Keskustelu lyhyistä mestaruuskausista on puhjennut kukkaansa viime aikoina, mistä kuuluu suuri kiitos World Heavyweight -vyön kuvioille. Kaikki lähti WrestleManiasta, jossa Undertaker voitti Edgeltä mestaruuden. Sitten vain kahta kuukautta myöhemmin 'Takeriltä riistettiin vyö, ja seuraavaksi mestariksi nousi taas Edge. Edgen kausi jäi myös lyhyeksi, sillä CM Punk käytti MITB-salkkunsa päihittäen Edgen ja voittaen näin tittelin itselleen. Punkinkin mestaruuskausi jäi lyhyeksi, sillä vain kahden PPV-puolustuksen jälkeen nousi Chris Jerichosta uusi mestari. Jericho ehti puolustaa vyötään vain yhdessä PPV:ssä, kunnes "The Animal" Batista jo vei vyön "kotiin". Smarkien onneksi Elukan mestaruuskausi jäi vain kahdeksan päivän mittaiseksi Chris Jerichon voitettua vyön takaisin itselleen revanssimatsissa. Jericho joutui kuitenkin pian nöyrtymään uudelleen, ja se tapahtui Survivor Seriesissä, jossa sairauslomalta palannut John Cena vei häneltä vyön. Myös WWE:n mestaruuden ympärillä oli Triple H:n pitkästä mestaruuskaudesta huolimatta nopeaa toimintaa: Edge voitti vyön Survivor Seriesissä, mutta menetti sen vain kuukautta myöhemmin Jeff Hardylle. Melkoista settiä, eikö vain?
Toisille tämä lyhyiden mestaruuskausien aika on luonut kymmenittäin harmaita hiuksia, mutta toisille tämä sen sijaan on tuntunut mahtavalta "Attitude-ajan" tuulahdukselta. Niiden henkilöiden, jotka valittavat lyhyistä mestaruuskausista, argumentit on usein perusteltu sanomalla niin, että "lyhyet mestaruuskaudet tekevät vyön kuin vyön arvottomaksi". Lyhyitä kausia puolustavat tyypit sen sijaan puolustavat kantaansa "live for the moment" -tyylisellä fiilistelyllä: heidän mielestä mestaruusvaihdokset ovat mahtavia ja ne saavat heidät kananlihalle.
Minä kuulun jälkimmäiseen, eli lyhyitä mestaruuskausia puolustavaan, joukkoon. Mestaruudenvaihdokset ovat aina äärimmäisen viihdyttäviä (paitsi jos mestaruuden voittaa joku, jonka voittoa en tahtoisi nähdä) ja ne tuntuvat ikään kuin orgasmilta: niitä odottaa kieli pitkällään, ja sitten kun ne viimein tapahtuvat, tulee sekä rentoutunut että mahtava olo — varsinkin silloin, kun mestariksi nousee oma suosikkipainija. Tämän hienon olon koin niin Punkin, Jerichon, Edgen kuin Jeff Hardyn mestaruusvoittojen aikana, ja minun mielestäni näistä "kuolemattomista" hetkistä pitäisi showpainissa olla kyse. Mieluummin minä koen kylmiä väreitä ja nousen vaistomaisesti seisaalleni tuulettamaan, kuin haukotellen kuukaudesta toiseen jonkun painijan pitkän mestaruuskauden aikana. Toki tässä toimii myös sellainen "käänteisefekti", että se oma suosikki on mestarina. Silloinhan ei koskaan toivo, että se suosikki sitä vyötään menettäisi, mutta kuten vanha sanonta kuuluu, "liika on aina liikaa". Vaikka rakastankin Shawn Michaelsia, en toivoisi hänen saavan ylipitkää mestaruuskautta. Sen sijaan toivoisin mestaruusvyön ympärille todellista kilpailua ja ehkäpä jo muutaman PPV:n jälkeen uuden mestarin. Minä nautin uusista ja virkistävistä tuulista.
Sitten sen "lyhyet mestaruuskaudet pilaavat mestaruusvyön arvoa" -perustelun kimppuun. 1) Kyllä... esim. Hardcore-vyön kohdalla asia oli todellakin näin. Koska mestaruusvyö vaihtoi omistajaa useasti yhden jakson aikana, ei minua voinut vähempää kiinnostaa, kuka oli mestari illan päätteeksi. Ja koska olin menettänyt totaalisesti mielenkiintoni kyseistä vyötä kohtaan, aloin miettimään sitä, miksi ihmeessä painijat edes halusivat voittaa sen vyön. Mitä he hyötyivät Hardcore-mestaruudesta? "Hei, mä oon entinen Hardcore-mestari." Hieno homma — eihän sitä vyötä voittanutkaan kuin vain viisi muuta jannua saman illan aikana. Hardcore-vyön tapauksessa lyhyet mestaruuskaudet olivat todellakin tehneet mestaruudesta arvottoman. 2) Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että näin on käymässä tai on koskaan käynyt päämestaruuden/-mestaruuksien kohdalla. Niin kauan, kun yleisö on kiinnostunut mestaruusmatseista ja mestareista sekä mestaruusvyön ympärillä on kilpailua, on vyön arvo jossain aivan muualla kuin pohjamudissa — vaihtoi se vyö sitten sitä omistajaansa kerran kuussa tai ei. Se, että painija menettää vyön ja voittaa sen viikon päästä takaisin ei ole epärealistista, se ei ole välttämättä huonoa bookkausta eikä sen välttämättä täydy syödä vyöltä mitään arvoa pois — päinvastoin. Kaikkihan on täysin kiinni vain ja ainoastaan siitä, että jengiä kiinnostaa tietää, mitä mestaruuden ympärillä tapahtuu, ja nämä tämän syksyn lyhyet mestaruuskaudet ovat ajaneet sitä asiaa paremmin kuin loistavasti — siitähän puhuu puolestaan jo nämä väittelyt lyhyiden ja pitkien mestaruuskausien välillä; mestaruuden/mestaruuksien ympärille on syntynyt keskustelua. Keskustellaanko täällä samaan tapaan esim. United States -vyöstä? Ei, sillä US-vyön ympärillä ei ole ollut kuukausiin — tai hitto, vuosiin — mitään merkittävää kilpailua, eikä mestaruuspuolustuksiakaan olla turhan usein nähty. Joten vaikka US-vyötä on kantanut sama painija jo pitkään, on silti sen arvo täysin pohjamudissa; ketään ei kiinnosta, kuka on US-mestari. Moni ei varmaan edes muista, kuka se mestari on. Tällöin, hyvät valittajat, mestaruuden arvo on alhaalla. Ei silloin, kun mestaruus puhuttaa jengiä ja kaikkia kiinnostaa se, kuka on mestari, miten hänestä tuli mestari ja kuinka kauan hänen mestaruuskausi tulee kestämään.
Keskustelua, tappelua, toimintaa ja vihaa~!
Toisille tämä lyhyiden mestaruuskausien aika on luonut kymmenittäin harmaita hiuksia, mutta toisille tämä sen sijaan on tuntunut mahtavalta "Attitude-ajan" tuulahdukselta. Niiden henkilöiden, jotka valittavat lyhyistä mestaruuskausista, argumentit on usein perusteltu sanomalla niin, että "lyhyet mestaruuskaudet tekevät vyön kuin vyön arvottomaksi". Lyhyitä kausia puolustavat tyypit sen sijaan puolustavat kantaansa "live for the moment" -tyylisellä fiilistelyllä: heidän mielestä mestaruusvaihdokset ovat mahtavia ja ne saavat heidät kananlihalle.
Minä kuulun jälkimmäiseen, eli lyhyitä mestaruuskausia puolustavaan, joukkoon. Mestaruudenvaihdokset ovat aina äärimmäisen viihdyttäviä (paitsi jos mestaruuden voittaa joku, jonka voittoa en tahtoisi nähdä) ja ne tuntuvat ikään kuin orgasmilta: niitä odottaa kieli pitkällään, ja sitten kun ne viimein tapahtuvat, tulee sekä rentoutunut että mahtava olo — varsinkin silloin, kun mestariksi nousee oma suosikkipainija. Tämän hienon olon koin niin Punkin, Jerichon, Edgen kuin Jeff Hardyn mestaruusvoittojen aikana, ja minun mielestäni näistä "kuolemattomista" hetkistä pitäisi showpainissa olla kyse. Mieluummin minä koen kylmiä väreitä ja nousen vaistomaisesti seisaalleni tuulettamaan, kuin haukotellen kuukaudesta toiseen jonkun painijan pitkän mestaruuskauden aikana. Toki tässä toimii myös sellainen "käänteisefekti", että se oma suosikki on mestarina. Silloinhan ei koskaan toivo, että se suosikki sitä vyötään menettäisi, mutta kuten vanha sanonta kuuluu, "liika on aina liikaa". Vaikka rakastankin Shawn Michaelsia, en toivoisi hänen saavan ylipitkää mestaruuskautta. Sen sijaan toivoisin mestaruusvyön ympärille todellista kilpailua ja ehkäpä jo muutaman PPV:n jälkeen uuden mestarin. Minä nautin uusista ja virkistävistä tuulista.
Sitten sen "lyhyet mestaruuskaudet pilaavat mestaruusvyön arvoa" -perustelun kimppuun. 1) Kyllä... esim. Hardcore-vyön kohdalla asia oli todellakin näin. Koska mestaruusvyö vaihtoi omistajaa useasti yhden jakson aikana, ei minua voinut vähempää kiinnostaa, kuka oli mestari illan päätteeksi. Ja koska olin menettänyt totaalisesti mielenkiintoni kyseistä vyötä kohtaan, aloin miettimään sitä, miksi ihmeessä painijat edes halusivat voittaa sen vyön. Mitä he hyötyivät Hardcore-mestaruudesta? "Hei, mä oon entinen Hardcore-mestari." Hieno homma — eihän sitä vyötä voittanutkaan kuin vain viisi muuta jannua saman illan aikana. Hardcore-vyön tapauksessa lyhyet mestaruuskaudet olivat todellakin tehneet mestaruudesta arvottoman. 2) Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että näin on käymässä tai on koskaan käynyt päämestaruuden/-mestaruuksien kohdalla. Niin kauan, kun yleisö on kiinnostunut mestaruusmatseista ja mestareista sekä mestaruusvyön ympärillä on kilpailua, on vyön arvo jossain aivan muualla kuin pohjamudissa — vaihtoi se vyö sitten sitä omistajaansa kerran kuussa tai ei. Se, että painija menettää vyön ja voittaa sen viikon päästä takaisin ei ole epärealistista, se ei ole välttämättä huonoa bookkausta eikä sen välttämättä täydy syödä vyöltä mitään arvoa pois — päinvastoin. Kaikkihan on täysin kiinni vain ja ainoastaan siitä, että jengiä kiinnostaa tietää, mitä mestaruuden ympärillä tapahtuu, ja nämä tämän syksyn lyhyet mestaruuskaudet ovat ajaneet sitä asiaa paremmin kuin loistavasti — siitähän puhuu puolestaan jo nämä väittelyt lyhyiden ja pitkien mestaruuskausien välillä; mestaruuden/mestaruuksien ympärille on syntynyt keskustelua. Keskustellaanko täällä samaan tapaan esim. United States -vyöstä? Ei, sillä US-vyön ympärillä ei ole ollut kuukausiin — tai hitto, vuosiin — mitään merkittävää kilpailua, eikä mestaruuspuolustuksiakaan olla turhan usein nähty. Joten vaikka US-vyötä on kantanut sama painija jo pitkään, on silti sen arvo täysin pohjamudissa; ketään ei kiinnosta, kuka on US-mestari. Moni ei varmaan edes muista, kuka se mestari on. Tällöin, hyvät valittajat, mestaruuden arvo on alhaalla. Ei silloin, kun mestaruus puhuttaa jengiä ja kaikkia kiinnostaa se, kuka on mestari, miten hänestä tuli mestari ja kuinka kauan hänen mestaruuskausi tulee kestämään.
Keskustelua, tappelua, toimintaa ja vihaa~!