Tästä aiheesta oli hieman juttua ircissä jokin aika sitten mutta jotta asiasta saataisiin hieman enemmän keskustelua ajattelinpa että siitä voisi ketjunkin kyhätä.
Monet varmasti aloittivat painin katsomisen silloin kun SubTV (TVTV) aloitti sen näyttämisen loppukesästä 2001. Näin kävi myös minulle ja ehkäpä siitä syystä Invasion-storyline on hyvinkin lähellä sydäntäni. Oli sanoinkuvaamattoman jännittävää katsoa liittouman (mistä se oli liittouma, siitä minulla ei silloin ollut aavistustakaan) ja WWF:n painijoiden (joista en nimeltäkään tiennyt kuin muutaman) taistelevan kynsin hampain showpainin tulevaisuudesta, vaikka edelläolevat pointit huomioonottaen sen ehkä ei olisi pitänyt olla aivan niin jännittävää.
Ei käy kieltäminen etteikö Invaasio olisi ollut senaikaisen painihistorian suurin tapaus, taistelu jota ei koskaan uskottu näkevän: Pohjois-Amerikan parhaimmat ja suurimmat painijat ottivat yhteen mittelössä jossa lopulta selvitettiin kuka on suurin ja kaunein. Siksi onkin niin masentavaa huomata kuinka pahasti Invasion tyrittiin aikoinaan.
Luin jostain teorian miksi Invasion alkoi niinkuin alkoi. En ole löytänyt kyseistä tekstinpätkää mistään enkä näin ollen voi millään tavalla ottaa selvää sen oikeellisuudesta mutta ajatuksia se herättää yhtä kaikki. Sen mukaan WWE:llä olisi ollut Judgment Day 2001:n jälkeen selvät suunnitelmat tuleviksi kuukausiksi. Benoit olisi feudannut Triple H:n kanssa ja Jericho Austinin kanssa ja kun näistä olisi selvitty olisi vuorossa ollut Power Tripin hajoaminen ja Austinin ja Triple H:n megafeud. WCW:n painijoita olisi tuotu vähitellen esiin mutta varsinainen invaasio olisi antanut odottaa itseään. Kaikki tämä kuitenkin meni pipariksi Triple H:n loukkaannuttua ja WCW:n invaasio alkoi toden teolla Booker T:n hyökätessä Austinin kimppuun KotR 2001:n mestaruusottelussa. WWE:n suuret suunnitelmat epäonnistuivat ja invaasio jouduttiin aloittamaan ennen aikojaan.
En tiedä onko tämä mitään muuta kuin spekulointia mutta yksi pointti on selvä, WCW ei ollut valmis invaasioon. Kaikki suuret tähdet, miehet jotka tekivät WCW:stä tunnetun, loistivat poissaolollaan. Booker T ja DDP olivat nousseet main event -tasolle ennen WCW:n kuolemaa mutta he eivät olleet isoja nimiä. Eivät ainakaan tarpeeksi isoja WWE:lle. Nämä kaksi olivat tehneet itsestään tähtiä mutta olisiko heistä realistisiksi vastustajiksi WWE:n isoille nimille, Austinille, Rockille, Undertakerille et al? Mikäli invaasio olisi alkanut myöhemmin, WWE:llä olisi ollut enemmän aikaa saada sopimukset aikaan niiden kanssa jotka istuivat kotona WCW-sopimuksien turvin.
Yksi asia mitä on myös syytä miettiä on se, että kuinka monen kanssa WWE olisi oikeasti saanut sopimukset aikaan mikäli aikaa olisi ollut 3-4 kuukautta enemmän. Flair tuli mukaan heti Survivor Seriesin jälkeen, eli hän olisi ollut hyvinkin todennäköinen ehdokas. Hogal, Hall Nash astuivat kuvioihin vain muutama kuukausi myöhemmin, heidän saaminenkaan ei siis olisi ollut mitenkään mahdotonta. Entä sitten Goldberg ja Steiner? Molemmat saapuivat WWE:iin mutta vasta jonkin aikaa myöhemmin. Olisiko WWE:n siis ollut mahdollista saada heidät kirjoittamaan sopimukset vuosi-puolitoista aikaisemmin kuin mitä he nyt tekivät. Mikäli neuvotteluihin olisi ollut aikaa, olisiko WWE panostanut enemmän ja tarjonnut heille rahakkaampaa sopimusta mikä olisi saanut heidät unohtamaan WCW-sopimukset? Paha sanoa.
Mutta oliko isojen nimien puute sitten suurin syy Invasionin epäonnistumiseen? Vai oliko syynä sittenkin Vince McMahonin epävarmuus/itserakkaus? Allianssi ei missään vaiheessa näyttänyt varteenotettavalta vastustajalta, ei ilman Austinin ja Anglen loikkausta. Osaksi tämä johtui WCW:n suurimpien tähtien puuttumisesta, osaksi siitä että Allianssin isoimmat WCW-miehetkään eivät koskaan näyttäneet mitenkään tasavertoisilta WWE:n vastaavien rinnalla. Allianssista tuli perinteinen heel-ryhmittymä eikä se saanut koskaan voitettua ilman perinteisiä heel-taktiikkoja. Booker T:sta sentään tehtiin jonkinlainen uhka mutta esimerkiksi DDP:stä tehtiin täysi jobberi UT-feudin aikana. Jotain kertonee myös suurimpien mestaruuksien haltijat Survivor Seriesin aikana, Austin, Rock, Test, Edge. Kaikki loppupeleissä WWE-miehiä.
Mitä luulette, olisiko Invaasio saatu onnistumaan pääosin WCW- ja ECW -miehillä muutamalla loikkarilla täydennettynä mikäli heidät olisi rakennettu vahviksi. Olisiko Booker T:n ja DDP:n lisäksi joukkueeseen löytynyt tarpeeksi tähtivoimaa että Allianssi olisi ollut todellinen uhka lopullisen ottelun lähestyessä? Rhyno olisi ollut luonnollinen loikkari joka tapauksessa, hänhän periaatteessa taisi olla Mr. ECW siihen aikaan ja Rhynosta olisi ehkä saatu todellinen monster. Mutta olisiko se riittänyt?
Yksi asia mikä myös vesitti koko storylinen oli McMahonien määrä. Shanen ja Stephanien mukanaolo oli loogista mutta se vei myös pois siitä tunnelmasta että tässä todellakin on kolme yhtiötä taistelemassa olemassaolostaan eikä pelkästään McMahonien perheriidasta.
Ryhdytäänpä uneksimaan: Survivor Series 2001:n main event oli Rock, Undertaker, Kane, Jericho & Big Show vs. Austin, Angle, Booker T, RVD ja Shane McMahon Stephanien ja Heymanin kera. Ottelu oli loistava ja taitoa kehässä riitti vaikka muille jakaa mutta entä jos kaikki olisi mennyt niinkuin pitäkin? Entä jos WWE olisi hoitanut Invasionin juuri sillä tavalla kuin kaikki toivoivat? Miettikää:
Steve Austin, Kurt Angle, Undertaker, the Rock & Triple H vs. Goldberg, Ric Flair, Hollywood Hogan, Kevin Nash & Scott Steiner. Taitotaso tipahti heti useamman pykälän mutta ottelun historiallisuus olisi mennyt ylitse kaiken mitattavan. Vielä jos WCW:n nokkamieheksi olisi palkattu Eric Bischoff, ilmassa olisi ollut todellisen urheilujuhlan makua.
Huomaatte varmaan että WWE:n vastustajista ei löydy yhtään ECW-painijaa. Siinä tulisikin tämän scenaarion suurin ongelma, mikäli WCW olisi saanut kaikki suurimmat tähtensä mukaan ei ECW:lle olisi ollut enää tarvetta, saati sitten tilaa. Mitä sitten olisi tehty RVD:lle ja... No itseasiassa ECW-puolelta ei tainnut ketään muuta tullakaan. Eli ongelma on poistunut, ne vähät ECW-painijat joita WWE halusi käyttää olisi ollut suht helppoa tuoda mukaan.
Entä mitä Invasionin jälkeen? Luin huhun että tarkoitus olisi ollut tehdä sen jälkeen roster split mutta enemmän Raw ja Nitro -ideologialla. Jälleen kerran en voi olla varma todenperäisyydestä enkä siitä olisiko Vince oikeasti herättänyt kuolleista kilpailijansa ohjelman. Olisiko Invasion päättynyt tasapeliin jonka jälkeen kumpikin liittouma saisi oman shownsa. Tässä vaiheessa se on enää pelkkää spekulaatiota.
Invasion oli siis epäonnistuminen, mutta mikä siihen johti? Allianssin heikko tähtivahvuus, McMahonin halu näyttää että WWE oli todellakin parempi, koko storylinen muuttaminen perheriidaksi, WWE:n huono onni loukkaantumisissa, vai kaikki yhdessä? Jälleen kerran, paha sanoa (miksi tämän ketjun teinkin, haluaisin kuulla mielipiteitänne asiasta) mutta yksi asia on varma: WWE:llä oli vain yksi mahdollisuus saada aikaan painihistorian mahtavin ja unohtumattomin storyline ja he tyräsivät sen. Ja minä suren.
Monet varmasti aloittivat painin katsomisen silloin kun SubTV (TVTV) aloitti sen näyttämisen loppukesästä 2001. Näin kävi myös minulle ja ehkäpä siitä syystä Invasion-storyline on hyvinkin lähellä sydäntäni. Oli sanoinkuvaamattoman jännittävää katsoa liittouman (mistä se oli liittouma, siitä minulla ei silloin ollut aavistustakaan) ja WWF:n painijoiden (joista en nimeltäkään tiennyt kuin muutaman) taistelevan kynsin hampain showpainin tulevaisuudesta, vaikka edelläolevat pointit huomioonottaen sen ehkä ei olisi pitänyt olla aivan niin jännittävää.
Ei käy kieltäminen etteikö Invaasio olisi ollut senaikaisen painihistorian suurin tapaus, taistelu jota ei koskaan uskottu näkevän: Pohjois-Amerikan parhaimmat ja suurimmat painijat ottivat yhteen mittelössä jossa lopulta selvitettiin kuka on suurin ja kaunein. Siksi onkin niin masentavaa huomata kuinka pahasti Invasion tyrittiin aikoinaan.
Luin jostain teorian miksi Invasion alkoi niinkuin alkoi. En ole löytänyt kyseistä tekstinpätkää mistään enkä näin ollen voi millään tavalla ottaa selvää sen oikeellisuudesta mutta ajatuksia se herättää yhtä kaikki. Sen mukaan WWE:llä olisi ollut Judgment Day 2001:n jälkeen selvät suunnitelmat tuleviksi kuukausiksi. Benoit olisi feudannut Triple H:n kanssa ja Jericho Austinin kanssa ja kun näistä olisi selvitty olisi vuorossa ollut Power Tripin hajoaminen ja Austinin ja Triple H:n megafeud. WCW:n painijoita olisi tuotu vähitellen esiin mutta varsinainen invaasio olisi antanut odottaa itseään. Kaikki tämä kuitenkin meni pipariksi Triple H:n loukkaannuttua ja WCW:n invaasio alkoi toden teolla Booker T:n hyökätessä Austinin kimppuun KotR 2001:n mestaruusottelussa. WWE:n suuret suunnitelmat epäonnistuivat ja invaasio jouduttiin aloittamaan ennen aikojaan.
En tiedä onko tämä mitään muuta kuin spekulointia mutta yksi pointti on selvä, WCW ei ollut valmis invaasioon. Kaikki suuret tähdet, miehet jotka tekivät WCW:stä tunnetun, loistivat poissaolollaan. Booker T ja DDP olivat nousseet main event -tasolle ennen WCW:n kuolemaa mutta he eivät olleet isoja nimiä. Eivät ainakaan tarpeeksi isoja WWE:lle. Nämä kaksi olivat tehneet itsestään tähtiä mutta olisiko heistä realistisiksi vastustajiksi WWE:n isoille nimille, Austinille, Rockille, Undertakerille et al? Mikäli invaasio olisi alkanut myöhemmin, WWE:llä olisi ollut enemmän aikaa saada sopimukset aikaan niiden kanssa jotka istuivat kotona WCW-sopimuksien turvin.
Yksi asia mitä on myös syytä miettiä on se, että kuinka monen kanssa WWE olisi oikeasti saanut sopimukset aikaan mikäli aikaa olisi ollut 3-4 kuukautta enemmän. Flair tuli mukaan heti Survivor Seriesin jälkeen, eli hän olisi ollut hyvinkin todennäköinen ehdokas. Hogal, Hall Nash astuivat kuvioihin vain muutama kuukausi myöhemmin, heidän saaminenkaan ei siis olisi ollut mitenkään mahdotonta. Entä sitten Goldberg ja Steiner? Molemmat saapuivat WWE:iin mutta vasta jonkin aikaa myöhemmin. Olisiko WWE:n siis ollut mahdollista saada heidät kirjoittamaan sopimukset vuosi-puolitoista aikaisemmin kuin mitä he nyt tekivät. Mikäli neuvotteluihin olisi ollut aikaa, olisiko WWE panostanut enemmän ja tarjonnut heille rahakkaampaa sopimusta mikä olisi saanut heidät unohtamaan WCW-sopimukset? Paha sanoa.
Mutta oliko isojen nimien puute sitten suurin syy Invasionin epäonnistumiseen? Vai oliko syynä sittenkin Vince McMahonin epävarmuus/itserakkaus? Allianssi ei missään vaiheessa näyttänyt varteenotettavalta vastustajalta, ei ilman Austinin ja Anglen loikkausta. Osaksi tämä johtui WCW:n suurimpien tähtien puuttumisesta, osaksi siitä että Allianssin isoimmat WCW-miehetkään eivät koskaan näyttäneet mitenkään tasavertoisilta WWE:n vastaavien rinnalla. Allianssista tuli perinteinen heel-ryhmittymä eikä se saanut koskaan voitettua ilman perinteisiä heel-taktiikkoja. Booker T:sta sentään tehtiin jonkinlainen uhka mutta esimerkiksi DDP:stä tehtiin täysi jobberi UT-feudin aikana. Jotain kertonee myös suurimpien mestaruuksien haltijat Survivor Seriesin aikana, Austin, Rock, Test, Edge. Kaikki loppupeleissä WWE-miehiä.
Mitä luulette, olisiko Invaasio saatu onnistumaan pääosin WCW- ja ECW -miehillä muutamalla loikkarilla täydennettynä mikäli heidät olisi rakennettu vahviksi. Olisiko Booker T:n ja DDP:n lisäksi joukkueeseen löytynyt tarpeeksi tähtivoimaa että Allianssi olisi ollut todellinen uhka lopullisen ottelun lähestyessä? Rhyno olisi ollut luonnollinen loikkari joka tapauksessa, hänhän periaatteessa taisi olla Mr. ECW siihen aikaan ja Rhynosta olisi ehkä saatu todellinen monster. Mutta olisiko se riittänyt?
Yksi asia mikä myös vesitti koko storylinen oli McMahonien määrä. Shanen ja Stephanien mukanaolo oli loogista mutta se vei myös pois siitä tunnelmasta että tässä todellakin on kolme yhtiötä taistelemassa olemassaolostaan eikä pelkästään McMahonien perheriidasta.
Ryhdytäänpä uneksimaan: Survivor Series 2001:n main event oli Rock, Undertaker, Kane, Jericho & Big Show vs. Austin, Angle, Booker T, RVD ja Shane McMahon Stephanien ja Heymanin kera. Ottelu oli loistava ja taitoa kehässä riitti vaikka muille jakaa mutta entä jos kaikki olisi mennyt niinkuin pitäkin? Entä jos WWE olisi hoitanut Invasionin juuri sillä tavalla kuin kaikki toivoivat? Miettikää:
Steve Austin, Kurt Angle, Undertaker, the Rock & Triple H vs. Goldberg, Ric Flair, Hollywood Hogan, Kevin Nash & Scott Steiner. Taitotaso tipahti heti useamman pykälän mutta ottelun historiallisuus olisi mennyt ylitse kaiken mitattavan. Vielä jos WCW:n nokkamieheksi olisi palkattu Eric Bischoff, ilmassa olisi ollut todellisen urheilujuhlan makua.
Huomaatte varmaan että WWE:n vastustajista ei löydy yhtään ECW-painijaa. Siinä tulisikin tämän scenaarion suurin ongelma, mikäli WCW olisi saanut kaikki suurimmat tähtensä mukaan ei ECW:lle olisi ollut enää tarvetta, saati sitten tilaa. Mitä sitten olisi tehty RVD:lle ja... No itseasiassa ECW-puolelta ei tainnut ketään muuta tullakaan. Eli ongelma on poistunut, ne vähät ECW-painijat joita WWE halusi käyttää olisi ollut suht helppoa tuoda mukaan.
Entä mitä Invasionin jälkeen? Luin huhun että tarkoitus olisi ollut tehdä sen jälkeen roster split mutta enemmän Raw ja Nitro -ideologialla. Jälleen kerran en voi olla varma todenperäisyydestä enkä siitä olisiko Vince oikeasti herättänyt kuolleista kilpailijansa ohjelman. Olisiko Invasion päättynyt tasapeliin jonka jälkeen kumpikin liittouma saisi oman shownsa. Tässä vaiheessa se on enää pelkkää spekulaatiota.
Invasion oli siis epäonnistuminen, mutta mikä siihen johti? Allianssin heikko tähtivahvuus, McMahonin halu näyttää että WWE oli todellakin parempi, koko storylinen muuttaminen perheriidaksi, WWE:n huono onni loukkaantumisissa, vai kaikki yhdessä? Jälleen kerran, paha sanoa (miksi tämän ketjun teinkin, haluaisin kuulla mielipiteitänne asiasta) mutta yksi asia on varma: WWE:llä oli vain yksi mahdollisuus saada aikaan painihistorian mahtavin ja unohtumattomin storyline ja he tyräsivät sen. Ja minä suren.