Varsinkin nyt kun Puroresu on melkoisesti uutisissa traagisen kuolintapauksen johdosta, on foorumilla heräillyt pientä keskustelua japanilaisista painijoistakin. Yksi kaikkien aikojen parhaista Japanilaisista, Mitsuharu Misawa menehtyi viime viikolla. Kyseessä ei kuitenkaan ollut oma suosikkini. Tämän aiheen tarkoituksena on herättää keskustelua yleisesti Japanilaisesta painista. Näin parhaaksi sitoa koko Puroresun yhteen isoon könttätopiciin, sillä idäntuntemusta foorumilta löytyy toki rajattu määrä, eikä keskustelua varmastikaan liikaa nouse että jouduttaisiin aihetta jakamaan. Silti olisi mukavaa kuulla teidän mielipiteitänne ihan kaikesta aiheeseen liittyvästä. Mitä mieltä olette Puroresun maailmasta? Onko aikakaudella väliä? Ketkä lopulta ovat suosikkisi nousevan auringon kehissä? Aiheessa saa toki puhua myös Amerikassa käyskentelevistä japanilaisista, kuten ennen vanhaan kaikki Hiro Matsudat ja Mr.Fujit, ja uudemmalta ajalta vaikkapa Tajiri tai Jimmy Wang Yang.
Turha kai sanoakaan että itse kuulun siihen joukkoon joka seuraa vanhemman koulukunnan Puroresua. Vähän laajemmalta skaalalta kuin esimerkiksi amerikkalaista vastaavaa. Tarkoittaen että katselulaajuus yltää aina 70-luvulta 90-luvun puolenvälin paikkeille. Toki aikaisempikin materiaali kelpaa, ja olisikin toivottavaa, vaikkapa Rikidozan, Giant Baba ja Destroyer -materiaalin enempi löytämiseen, Silti pääosin katselen juuri kaikkea mitä tuolta kahdelta vuosikymmeneltä löydän. Ja sieltäkin toki enemmän Baban vetämää AJPW:tä. Inokin NJPW ei ole ikinä aivan niin paljoa kiinnostanut. NJPW:stä katselen lähinnä vain Tiger Mask -otteluita. Edellä mainitun miehen kautta olen välillä seurannut myös UWF:ää, joka poikkeaa normipurosta hieman shoot-pitoisempien otteluidensa puolesta. Joskus SHOOTOksikin nimetty painimuoto on tosiaan hieman stiffimpää, eikä varsinaisia heittoja nähdä niin paljoa, mutta kyseessä on silti melko viihdyttävä promootio. Kannattaa tsekkailla jos vaikka MMA ja paini kiinnostavat molemmat.
Se mikä on loppujen lopuksi outoa, on se kuinka paljon hienoa materiaalia Japaninmaalta oikein tuleekaan, ja se, kuinka moni ihminen näistä huippumatseista tietääkään. Turha edes ruveta laskemaan kuinka monta viiden tähden ottelua Nippon onkaan tuottanut. Maassa on lukuisia aivan uskomattoman taitavia painijoita ja vaikuttajia ollut ajan saatossa. Muutamia mainitakseen voin heittää omat suosikkini Tiger Maskin, Jumbo Tsurutan, Kenta Kobashin ja vaikkapa Toshiaki Kawadan. Aikalailla tuossa järjestyksessä vielä kun rupean kaikkien aikojen japanilaismiehiä listaamaan. vähän pidemmällä perässä hiihtelee sitten Giant Baba, Mitshuharu Misawa ja Super Delfin.
Voisin ihan puroresukulttuuristakin heittää muutamia rivejä tuossa myöhemmin kun aikaa ja muuta on enemmän, haluan vain katsella alkuun josko tämä herättää mukavaa keskustelua. Jos tekstissä on joku liian tiiviisti ohitettuna, voin mielelläni tarkentaa mielipiteitäni yms. Nyt odotan kuitenkin teiltä osallistumista. Ketkä ovatkaan suosikkejanne? Onko Dragon Gate tai Hustle parempi kuin vanhan ajan AJPW ja NJPW? Kuka on Amerikan japanilaisista suosikkinne? Paras "gaijin"(esim. Stan Hansen, Steve Williams, Giant Bernard(ainut jonka nykyhetkestä keksin), jne.)? Parhaita otteluita tai hetkiä japaninmaalta, mitä vain?
Siitä vain, heittäkään jotain aiheeseen sopivaa.
Turha kai sanoakaan että itse kuulun siihen joukkoon joka seuraa vanhemman koulukunnan Puroresua. Vähän laajemmalta skaalalta kuin esimerkiksi amerikkalaista vastaavaa. Tarkoittaen että katselulaajuus yltää aina 70-luvulta 90-luvun puolenvälin paikkeille. Toki aikaisempikin materiaali kelpaa, ja olisikin toivottavaa, vaikkapa Rikidozan, Giant Baba ja Destroyer -materiaalin enempi löytämiseen, Silti pääosin katselen juuri kaikkea mitä tuolta kahdelta vuosikymmeneltä löydän. Ja sieltäkin toki enemmän Baban vetämää AJPW:tä. Inokin NJPW ei ole ikinä aivan niin paljoa kiinnostanut. NJPW:stä katselen lähinnä vain Tiger Mask -otteluita. Edellä mainitun miehen kautta olen välillä seurannut myös UWF:ää, joka poikkeaa normipurosta hieman shoot-pitoisempien otteluidensa puolesta. Joskus SHOOTOksikin nimetty painimuoto on tosiaan hieman stiffimpää, eikä varsinaisia heittoja nähdä niin paljoa, mutta kyseessä on silti melko viihdyttävä promootio. Kannattaa tsekkailla jos vaikka MMA ja paini kiinnostavat molemmat.
Se mikä on loppujen lopuksi outoa, on se kuinka paljon hienoa materiaalia Japaninmaalta oikein tuleekaan, ja se, kuinka moni ihminen näistä huippumatseista tietääkään. Turha edes ruveta laskemaan kuinka monta viiden tähden ottelua Nippon onkaan tuottanut. Maassa on lukuisia aivan uskomattoman taitavia painijoita ja vaikuttajia ollut ajan saatossa. Muutamia mainitakseen voin heittää omat suosikkini Tiger Maskin, Jumbo Tsurutan, Kenta Kobashin ja vaikkapa Toshiaki Kawadan. Aikalailla tuossa järjestyksessä vielä kun rupean kaikkien aikojen japanilaismiehiä listaamaan. vähän pidemmällä perässä hiihtelee sitten Giant Baba, Mitshuharu Misawa ja Super Delfin.
Voisin ihan puroresukulttuuristakin heittää muutamia rivejä tuossa myöhemmin kun aikaa ja muuta on enemmän, haluan vain katsella alkuun josko tämä herättää mukavaa keskustelua. Jos tekstissä on joku liian tiiviisti ohitettuna, voin mielelläni tarkentaa mielipiteitäni yms. Nyt odotan kuitenkin teiltä osallistumista. Ketkä ovatkaan suosikkejanne? Onko Dragon Gate tai Hustle parempi kuin vanhan ajan AJPW ja NJPW? Kuka on Amerikan japanilaisista suosikkinne? Paras "gaijin"(esim. Stan Hansen, Steve Williams, Giant Bernard(ainut jonka nykyhetkestä keksin), jne.)? Parhaita otteluita tai hetkiä japaninmaalta, mitä vain?
Siitä vain, heittäkään jotain aiheeseen sopivaa.