Razorman kirjoitti:Miten käykään tuotteen valmistajalle, kun markkinoille saapuu (ainakin toistaiseksi) varteenotettava kilpailija? Aivan, sekä Facebook ja Google+ panostavat nyt laatuun. Tuskinpa kummallakaan on rahkeita ostaa toisensa pois markkinoilta. Facebookin tilanne on tukalampi, koska sillä on nyt aihetta pelätä suurta käyttäjäkatoa. Tärkeämpi huomio kuitenkin on, että Googlella on oma vahva brändi sekä roppakaupalla erilaisia pilvisovelluksia, kuten GMail, Blogger ja Picasa. Näiden kutominen samaan verkkoon uuden sosiaalisen median ympärille tuo hajallaan olevaa käyttäjäkuntaa yhteen.
Joo, toki nuo Googlen muiden sovelluksien kutominen yhteen on varmasti niitä parhaita puolia. Itse en niitäkään vain oikeastaan käytä, joten ei tuota mitään suurta käytännön hyötyä :) En vain edelleenkään tajua, mitä hyötyä on tuoda lähestulkoon sama palvelu uudelleen eri kuorilla ja mitä hyötyä siitä minulle Pera Perusfaboilijalle on, mutta ehkä se tässä lähitulevaisuudessa selviää. Kilpailu on toki aina hyväksi, mutta kun toisenakaan kilpailun osapuolena ei ole yksittäisten ihmisten yksityisyyteen ja sen suojaan mitenkään erittäin upeasti suhtautuva yhtiö, niin siltä puolelta mitään suurta hyötyä lienee turha odottaa olevan tulossa. Tuntuu vain hassulta, että "tuokin sivusto muuttuu paremmaksi mitä enemmän siellä on käyttäjiä", kun siellä toisella sivulla on jo ne vaadittavat käyttäjät :)
Tätä ei toki näe, niin kauan kuin pakottaa itsensä olemaan skeptikko ja hylkäämään kaikki ilmiöt, jotka sattuvat olemaan pinnalla (ts. hipsteri).
Ovela hipsteri-kortin veto :) Täytyy myöntää, etten ole hipsteri-sanan tarkkaan merkitykseen perehtynyt tarkemmin muuten kuin siten, että usein vaikuttaa siltä, että tuota sanaa negasävytteisesti käyttää semmoinen porukka, joka pelkää itse leimautuvansa siihen. Itse mieltäisin tässä tapauksessa hipsteriyden enemmänkin siihen, että pyritään olemaan juuri siellä "edellä aallonharjaa" ja pyritään kuulumaan siihen niin sanottuun innovaattorikuluttajaporukkaan, jotka ottavat uudet tuotteet käyttöön sen ensimmäisen viiden prosentin joukossa ennen suuria massoja. True-FB-käyttäjiäkinhän (ja varmaan myös hipstreitä) ovat juuri ne, jotka täällä Suomessa aloittivat Kirjan käytön ennen kuin sivusta tehtiin suomenkielinen versio. Voi kai sanaa tuohonkin elämänkatsomukseen käyttää, en tosiaan tiedä.
Niin ja itse en muuten ole skeptikko ja hylkää kaikkia ilmiöitä, jotka sattuvat olemaan pinnalla, ihan vain sen perusteella, että Google+ ei minua kiinnosta :) Sen myönnän, että monissa asioissa olen vähän jäljellä ja harvoin jaksan olla niin kiinnostunut asioista, että pääsen olemaan tuossa inovaattoriporukassa, joka sitten levittää vaikkapa Plussan sanaa eteenpäin, mutta otan kyllä käyttöön kaikki uudet sovellukset, tuotteet jne. heti, kun huomaan niistä vain olevan oikeasti hyötyä minulle. Mistään semmoisesta, jonka en näe
toistaiseksi minulle mitään hyötyä tarjoavan, en jaksa innostua tarpeeksi. Jos laite tai mikälie muuttuu jossain vaiheessa hyödylliseksi minulle, suhtautumisenkin tietty muuttuu. Jos se tekee minusta hipsterin, niin voisi kai tässä huonomminkin asiat olla.