“It doesn’t look too good at all.”
-- Jerry Lawler, viisi vuotta sitten käytyään katsomassa Blue Blazerin tilaa
Tänään tulee kuluneeksi viisi vuotta Owenin kuolemasta (jos tarkkoja ollaan, niin Suomen ajassa hän kuoli huomenna aamuyöllä). Owen oli ensimmäinen - ja oikeastaan ainut - painija, jonka kuolemalla oli minulle mitään merkitystä. (Okei, Pillman oli toinen hyvä painija, mutta kun oli jo silloin kohtuu hyvin tiedossa, että 'Loose Cannon' ei ollut vain gimmick, niin hänen pikainen lähtönsä oli vain ajan kysymys...)
Silloin viisi vuotta sitten olin enemmän tai vähemmän pimennossa tapahtumien suhteen ja Owenin kuolemastakin kuulin vasta monta viikkoa tapahtuneen jälkeen. Ensireaktioni: 'Oho'. Hei kamoon, minun sukupolveni ehti kokea jo Kurt Cobainin, River Phoenixin ja Brandon Leen (muiden muassa) kuolemat... Kuitenkin samalla tuntui, että jotain tärkeää oli menetetty. Yksi 90-luvun isoimmista feudeista oli Hartin veljesten välillä. Owen Hart oli myös yksi WWFn kantavista voimista 90-luvulla. Ehkä häntä ei koskaan oikein päästetty näyttämään kuinka pitkälle hän olisi voinut päästä, mutta hän otteli jatkuvasti mahtavia matseja. Oli monia asioita, joita kukaan ei tehnyt niin hyvin kuin Owen.
Toisaalta, mitä iloa Owenille olisi ollut main event statuskesta? Hänen perheelleen olisi ehkä jäänyt hiukan enemmän resursseja hänen kuolemansa jälkeen, mutta eivät he nyt aivan tyhjän päälle jääneet...
Owen ehti jo näyttää olevansa alansa huippu. Owen on jo legenda, jota jokainen kunnon smark muistaa kunnioittaa. Onhan se aina harmillista, kun joku kuolee niinkin nuorena kuin 34-vuotiaana, Owenillakin olisi mahdollisesti ollut vielä oma huippunsa edessään. Kuollessaan hän oli nuorempi kuin hänen veljensä oli ollut voittaessaan WWFn mestaruuden ensi kertaa. Vaikka Owen ehkä olikin ollut veljensä varjossa, siihen mennessä hän oli saavuttanut kaiken veljeään nuorempana. Siltä kannalta katsoen hänellä olisi voinut olla vielä edessään loistava tulevaisuus. (Ja varmasti olisikin.)
Anyway, Owen on kuollut, mutta eipä häntä varmaan vielä pitkään aikaan unohdeta. Väittäisin jopa, että hänen muistonsa kestää pidempään kuin esim. Hoganin, koska smarkit pitävät Owenin muistoa elossa.
The King of Harts2004-05-23 13:50
T
Oh man, onko siitä jo 5 -vuotta... Sinä päivänä, kun Owen Hart kuoli, koko 'rasslin maailma itki. Owen Hart on minun mielestä koko historian aliarvostetuin painija, ja paras painija koskaan, joka ei voittanut WWF'n mestaruutta, minkä hän olisi todellakin ansainnut. Owen on myös minun all-time suosikki listalla kahden parhaan joukossa.
Kun Owen tuli WWF'ään, oli hänen veli jo aika iso nimi, joten jos McMahonilla olisi ollut edes vähän järkeä, olisi hän tuonut Owenin sisään ihan vaan Owen Hartina. Owenin olisi voinut liittää mukaan Hart Foundationiin, ja se olisi toiminut varmasti, mutta jostain ihmesyystä, McMahon päättikin tuoda Owenin sisään viitalla ja maskilla varustettuna. Blue Blazer, sillä gimmickillä ei olisi 80 -luvulla pystynyt kukaan pääsemään overiksi WWF'ssä, mutta Owen rupesi hiljalleen kuitenkin pääsemään ihmisten suosioon tuolla surullisella gimmickillä. Kunnes Owen lähti viimeinkin WWF'stä.
Kun Owen sitten palasi WWF'ään, tuli Owen takaisin oikealla nimellään, mutta hänet laitettiin tag-teamiin Koko B. Waren kanssa... KOKO B. f'n WARE'n kanssa. Huhhuh... Ja Owen vielä laitettiin pitämään paallään sellaista hevetin pelle pukua. Sitten Owen loukkasi jalkansa ja sillä välin kun hän oli parantumassa, Koko B. sai potkut... Mutta tuo oli loukkaantuminen, jonka takia Owen joutui karsimaan high-flying liikkeitään todella paljon. Sitten kun Owen tuli takaisin loukkaantumisestaan, sai Bret McMahonin viimeinkin järkiinsä, ja alkoi historian paras feudi Owen/Bret. Tuossa feudissa ei ollut mitään vikaa, se oli täydellinen, jopa heidän jokainen matsi oli vähintään '****' -luokkaa.
Minä veikkaan, että Owen olisi vielä voittanut WWF'n mestaruuden... Kuka muistaa Owenin Survivor Series 1994 promon? Siinä Owen sanoi, että aikoo voittaa kaikki mestaruudet, ihan niinkun Bretkin. Tuon promon jälkeen Owen meni ja voitti kaikki mestaruudet, paitsi sen isoimman, se oli vain ajan kysymys millon Owen olisi voittanut WWF'n mestaruuden... Minä olen ihan varma, että jos Vince ei olisi seonnut, ja Montreal Screw-jobbia ei olisi koskaan tapahtunut, Owen olisi laitettu uudestaan feudiin Hitmanin kanssa, ja Owen olisi voittanut mestaruuden...
Owen on historian lahjakkain painija ja yksi viihdyttävimmistä show-miehistä mitä tämä laji on koskaan nähnyt. Owenin promot olivat lähes aina täyttä kultaa, varsinkin hänen Bret feudin aikana, sillon niissä oli jopa enemmän tunnetta kun Flairin promoissa. Owen oli myös yksi hauskimmista painijoista ever... Joskus jo hänen pelkät ilmeet olivat uskomattoman hauskoja ja kun hän pääsi vauhtiin oli hänen jututkin aivan loistavia, tuosta paras esimerkki on varmaan King of the Ring '96, kun Owen oli selostamassa. God, I miss Owen.
The King of Harts saattaa olla kuollut, mutta hänen muisto elää, RIP Owen. And thanks for the memories.
Tee2004-05-23 17:53
T
Owen Hart oli painitaitojensa lisäksi myös todellinen perheihminen, joka suorastaan jumaloi omia lapsiaan, ja rakasti suuresti vaimoaan. Owenin kuoleman oli koko Hartin perheelle sellainen isku, joka ainakin "Broken Harts"-kirjan mukaan pisti koko mahtisuvun sellaiseen kriisiin, että se oli hajoittaa kaiken hyvän koko suvun sisällä. Marthan mukaan Bret sätti itseään, ja suorastaan syytti itseään koko ajan Owenin kuolemasta, koska oli jättänyt WWF:n, ja jättänyt pikkuveljensä Vincen armoille. "Broken Harts"-kirjan mukaan Owenin kuolinpäivänä Vince oli välittömästi aloittanut välittömän kamppanjan, että Owenin kuolema ei ollut misään tapauksessa WWF:n syytä, ja tämä kampanja oli yksi syy miksi Martha ei aloittanut pitkällistä oikeusprossesia WWF:tä vastaan, vaan asia sovittiin melko nopeasti, ja muu Hartin perhe ei missään tapauksessa ollut mielissään, ei todellakaan.
Mielenkiintoinen tapahtuma Owenin hautajaisissa oli myös McMahonin ja Bretin pieni kiista, jossa Bret syytti varsin avoimesti Vinceä, niin veljensä kuolemasta, kuten myös hänen uransa pilaamisesta, ja vielä kaiken pahan lisäksi hänen avioliittonsa pilaamisesta. Bret oli myös sanonut aiemmin äidilleen, että ainoa hyvä Word Wrestlin Federationissa oli hänen veljensä Owen. Tästä nähdään hyvinkin avoimesti, että Bretin ja McMahonin pikku riita ei todellakaan ole täysin Screwjobin ansiosta, vaan Owenin kuolema aiheutti todella pahaa verta näiden miesten välillä. Onkin tavallaan ihmeellistä, miten Vince ja Bret ovat edes puheväleissä nykyään, kun historia on näinkin myrskyinen. Bret näki Vincen rahanahneena kusipäänä, joka ei välittänyt mistään paitsi perheestään, ja omista biseneksistään. Vince taas näki Bretin kiittämättömänä kakarana, joka ei kunnioittanut miestä, joka sentään loi hänet, teki Bretistä tähden, joka onyt kaikkien fanien tuntema.
Suosittelen Broken Harts kirjan ostoa kaikille. Mahtava lukuteos, joka käsittelee mailman surullisimman 'rassling tapahtuman Martha Hartin silmien läpi. Martha ei hauku ketään, mutta arvostelee, niin Hartin sukua kuten myös McMahonin pientä perheyritystä.
Stone Cold Steve Allu2004-10-21 15:49
S
Milloin Owen muuten debytoi?
Wankie2004-10-21 16:01
W
Milloin Owen muuten debytoi?
1986 Stampedessa, WWF:ssä 1988. Tosiaan, hän oli koko elämänsä vapaapainin parissa tavalla tai toisella. Pikku naperosta saakka kävi isän federaation tapahtumissa, katsomassa kun isä/veli/serkut/setä paini.
Voisi vielä mainita, että vaikka Blue Blazer oli WWF:ssä aivan jotain uutta muiden isojen brawlaajien joukossa, hänen taidot eivät päässet täysin esille. Itseltä löytyy muutamat matsit Stampedessa ja siellä hän vasta loistikin, vetämällä niitä kuuluisia niskabumppeja ja yleisesti high-risk -manuuvereita. Varhaispäivien Japanin kiertue oli myös aikamoista menoa, verrattuna WWF:n hyvin rajattuun ja turvalliseen tyyliin.
EDIT: Seuraavalla kerralla googlea? Lauseen kysymykset equals turhaa spammia.
JackTheRipper2005-03-14 12:29
J
Tässä olisi tälläinen sivu joka sisältää muutaman kuvan onnettomuudesta.
Ja kerrotaan vähän muutenkin mitä oikein tapahtui.
http://homepage.mac.com/knarley/owenhart/owen.html
Kyllä nuo kuvat laittavat ihmisen hiljaiseksi
Jack DiBiase2005-03-14 12:41
J
"JackTheRipper" kirjoitti: Tässä olisi tälläinen sivu joka sisältää muutaman kuvan onnettomuudesta.
Pienestä se elämä vain on kiinni. Miksi sen piti olla juuri Owen? Miksei ne voineet tehdä Blue Blazeria jostain muusta?Tiedetään, että se oli Owenin gimmick jo 90-luvun alussa. Jos hän ei olisi ottanut Blue Blazer -gimmickiä hän olisi luultavasti vielä hengissä. Jos ja jos...
Egomaniac2005-03-18 13:26
E
JackTheRipper2005-03-18 13:28
J
"-hulkamania-" kirjoitti: Tuosta Own Hartin kuolemasta on todella monia videoita!
Olen kuullut että ne ovat feikkejä, että ainoa videopätkä olisi Vince Mcmahonilla! Puhuvatko he totta ?
Näin sanottiin tuolla mun linkittämällä sivulla.
There is no video of this happening. I REPEAT, there is no video! WWE might have one although none of their cameras appeared focused to the area of the fall when it happened. Anyone that tells you they have seen a video is lying to you. There is no video on KazAa or anywhere else and not a single person has ever been able to provide with me with evidence to disprove me. If i ever saw it I would be the first to tell you it existed. No, it is highly unlikely someone had a digital camera that could record video and have used it. For one thing, in 1999 those types of cameras were still extremely rare. Also, Owen fell in just a few short seconds. It would be nearly impossible to set your camera up fast enough to make a recording and get it focused on the correct area, especially with most people's attention directed toward the Titan Tron to watch the vignette being presented. So I say again, there is no video
It is not shown on the PPV. I have this PPV on tape. I have the live broadcast of it. The PPV was shown once more as a repeat again that night. It was never shown again and no official release of the PPV on VHS or DVD was ever allowed out.
Joten ne video ovat feikkejä. Kunnes toisin todistetaan.
Stickki2005-03-18 21:42
S
"-hulkamania-" kirjoitti: Tuosta Own Hartin kuolemasta on todella monia videoita!
Olen kuullut että ne ovat feikkejä, että ainoa videopätkä olisi Vince Mcmahonilla! Puhuvatko he totta ?
Enpä usko että Vincelläkään tuollaista pätkää on. Kaikki (ja kaikki) kamerat käännettiin poispäin kun Owen tippui.
Minä itse olen aina pitänyt Owenista. Japanissa äijä hurmasi minut täysin huimilla highflyingliikkeillään, ja myöhemmin WWF:ssä karismallaan.
Harmi kun kupsahti
Hyrkanos2005-03-18 22:11
H
Ne Hartin kuolema pätkät (ainakin se yleisin netissä liikkuva) on jotain ECW juttuja. Se yleisin on New Jackin matsista kun se tiputtaa jokun toisen alas sieltä, mistä lie katoksesta.
Hatebreeder2005-03-18 22:12
H
"Hyrkanos" kirjoitti: Ne Hartin kuolema pätkät (ainakin se yleisin netissä liikkuva) on jotain ECW juttuja. Se yleisin on New Jackin matsista kun se tiputtaa jokun toisen alas sieltä, mistä lie katoksesta.
New Jack tiputtaa Vic Grimesin. Olikos se XPW:ssä.
Hyrkanos2005-03-18 22:22
H
OK, no hardcore firmat on kaikki ihan samoja mulle. Tosta siin tais kyse olla, sitä siis evitetään Owen Hartin kuolemana
Natural2006-05-07 07:23
N
Tänään olisi Owen Hartin syntymäpäivä.. Jos Owen eläisi, toivoisin näkeväni hänet mestarina, sellaisena mestarina, mitä hän ei koskaan saavuttanut. Owenhan oli helposti aliarvostetuin painija WWF'ssä aikoihin.. Ei olisi saanut olla!
TM2006-05-07 07:37
T
"Natural" kirjoitti: Tänään on kulunut 7 vuotta Owenin kuolemasta.. Kyllä se menee nopeaa, aika siis. Jos Owen eläisi, toivoisin näkeväni hänet mestarina, sellaisena mestarina, mitä hän ei koskaan saavuttanut. Owenhan oli helposti aliarvostetuin painija WWF'ssä aikoihin.. Ei olisi saanut olla!
Itseasiassa Owen syntyi 7. toukokuuta. Kuolinpäivä on 23. toukokuuta.
Natural2006-05-07 08:29
N
Ai.. Eli vasta parin viikon päästä...
Ultimate Slam2006-05-12 16:58
U
Olisi hyvä kysymys. Hyökkäsikö Owen Hart omasta vihastaan vai oliko se storylinea, kun hän hyökkäsi Shawn Michaelssin kimppuun In Your House - Degenerate X -PPV:ssä vuonna 1997?
Shocka2006-05-12 17:28
S
"Ultimate Slam" kirjoitti: Olisi hyvä kysymys. Hyökkäsikö Owen Hart omasta vihastaan vai oliko se storylinea, kun hän hyökkäsi Shawn Michaelssin kimppuun In Your House - Degenerate X -PPV:ssä vuonna 1997?
Eiköhän se ollut storylinea, koska eiköhän siitä potkut olisi tullut jos olisi omasta raivostaan hyökännyt. Sanoisinko että oli harvinaisen tyhmä kysymys.
Tuumi2006-12-09 14:49
T
Mikä se tapahtuma olikaan missä tämä tragedia tapahtui?
TheChosen2006-12-09 15:05
T
Vuoden 1999 Over the Edge PPV. Muistaakseni Owenilla oli Intercontinental mestaruusottelu Godfatheria vastaan.
Ana2006-12-09 21:56
A
Youtubesta löytyi tämmönen video
http://www.youtube.com/watch?v=z25Nl6z_0QU
R.I.P Owen Hart
mommo2006-12-09 22:10
M
"Ana" kirjoitti: Youtubesta löytyi tämmönen video
http://www.youtube.com/watch?v=z25Nl6z_0QU
R.I.P Owen Hart
Tuo video sai minut hetkeksi ihan hiljaiseksi...
Huomasi kuinka JR oli jo varma ettei Hart selviä.
R.I.P Owen Hart.
TheChosen2006-12-11 14:00
T
Oliko muuten Owen taidoiltaan High Flyeri vaiko Technical?
Mahti Ankka2006-12-11 14:21
M
"TheChosen" kirjoitti: Oliko muuten Owen taidoiltaan High Flyeri vaiko Technical?
Eiköhän hän ollut vähän kaikkea.
Velocity2006-12-11 20:28
V
"Mahti Ankka" kirjoitti:
"TheChosen" kirjoitti: Oliko muuten Owen taidoiltaan High Flyeri vaiko Technical?
Eiköhän hän ollut vähän kaikkea.
Hän yksinkertaisesti loisti kehässä. Katso matseja niin näet.
erkko7772007-03-18 10:27
E
Kyllä,kyllä owen Hart oli mahtava painija ja itse pidän hänen matseistaan enemmän kuin Bret Hartin.
Mutta tulin miettineeksi joku päivä..mitä jos Owen Hart murhattiinkin (sabotaasia)
Mjooh mielikuvitus laukkaa
frebix2007-03-18 11:05
F
Eikö se niin ollu että Owen painoi itse vahingossa sitä release-nappia?
Coca2008-04-26 16:17
C
Vaikken Owenia iästäni johtuen tuntenutkaan itse painijana noina aikoina, oli miehen panos kansan viihdyttämiseksi todella suuri. Hän paini ennennäkemättömästi jääden ikävä kyllä veljensä Bret Hartin varjoon, vaikka taidot jakautuivat lähes tasan. Omasta mielestäni Bret oli aika-ajoin omilla osa-alueillaan veljeään parempi, mutta Owenin monipuolisuus ja sulavuus kehässä saivat aikaan mahtavan yhdistelmän, jonka ansiosta saimme nauttia tämän ainutlaatuisen viihdyttäjän otteluista kerta toisensa jälkeen.
Ei Owen mikissäkään huono ollut. Tietenkin parempikin olisi voinut olla, mutta mitä olen haastatteluja kuullut, on miehen suusta tuleva teksti varsin varteenotettavaa ja uskotavaa ihan yhtä lailla kuin esimerkiksi Hulk Hoganin, mutta näiden miesten välillä vallitsee suuri ero karisman ansiosta.
Ottelut, jota näin Owenilta, olivat kaikki hyviä. En tietenkään ole nähnyt edes puolia miehen materiaaleista ja Japanin seikkailut ovat jääneet kokonaan väliin, mutta esimerkiksi Steel Cage ottelu veljeään vastaan oli uskomaton.
Owenia ei koskaan tarvinnut kantaa hyvään otteluun, vaan hän toimi kantajana, tai piti muuten vain ottelun viihdyttävyyttä ja laatua yllä käyttämällä mahtavia teknisiä ja lennokkaita suorituksia. Tämän ansiosta mies kuuluu alltime favouriteihini huolimatta tästä maata järisyttelevästä dragediasta, jonka mies koki.
http://www.youtube.com/watch?v=wIUEP5QJ5QM&feature=related
Tässä videossa näemme valokuvia yleisön joukosta ja kuvissa näkyy muunmuassa ensiapua toimittavat miehet Owenin ympärillä. Kuten videon loppupuolilla sanotaan, kuvaa jota on levitetty netistä ei ole totta.