mitenkään erityisen hankalaa, mutta itsellä ainakin on vaikeuksia keskittyä monen kielen opiskeluun yhtäaikaa. Yläasteella tuo kaiketi näkyikin jollain tavalla myös englannin numerossa. Olin yläasteella huono englannissa, nyt jo selvästi parempi.

Saksa ainakin olisi mukava oppia ja venäjä olisi ihan kiva lisä näin Suomen alueella oloa varten. Olisihan se ruotsissakin ihan kiva osata kommunikoida sillä heidän kotikielellään. Toisaalta, kun minä ilmeisesti olen matikallisesti lahjakas ja kielellisesti enkään niin lahjakas, niin en tällä hetkellä ole alkanut opettelemaan, koska työtä on ollut ihan tarpeeksi jo sen englannin parantamisessa.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Merovingi

Viesti Kirjoittaja Merovingi » Ti 22.05.2012 21:33

Mitä? Kannattaako joku oikeasti pakkoruotsia ja pitää sitä hyvänä ideana? Varmaan kohta joku toitottaa uskovansa joulupukkiin (veikkaisin sen olevan Darien).

Pakkoruotsissa ei ole mitään järkeä. Ei mitään. Ruotsi on todella pieni kieli ja sen opettaminen on pelkkää rahan ja ajan tuhlausta. Suosisin itse, että Ruotsin tilalla olisi kouluissa valittavana vapaaehtoinen kieli opiskeltavaksi. Kielet olisivat venäjä, saksa, ranska ja ruotsi. Kolme ensimmäistä ovat oikeita maailmankieliä ja hyödyllisiä - viimeinen turhake, mutta jos joku tahtoo opiskella niin opiskelkoot.

Kuusamossa, itärajan lähellä Pohjois-Suomessa asuvana en näe MITÄÄN hyötyä opiskella sanaakaan ruotsia. Täällähän toki näkee joka päivä ihan hirveästi ruotsinkielisiä turisteja eiku hetkinen... Nehän puhuvat venäjää ja sen opetus on täällä aivan päin p***että, vaikka venäläisten turistien määrä tulee vain lisääntymään tulevaisuudessa ja koko Kuusamon alueen elinkeinoelämä pyörii täysin turismin ympärillä.

Vaikka venäjän opetuksen tilanne paranisi, niin ei sitä silti opiskeltaisi juurikaan nykyistä enempää, koska ruotsi vie siltä tilaa. On hankalaa opiskella kolmea kieltä yhtä aikaa, tiedän sen kokemuksesta. Olisin lukiossa käyttänyt ne ruotsin tunnit ranskan opiskeluun samantien jos olisin voinut.

Pakkoruotsi on vahingollista Suomelle. Muualla opiskellaan yhä enemmän ja enemmän vieraita kieliä, jotka ovat niitä maailmankieliä. Suomessa opiskellaan 5% kielivähemmistön takia ruotsia ja vahingoitetaan maan kilpailukykyä. Ei mitään järkeä koko hommassa.

The Rockerin argumentit taas ovat naurettavaa paskaa. Ruotsi ei ole mikään yleismaailmallinen aine, jota voi verrata matematiikkaan. Opetetaanko Saksassa kouluissa ruotsia? Ei. Opetetaanko Ranskassa? Ei. Ruotsi ei ole mikään yleismaailmallinen aine, jota ilman ei pärjää elämässä.

Argumentti "Jos otetaan ruotsi pois, niin miksei matematiikka" on typerin ja paskin argumentti pakkoruotsi-keskustelussa ja silti se tulee aina vastaan. Siis miten joku voi verrata ruotsia matematiikkaan ja pitää sitä yhtä tärkeänä?

The Rockerille yksi kysymys.. Taidat olla suomenruotsalainen?
hevosen k**pä

Marshallsaaret

Viesti Kirjoittaja Marshallsaaret » Ti 22.05.2012 21:40

Merovingi kirjoitti:...
Luitko sä tätä lankaa ollenkaan, vai oliko vaan pakko päästä vetämään toi hyllyltä vedetty standardiranttis aiheesta?
永源 遥~!

Saimou
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Saimou » Ti 22.05.2012 21:59

Siirretään tänne (ja maustetaan opiskelua Yle Femmalla, suomenruotsalaisten yhteiskunnallisella merkityksellä ja valkopeuran Tiggis-sekoilulla).

Aiheeseen: sama kuin Marshallsaaret +
Merovingi kirjoitti:Suosisin itse, että Ruotsin tilalla olisi kouluissa valittavana vapaaehtoinen kieli opiskeltavaksi. Kielet olisivat venäjä, saksa, ranska ja ruotsi. Kolme ensimmäistä ovat oikeita maailmankieliä ja hyödyllisiä - viimeinen turhake, mutta jos joku tahtoo opiskella niin opiskelkoot.
Pystytäänkö kaikissa kouluissa varmasti tarjoamaan opetusta kaikilla neljällä vaihtoehdolla, vai olisiko tarjonnassa alueellisia eroavaisuuksia? Miksi muuten ranska - eikö esimerkiksi espanja olisi paljon kansainvälisempi ja tärkeämpi?

Itse voin ainakin isänmaallisesti käsi sydämellä sanoa, että ruotsin opiskelusta on ollut minulle paljon hyötyä, vaikken sitä ehkä yläasteella tai vielä lukiossakaan osannut arvostaa (landella kun asuin, ja (suomen)ruotsalaisia ei näkynyt missään). Esimerkiksi nykyisessä työssäni (kuten myös viime kesänä eri paikassa) puhun käytännössä päivittäin ruotsia, ja siitä maksetaan myös palkassa kielilisää. Kun katsotaan sitä laajempaa kuvaa, niin Ruotsi on edelleen Suomen suurin yksittäinen kauppakumppani. Joo, kyllähän ne varmaan englantia osaa, mutta etkö sinäkin olisi otettu, mikäli joku ulkomaalainen joskus osaisikin suomea? Ylipäänsä en jaksa uskoa että minkään kielen osaaminen olisi "turhake", oli se sitten vaikka mikä 20 ihmisen puhuma udmurtti.
Merovingi kirjoitti:The Rockerille yksi kysymys.. Taidat olla suomenruotsalainen?
Mielikuva "Parkanon ainoasta suomenruotsalaisesta" oli ehkä yhtä hassu kuin "Jalasjärven ainoasta neekeristä" - jälkimmäinen tosin muuttui todeksi, joten miksei ensimmäinenkin...

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ti 22.05.2012 23:26

Saimou kirjoitti:Kun katsotaan sitä laajempaa kuvaa, niin Ruotsi on edelleen Suomen suurin yksittäinen kauppakumppani.
Kyllä se suurin on Venäjä, ja kakkosena Saksa. Toki jos lasket pelkän viennin niin Ruotsi on suurin vientikohde.
Ylipäänsä en jaksa uskoa että minkään kielen osaaminen olisi "turhake", oli se sitten vaikka mikä 20 ihmisen puhuma udmurtti.
Kielen osaaminen ei ole koskaan turhake, mutta on täysin validia kysyä onko se opetteluun kulutetun ajan tai opetukseen kulutettujen määrärahojen arvoista. Kieliä voi kuitenkin kuka tahansa opetella ihan itse jos kiinnostaa, ei siihen tarvita yhteiskunnan kustantamia kouluja.

Peruskoulutuksen pohja on kuitenkin yleissivistämisessä, ja ongelmat määrärahoissa, joten keskustelun soisi pyörivän yksilöllisen turhuuden/hyödyllisyyden sijasta siinä onko kielen X pakollinen opiskelu joko perustellusti yleissivistävää tai kansantaloudellisesti hyödyllistä. Yksilö on kuitenkin täysin pätevä itse päättämään mikä on hänelle yksilöllisesti hyödyllistä, joten on yhdentekevää onko kielenopiskelusta yksilölle hyötyä. Yksilöllinen hyöty on siis surkea argumentti, pitää kyetä esittämään että pakotetusta opiskelusta yhteiskunnallista hyötyä.
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.

The Rocker

Viesti Kirjoittaja The Rocker » Ti 22.05.2012 23:44

Merovingi kirjoitti:Mitä? Kannattaako joku oikeasti pakkoruotsia ja pitää sitä hyvänä ideana? Varmaan kohta joku toitottaa uskovansa joulupukkiin (veikkaisin sen olevan Darien).

Pakkoruotsissa ei ole mitään järkeä. Ei mitään. Ruotsi on todella pieni kieli ja sen opettaminen on pelkkää rahan ja ajan tuhlausta. Suosisin itse, että Ruotsin tilalla olisi kouluissa valittavana vapaaehtoinen kieli opiskeltavaksi. Kielet olisivat venäjä, saksa, ranska ja ruotsi. Kolme ensimmäistä ovat oikeita maailmankieliä ja hyödyllisiä - viimeinen turhake, mutta jos joku tahtoo opiskella niin opiskelkoot.

Kuusamossa, itärajan lähellä Pohjois-Suomessa asuvana en näe MITÄÄN hyötyä opiskella sanaakaan ruotsia. Täällähän toki näkee joka päivä ihan hirveästi ruotsinkielisiä turisteja eiku hetkinen... Nehän puhuvat venäjää ja sen opetus on täällä aivan päin p***että, vaikka venäläisten turistien määrä tulee vain lisääntymään tulevaisuudessa ja koko Kuusamon alueen elinkeinoelämä pyörii täysin turismin ympärillä.

Vaikka venäjän opetuksen tilanne paranisi, niin ei sitä silti opiskeltaisi juurikaan nykyistä enempää, koska ruotsi vie siltä tilaa. On hankalaa opiskella kolmea kieltä yhtä aikaa, tiedän sen kokemuksesta. Olisin lukiossa käyttänyt ne ruotsin tunnit ranskan opiskeluun samantien jos olisin voinut.

Pakkoruotsi on vahingollista Suomelle. Muualla opiskellaan yhä enemmän ja enemmän vieraita kieliä, jotka ovat niitä maailmankieliä. Suomessa opiskellaan 5% kielivähemmistön takia ruotsia ja vahingoitetaan maan kilpailukykyä. Ei mitään järkeä koko hommassa.

The Rockerin argumentit taas ovat naurettavaa paskaa. Ruotsi ei ole mikään yleismaailmallinen aine, jota voi verrata matematiikkaan. Opetetaanko Saksassa kouluissa ruotsia? Ei. Opetetaanko Ranskassa? Ei. Ruotsi ei ole mikään yleismaailmallinen aine, jota ilman ei pärjää elämässä.

Argumentti "Jos otetaan ruotsi pois, niin miksei matematiikka" on typerin ja paskin argumentti pakkoruotsi-keskustelussa ja silti se tulee aina vastaan. Siis miten joku voi verrata ruotsia matematiikkaan ja pitää sitä yhtä tärkeänä?

The Rockerille yksi kysymys.. Taidat olla suomenruotsalainen?
En ole suomenruotsalainen. Ruotsi ei ole mitenkään vahva osa-alue minulla. Hyvä että pääsin edes kursseista läpi. Mielestäni vain kenelläkään ei ole ollut mitään järkevää ideaa tilalle ja argumentit ovat tasoa "En osaa, eikä mun tarttekaan, ei missään tarvitse ruotsia oikeesti". Joo ei Kuusamossa varmaan tarvitakaan ruotsia ikinä. Mutta jos vaikka joskus muutat pois sieltä? Ja kyllä se matematiikka vertaus on typerä. Mutta mites tuo historia tai muut "yleissivistävät" aineet (viittaan tässä myös Off-Topicin viestiin) voitaisiin poistaa surutta. Niitä ei tarvitse ellei hakeudu sille erityisalalle jota ne käsittelevät. Tämä siis jos lähdetään linjalle "noku ei sitä tartte". Joo joo peruskoulu ja lukio ovat yleissivistäviä laitoksia.

Haluaisin nähdä mistä Merovingi repisi ne rahat useiden eri opettajien palkkaamiseen, luokkatilojen järjestämiseen, yms. materiaaliin jos saataisiin todellakin valita ne kielet mitä opiskellaan. Eli jos on pakko lukea joko (esimerkkisi mukaisesti) ruotsia, ranskaa, saksaa tai venäjää niin missäköhän kaikkialla löytyy opettajakuntaa tuohon? En vai näe järkeä korvata systeemiä jolle ei ole mitään järkevää korviketta. Tai helppoa ainakaan. Mielelläni näkisin jonkun muunkin vaihtoehdon mutta pakollinen kieli tulee aiheuttamaan valitusta joka tapauksessa. Kuten täällä on huomioitu.

Tirkka

Re: Opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Ke 23.05.2012 00:24

1. Opetuksen järjestäminen mille kielelle vaan, kunhan joku opettaja maasta löytyy ei oikeesti voi olla se ongelma nykyaikaisella tekniikalla. Jos poliittista tahtoa vaan löytyy.

2. Historiankaan vertaaminen ruotsin kielen opetukseen koulussa on ihan naurettavaa paskaa. Joo, ammatillisesti ei varmasti kovin monelle ole tarpeen ja monien mielestä varmaan historia on tylsä aine mutta kyllä ainakin 1900-luvun historia pitää jokaisen oikeasti tietää ainakin perusteiden osalta. Ja Suomen historiasta perusteet pidemmältäkin ajalta ihan hyvä tietää, ainakin 1800-lukua ja ruotsin vallan aikaa. Kyllä yleistietoa pitäisi ihmisellä sen verran olla. Johonkin matematiikkaan vertaaminen taas on täysin käsittämätöntä koska sellaista ihmistä ei olekaan jonka ei tarvitsisi osata laskea hyvinkin usein elämän aikana. Vertailukohdaksi ruotsille vois ottaa jonkun kuvaamataidon tai musiikin. Tai tekstiilityö vois olla vielä parempi vertailukohta. Miksei jossain määrin tekninenkin käsityö yhtä lailla.

3. "Entä jos muutat joskus" on myös vähän hölmö argumentti. Olen asunut tunnetusti siellä Vaasassaj oskus enkä ikinä (ei, en edes koulun työharjoittelussa palvelualalla) IKINÄ ruotsin kieltä yhtään mihinkään. Aika harva ummikko tuskin muuttaa oikeesti jonnekin semmoselle paikkakunnalle jossa ei tulisi Suomen kielellä toimee. Siis ihan oikeesti.

Saimou
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Saimou » Ke 23.05.2012 07:03

Riveni kirjoitti:
Saimou kirjoitti:Kun katsotaan sitä laajempaa kuvaa, niin Ruotsi on edelleen Suomen suurin yksittäinen kauppakumppani.
Kyllä se suurin on Venäjä, ja kakkosena Saksa. Toki jos lasket pelkän viennin niin Ruotsi on suurin vientikohde.
Riippuu tilastosta. Vastauksestasi päätellen katselit tullin julkaisemaa kauppatasetta vuodelta 2010. Vaihtotaseessa (palvelut ja tuotannontekijäkorvaukset mukana) Ruotsi on ykkönen sekä 2010 että 2011 arviossa (Suomen Pankki).
Riveni kirjoitti:Peruskoulutuksen pohja on kuitenkin yleissivistämisessä, ja ongelmat määrärahoissa, joten keskustelun soisi pyörivän yksilöllisen turhuuden/hyödyllisyyden sijasta siinä onko kielen X pakollinen opiskelu joko perustellusti yleissivistävää tai kansantaloudellisesti hyödyllistä. Yksilö on kuitenkin täysin pätevä itse päättämään mikä on hänelle yksilöllisesti hyödyllistä, joten on yhdentekevää onko kielenopiskelusta yksilölle hyötyä. Yksilöllinen hyöty on siis surkea argumentti, pitää kyetä esittämään että pakotetusta opiskelusta yhteiskunnallista hyötyä.
Tämän yhteiskunnallisen hyödyn taisitkin jo jotakuinkin perustella omassa viestissäsi (kun tulit siihen tulokseen, ettei ruotsin pakollisuutta pitäisi peruskoulusta välttämättä poistaa). Kansantaloudellista hyötyä voi perustella noilla kauppatilastoilla. Ja ihan vain muistuttaakseni näin näennäisenä pakkoruotsin puolustajana, olen edelleen sitä mieltä, että toinen pakollinen saisi olla vapaavalinteisesti jokin muukin, kunhan vain kieliä opiskelevat yleissivistävyyden vuoksi. Korkeakouluista pakkoruotsin voisi myös poistaa - tosin esimerkiksi liiketalouden AMK-tutkinnossa se olisi näiden tietojen pohjalta jopa perusteltua säilyttää. :P

Velocity
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velocity » Ke 23.05.2012 08:19

Minulla on siis AMKissa International Bullshit-tutkinto meneillään. Ja on muuten outoa, kun kaikki opiskelu on englanniksi, ja silti siellä kummittelee se yksinäinen kurssi ruotsia. Aluksi olin aivan vastahakoinen koko kieltä kohtaan. Eikä johtunut osaamisesta, lukiossa sain kaseja ja ysejä, ja vaihdoin itseasiassa vaikeusastetta B-ruotsista A-ruotsiin ensimmäisellä vuodella (aika outo veto monen mielestä). Osasin kieltä jo oikein hyvin, mutta kun AMK:issa sellainen 90-vuotiaalta näyttävä maailman kuivin lehtokurppa alkoi visertämään kielioppisäännöistä, tuli aivan sellainen "enkös minä v***u jo käynyt tän scheissen läpi"-fiilis. Ja opetushan tapahtui vielä suomeksi (kaikki muu opetus on englanniksi), josta tuli aika vahva flashbacki yläaste/lukio-ajoista. Mutta nyt kun kurssi on ohi, tunnun osaavan ruotsia paremmin kuin koskaan, ja ihan kivalta senkin opiskelu alkoi taas tuntumaan. Tuntui ihan hyvältä herättää se oma sisäinen Beowulf uudestaan.

Ja vitonenhan sieltä arvosanaksi pamahti... kuka nyt on johtava?
XBKuvaX 360 - Jump In.
PLAYSTATION 3 - PLAY B3YOND
Kuva -The Future Is Blue-

Jack DiBiase
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Jack DiBiase » Ke 23.05.2012 09:56

Velocity kirjoitti:Minulla on siis AMKissa International Bullshit-tutkinto meneillään.
Pelästyin vähän, että Tirkka on alkanut opiskelemaan! :shock:
WE BACK YA'LL?!

Tirkka

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Ke 23.05.2012 11:22

Jack DiBiase kirjoitti:Pelästyin vähän, että Tirkka on alkanut opiskelemaan! :shock:
Just sen takia tuo avatarin matkiminen on väsynyttä. Ja just sen takia vaihdoin avatarin edellisellä matkimiskerralla toiseksi.

Mut siis joo, ei kyllä nyt ole opiskelemiseen varaa. En todellakaan ole muuttamassa johonkin soluasuntoon (hyi s****na) tai ottamassa lisää opintolainaa, joten no can do. Mikäs tuossa muuten olisi opiskellessa.

Riveni
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Riveni » Ke 23.05.2012 16:08

Työttömyystuilla saa nykyään opiskella ;)

Tirkka

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Ke 23.05.2012 19:32

Riveni kirjoitti:Työttömyystuilla saa nykyään opiskella ;)
Minulla on jo yksi amistutkinto, en kaipaa uutta. Jos lähtisin uudelleen opiskelemaan, se olisi jossain korkeakoulussa.

Vastaa Viestiin