Foorumiarkisto

← Yleinen keskustelu

WWE ja WCWn perintö

Jonkun pitää kai tämäkin alue avata, joten tässä tulee...

Vince ei ole oikein koskaan arvostanut WCWtä. WCW nimeä on jo itsessään pidetty epäonnistumisen tahraamana ja Vince ei ole halunnut sitä käyttää. Useimmat isotkin nimet WCWstä (Goldberg, Booker T, DDP) ovat joutuneet todella huonoon asemaan WWEssä (Goldbergille se oli toki oikein). Oikeastaan ainoat muistot WCWstä ovat olleet Bookerin viisin-, viisin-, viisin-, viisin-, viisinkertainen WCW-mestaruus, mutta silläkään taidolla ei ole ollut asiaa WWEn isoimmille titteleille kuin enintään haastajana. InVasionia käytettiin sekä WCW-, että ECW-nimien tallaamiseen.

Nyt kuitenkin WWE otti Harley Racen Hall of Fameensa ja on kunnioittanut häntä muutenkin. WWE on alkanut käyttää aktiivisesti WCW:n ostossa saamiaan nauhoja. WWE aikoo ottaa myös käyttöön vanhan NWA/WCW-perinteen, joka myös Great American Bashina tunnetaan. En ole löytänyt virallista ilmoitusta asiasta, mutta huhuja on liikkunut.

Tuo Great American Bash olisi SmackDown!'in PPV. Heitän tässä aika villin veikkauksen, että Anglen paluuta venytetään sinne asti. Veikkaus perustuu siihen, että Angle on tuonut amerikkalaisuutta heelimäisellä tavalla paljon esiin viime aikoina.

Ensisijaisesti minua kiinnostaa vanhojen WCW-fanien näkemys asiasta. Onko tämä hyvä vai huono? Tallaako WWE kultaisen muiston päälle vai pitääkö se hengissä arvokasta perinnettä? Sivustonsa perusteella ainakin Wankie piti vuosien -89 ja -90 Basheista... Onko SD!llä mitään mahdollisuuksia päästä samaan? Enkä ole kiinnostunut vain Bashista, vaan myös siitä, että kuvaako WWE mielestänne DVD-julkaisuissaan oikeudenmukaisesti WCWtä? En tunne WCWtä tarpeeksi hyvin sanoakseni asiasta mitään laajalti, mutta Monday Night Wars ainakin näytti olevan hyvin yksipuolinen.
Oikeastaan ainoat muistot WCWstä ovat olleet Bookerin viisin-, viisin-, viisin-, viisin-, viisinkertainen WCW-mestaruus, mutta silläkään taidolla ei ole ollut asiaa WWEn isoimmille titteleille kuin enintään haastajana.

Toki Booker on myös yksin-, yksin-, yksin-, yksin-, yksinkertainen IC -mestari (wait, nyt saitte tuosta väärän kuvan). Anyways, Booker on saanut mielestäni hyvinkin paljon arvostusta hänen nykyiseen kuntoon ja ikään verrattuna. Sehän on selvää, että Booker ei enään liiky "Harlem Heat" -aikojen tyyliin ja hänen liikearsenaali on kaventunut etenkin high flying -osalta todella paljon. Nykyään mies seisoo ringissä, tekee suplexin tai kaksi, jonka jälkeen hän alkaa hakemaan lopetusliiketttään. Sanoisin, että Booker on saanut aivan tarpeeksi ME -shotteja WWE:ssä. Hänen aikansa on ohi, pysykööt mid-cardissa.

Tämä meni hieman ohi aiheen, mutta niinhän se aina.

WWE on alkanut käyttää aktiivisesti WCW:n ostossa saamiaan nauhoja.

Indeed, kuka olisi uskonut, että Flairin kokoelmassa olisi about vain NWA/WCW -matseja. Sama pätee myös Cactus Jackin kokoelmaan, puhumattakaan tästä Moday Night Warsista. En tiedä mikä asennevammaiseen Vinceen on mennyt, ehkä pojanpoika on pehmentänyt bisnesmiehen mieltä. Atleast hope so.

Ensisijaisesti minua kiinnostaa vanhojen WCW-fanien näkemys asiasta. Onko tämä hyvä vai huono?

Omasta puolesta vastaan näin. Toki se on hienoa, että WCW -perinteitä jatketaan ja kunnioitetaan, mutta en menisi sekoittamaan toisen federaation brändiä omaan suht.koht. vankkaan pohjaan. Se mikä teki WCW'stä hienon, oli juuri sen ei-WWE asenne. Se oli erilaista, kuin perinteinen vapaapaini, mitä/jota nähtiin TNN'ltä. Ja jos WWE'n tarkoitus on tässä esittää vanhaa WCW'tä, niin tervetuloa ja hyvästi. Silloin pidän koko ideaa vapaapainihistorian raiskaamisena.
Vince ei ole oikein koskaan arvostanut WCWtä. WCW nimeä on jo itsessään pidetty epäonnistumisen tahraamana ja Vince ei ole halunnut sitä käyttää. Useimmat isotkin nimet WCWstä (Goldberg, Booker T, DDP) ovat joutuneet todella huonoon asemaan WWEssä (Goldbergille se oli toki oikein). Oikeastaan ainoat muistot WCWstä ovat olleet Bookerin viisin-, viisin-, viisin-, viisin-, viisinkertainen WCW-mestaruus, mutta silläkään taidolla ei ole ollut asiaa WWEn isoimmille titteleille kuin enintään haastajana. InVasionia käytettiin sekä WCW-, että ECW-nimien tallaamiseen.

En tiedä onko Vincen suhtautuminen WCW:n ja WCW:n painijoihin kateutta vai johtuiko se vain siitä, ettei koskaan arvostanut heitä.
Kuitenkaan mitään suurempaa vääryyttä ei olla koettu. Goldberg sai uskomattoman suuren pushin ja lyhyen title-runin. Vaikka ei edes ansainnut sitä.

Booker T ei ole kyllä WWE:ssä esittänyt kyllä yhtään mitään mikä oikeuttaisi hänet ME:tiin. Tosin hänet sinne luultavammin nostetaan Smackdownin huutavan Main Eventer pulan takia.

On kuitenkin selvästi huomattavissa, että WWE on alkanut tuoda esille(nauhoissaan etc.) WCW:tä. Mutta johtuuko se kunnioituksesta vai bisneksestä.

Haluavatko he varmistaa, ettei ns. uutta WCW:tä synny enää viemään jo pienentynyttä asiakaskuntaa?

Nyt kuitenkin WWE otti Harley Racen Hall of Fameensa ja on kunnioittanut häntä muutenkin. WWE on alkanut käyttää aktiivisesti WCW:n ostossa saamiaan nauhoja. WWE aikoo ottaa myös käyttöön vanhan NWA/WCW-perinteen, joka myös Great American Bashina tunnetaan. En ole löytänyt virallista ilmoitusta asiasta, mutta huhuja on liikkunut.

Tuo on minusta kaikella tavalla huono asia. Yritetään myydä WCW:n muistolla, mutta kuitenkaan samaan tasoon ei ikinä tulla enää pääsemään(ainakaan vähään aikaan SD:n PPV:ssa). Lisäksi minusta jo liian suureen PPV määrään tuodaan lisää tapahtumia. Feudien pituuten käytetty aika on selvästi liian lyhyt.
Ja muutenkin PPV:n buyratet tippuvat näiden ansiosta.
"Wankie" kirjoitti:
Sanoisin, että Booker on saanut aivan tarpeeksi ME -shotteja WWE:ssä. Hänen aikansa on ohi, pysykööt mid-cardissa.


Onhan Booker selvästi jo huonossa kunnossa, mutta väittäisin, että hänen tasoonsa painijana vaikuttaa paljon enemmän se, että hän ei usko enää pääsevänsä 'ylimmälle tasolle', joten miksi painia sen mukaan... Sama juttu RVDllä, joka on selvästi alkanut ottaa matsinsa rennommin, eikä enää panosta niihin samalla tavalla kuin aiemmin.

Luulisin, että Bookerista saisi vielä hyviä matseja irti, jos miestä vielä kiinnostaisi. Tekisitkö sinä hiukan ekstraa työnantajalle, joka käyttää sinua heittopussina veteraanille, joka on jo puoliksi eläkkeellä? Muistaakseni WMXIX -matsi HHHta vastaan ei missään nimessä ollut huono, ei kyllä ehkä paras mahdollinenkaan, mutta toisaalta se oli myös HHHn heikkoa kautta... ja se jäi myös muiden matsien varjoon (mikä on varmasti syönyt Hunteria).

Ja otan jälleen esiin DDP:n. Ennen WCW:n kaatumista hän oli jenkkilän suosituin painija esi- ja varhaisteinien parissa. Nämä nuoret ovat hyviä asiakkaita WWElle (käyttävät mielellään vanhempiensa rahaa tuotteisiin, kun osallistuvat tapahtumiin, ainakin toisen vanhemman on tultava mukana - ja maksettava paikkansa). Ja mitä heidän idolilleen tehdään? Hänet pistetään storylineen, jossa hänet kuvataan pervoksi... Hyvä WWE!

Lisäksi minusta jo liian suureen PPV määrään tuodaan lisää tapahtumia. Feudien pituuten käytetty aika on selvästi liian lyhyt.


Tätä ongelmaa helpottaa jossain määrin brändi-PPV-ajatus, mutta sen tulokset eivät toistaiseksi ole olleet kovin hyviä (Backlash oli ensimmäinen katsottava brändi-PPV, IMO). Feudeja pitää siis tulevaisuudessa rakentaa niin, että ne kantavat useiden PPV-tapahtumien ajan. Valitettavasti se johtaa useisiin samankaltaisiin PPV-matseihin vuodessa, mutta tätä ongelmaa voi poistaa jättämällä PPV-matsien uusinnat maanantain Raw'sta pois...

Täytyy myös muistaa, että jenkkilästä löytyi tilausta 24 PPVlle vuodessa Monday Night Warsien aikana, joten miksei myös tulevaisuudessa... (luultavasti ainakin WWE on ajatellut asian näin, tuskin siinä mitään totuutta on taustalla).

Ja muutenkin PPV:n buyratet tippuvat näiden ansiosta.


Ehkä yksittäisten PPV-tapahtumien, mutta luultavasti se vaikuttaa kaikkiaan yhtiön tulokseen positiivisesti. Jokainen PPV kuitenkin tuottaa jotain (luulisin, vaikka joskus saattaa olla aika rajoilla).
"Ares" kirjoitti:

Luulisin, että Bookerista saisi vielä hyviä matseja irti, jos miestä vielä kiinnostaisi. Tekisitkö sinä hiukan ekstraa työnantajalle, joka käyttää sinua heittopussina veteraanille, joka on jo puoliksi eläkkeellä? Muistaakseni WMXIX -matsi HHHta vastaan ei missään nimessä ollut huono, ei kyllä ehkä paras mahdollinenkaan, mutta toisaalta se oli myös HHHn heikkoa kautta... ja se jäi myös muiden matsien varjoon (mikä on varmasti syönyt Hunteria).


WMXIX-matsi Bookerilta oli loistava viiden tähden matsi verrattuna vaikkapa saman vuoden Rumbleen, jossa Scott Steiner ja Triple H:n vääntö oli sen verran pyllystä, että toivo meni Steineriin pitkäksi aikaa, kun muistetaan että Steiner Brothers oli hyvä joukkue WWF:ssä, ja ehkäpä osittain WCW:ssakin. Jos Bookerin matseista näin yleisesti puhutaan, niin minusta ne ovat olleet keskinkertaisia kaikilla mittapuilla. Asenne Bookerilla voisi tietenkin parantua, jos Vince saisi salaman päähänsä, ja ajatuksen että Bookerille voisi antaa mestaruuden.

Ja otan jälleen esiin DDP:n. Ennen WCW:n kaatumista hän oli jenkkilän suosituin painija esi- ja varhaisteinien parissa. Nämä nuoret ovat hyviä asiakkaita WWElle (käyttävät mielellään vanhempiensa rahaa tuotteisiin, kun osallistuvat tapahtumiin, ainakin toisen vanhemman on tultava mukana - ja maksettava paikkansa). Ja mitä heidän idolilleen tehdään? Hänet pistetään storylineen, jossa hänet kuvataan pervoksi... Hyvä WWE!


DDP oli mielestäni Arquetten jälkeen ärsyttävin mestari mitä WCW:ssa on ollut. Myönnettäköön että mies on mainio brawler, ja ainakin minä mielelläni katson häntä kehässä. Mutta se hymy, ja... ja... kaikki muu oli siinä gimmickissä niin pielessä, kuin olla ja voi. Toisaalta sain pienehköa tyydytystä katsomalla hänen "lähentelevän" Sarahia, ja saamalla vielä turpaankin häneltä.

Täytyy myös muistaa, että jenkkilästä löytyi tilausta 24 PPVlle vuodessa Monday Night Warsien aikana, joten miksei myös tulevaisuudessa... (luultavasti ainakin WWE on ajatellut asian näin, tuskin siinä mitään totuutta on taustalla).


Ainoa ero tässä olikin se, että WWF sai vuodesta 1995 eteenpäin aina vähintään siedettäviä ostoprosentteja, kun WCW sai todella huonoja, tai todella hyviä. Loppuaikoina WCW:n PPV ostot olivat todella naurettavalla tasolla, kun herr. Russo oli yrityksessä sähläämässä.

Ja muutenkin PPV:n buyratet tippuvat näiden ansiosta.


Ei välttämättä. Samat fanit kuitenkin tilaavat Raw'n, ja SmackDownin PPV:t, joka tapauksessa. Pari PPV:tä lisää voisi tuoda aivan hyvin rahaa WWE:lle.
Herätellään taas vanhoja aiheita...
[list]
[*:2mt3q544] Eddie Guerrero vs. Chris Jericho, Fall Brawl 1997[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Disco Inferno & Alex Wright vs. British Bulldog & Jim Neidhart, Fall Brawl 1998[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Insane Clown Posse & Vampiro vs. Eddie Guerrero, Rey Mysterio & Billy Kidman, Fall Brawl 1999[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Shane Douglas & Torrie Wilson vs. Billy Kidman & Madusa, Fall Brawl 2000[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Kevin Nash vs. Booker T, Fall Brawl 2000[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Ric Flair vs. Arn Anderson, Fall Brawl 1995[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Kevin Nash, Hulk Hogan, Scott Hall & Sting vs. Sting, Ric Flair, Lex Luger & Arn Anderson, Fall Brawl 1996[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Chris Benoit vs. Kurt Angle, Unforgiven 2002[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Shawn Michaels vs. The British Bulldog, One Night Only 9/20/97[/*:m:2mt3q544]
[*:2mt3q544]Shawn Michaels vs. Mankind, In Your House 9/22/96[/*:m:2mt3q544][/list:u:2mt3q544]
Siinä WWEn tarjoamat bonusmatsit niille katsojille, jotka tilaavat Unforgivenin webcastina. Noiden pitäisi olla klassikoita... ICP klassikossa.. no joo...

Anyway, otin listan esiin, koska noista kymmenestä matsista 7 on WCW matseja. Toki muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki noista painijosta ovat työskennelleet jossain vaiheessa WWE/Fssä. Tuntui myös omituiselta, että WWEn matsit on tungettu listan loppuun. Yleensä kuitenkin WWE haluaisi mainostaa huippuotteluita ensin, vai onko tässä ollut jonkinlainen show'n rakenne mielessä (paras matsi jätetty main eventiksi?).

Näyttäisi myös siltä, että painijoita on jollain tapaa painotettu. Todella moni painija esiintyy noissa matseissa kahdesti, jopa esim. Billy Kidman. Ehkä tuolle on haettu hiukan teemaa, jotta tuleviksikin vuosiksi löytyisi matseja...


BTW: En voinut olla nauramatta tälle: "By September 2000, Kevin Nash was successfully putting prestige back into the WCW Championship."