Foorumiarkisto

← Yleinen keskustelu

Käsikirjoittajat (minor impact spoilers)

Etunenässä Hulk Hogan on hyökännyt viime aikojen haastatteluissa ja viimeksi suorassa iMPACT lähetyksessä käsikirjoittajien kimppuun. Jossain shootissa muistan Hoganin tylysti maininneen: writers ruined the business. Myös Eric Bischoff hyökkäsi asiaa vastaan iMPACTissa repien erään käsikirjoituksen silpuksi. Hogan&Bischoff ovat mullistaneet painimaailmaa ennenkin, tekevätkö he sen vielä uudestaan käsikirjoittajien kustannuksella?

Toinen Hoganin Impactissa lausuma aforismi: If you can't talk and you can't wrestle you need to pack your bags and go home. Tuonhan voi tulkita parillakin tavalla, mutta itse näen tuon viestinä painijoille, että heidän pitää selvitä yleisölle esiintymisestä ilman piiruntarkkaa "sanasta-sanaan" skriptiä, kuten ainakin WWE:ssä on nykyään tapana. Yksi asia on kuitenkin varma: minä olen sekaisin. Tietäen Hoganin valta-aseman ja hänen vihansa käsikirjoitusta vastaan, en pystynyt erittelemään mikä oli ns. "shoottia" ja mikä "workkia." Oli enemmänkin sellainen fiilis, että mitä tahansa voi tapahtua seuraavaksi, ja se ei ole mikään huono fiilis se! :)

Oletteko te Hoganin kanssa samaa mieltä? Itse sanoisin, että kyllä. Tottahan se on, että kaverit jotka eivät koskaan ole olleet kehässä sanelevat CM Punkeille ja Chris Jerichoille piiruntarkasti, mitä he sanovat kehässä, miten reagoivat ja mihin tahtiin hengittävät. Tämän vuoksi suurimmasta osasta promoista on tullut kaavamaisia ja itseään toistavia. Mielestäni parempi tapa olisi, jos painijalle annettaisi vain löysähkö ohjenuora mistä puhua, ja sen jälkeen hän saisi päättää itse loput. Nimittäin loppupeleissä: mitä teet painijalla, joka ei osaa puhua? Toki on poikkeustapaukset, jotka tosiaan ovat huonoja promottajia, mutta niin jumalaisia painijoita, että heitä ei voi heittää menemään. Heidän kanssa täytyy sitten bookkausta muuttaa (vähemmän puheaikaa) tai käydä promot läpi vanhaan malliin.

Itse toivoisin painijoille enemmän vapautta promoissaan. Tuottaisi mielenkiintoisempaa TV:tä, ja näyttääkin että Hoganin myötä TNA:ssa ollaan menossa tähän suuntaan.
Mielestäni olisi myös positiivinen asia jos myös elokuvissa näyttelijöille vaan annettaisiin löysähkö ohjenuora mistä puhua ja lopun he improvisoisivat, tulisi varmasti sellain fiilis että mitä tahansa voi tapahtua seuraavaksi ja se ei ole huono fiilis :)

No ei pelkkä provo ^ Anyway What puhuu asiaakin mutta itse en koe että repliikkien lukeminen olisi mitenkään kaavamaista, painijan pitää sisäistää repliikki niin siitä ei tule kaavamaista ja se kertoo painijan taidoista. Käsikirjoittajat kuitenkin luo painijoista painijoita joita he on, Hogan taas edustaa old-schoolia tuossakin asiassa, en koe että siinä järkeä olisi vaan pikemminkin puheitten laatu huononisi tosin varmaan hauskoja ja mielenkiintoisia hetkiä saatettaisiin kokea.

Mutta jos TNA tuohon suuntaan siirtyy niin mikäs siinä, en nyt ole varsinaisesti verisesti sitä vastaankaan..
Tottakai paluu vanhaan on aina parempi. Niin, siihen vanhaan jota sinä What niin kammoksut ja vihaat. Siihen aikaan promoottori antoi painijalle vain tapahtumapaikan ja vastustajan ja tyyppi sai itse promottaa mitä halusi (niin, siitähän se koko sanakin tulee, promotaan tulevaa tapahtumaa). Sieltä nousi sellaisia megapromottajia kuten Flair ja Dusty. Sillä tavalla syntyvät myös ne parhaimmat catch phraset. Ei niitä voi kirjoittaa valmiiksi, esimerkiksi kaiken maailman I'm Awesomet eivät tunnu miltään kun ne on pakotettu ihmisten kurkusta alas. Ei, painijan pitää itse nähdä mikä toimii ja alkaa sitten käyttämään sitä useammin. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista tarkkaan käsikirjoitetussa ympäristössä.

Hogan on silti väärässä. Käsikirjoittajat eivät pilanneet tätä bisnestä, sen pilasi ECW ja Attitude. Sen pilasi se, että mikään ei tunnu enää miltään, mikään liike ei ole mistään kotoisin kun on nähnyt tyyppien lentävän läpi piikkilankapöydistä tai hyppivän titantronilta. Mitkään pienet, maanläheiset juonikuviot eivät enää toimi kun porukkaa on ristiinnaulittu ja hirtetty. Bisnes päätyi siihen pisteeseen että se ei enää pysty ylittämään itseään.
Riveni kirjoitti:
Tottakai paluu vanhaan on aina parempi. Niin, siihen vanhaan jota sinä What niin kammoksut ja vihaat.

Milloin olen sanonut vihaavani old schoolia? Itse asiassa olen jonkin verran katsellut NWA:ta, AWA:ta ja WWF:ia 80-luvulta ja tykännyt menosta.

EDIT: Ja korostetaan, että en todellakaan ole mikään old school asiantuntija, mutta sen verran olen katsonut että pääpiirteittäin tiedän minkälaista meno silloin oli.
Pitää kuitenkin muistaa se, että ilman käsikirjoittajia ~80% painijoista eivät olisi mitään. Suurin osa ovat kuitenkin ihan oikeasti aivan naurettavan paskoja näyttelemään (vai onko se teidän mielestä sattumaa, että esimerkiksi kaikki Hollywoodissa käväisseet painijat osaavat esittää vain yhtä vitun roolia?), eivätkä varmasti osaisi itse keksiä ja kehitellä loistavia promoja - ei sillä, että käsikirjoittajatkaan aina osaisivat, mutta eiköhän heiltä löydy sentään jotain punaista lankaa näin ylipäätänsä. Ei pelkällä hyvällä painitaidolla pärjää viihdebisneksessä, ja tämän vuoksi näillä kuivilla, mutta "teknisesti taitavilla" jannuilla pitää olla joku ohjeistamassa ja ohjaamassa.

"If you can't talk and you can't wrestle you need to pack your bags and go home."

Herra Hogan voi sitten tosiaan pistää lähes koko TNA:n rosterin pakkaamaan kassinsa ja lähtemään kotiinsa. Ja ei, tämä ei ollut mitään TNA-dissausta, sama homma pätisi varmasti WWE:henkin.

Riveni kirjoitti:
Hogan on silti väärässä. Käsikirjoittajat eivät pilanneet tätä bisnestä, sen pilasi ECW ja Attitude. Sen pilasi se, että mikään ei tunnu enää miltään, mikään liike ei ole mistään kotoisin kun on nähnyt tyyppien lentävän läpi piikkilankapöydistä tai hyppivän titantronilta. Mitkään pienet, maanläheiset juonikuviot eivät enää toimi kun porukkaa on ristiinnaulittu ja hirtetty. Bisnes päätyi siihen pisteeseen että se ei enää pysty ylittämään itseään.

Totta, mutta jossain vaiheessa sen oli kuitenkin pakko tapahtua. Kaikki muukin on kehittynyt vuosien myötä, miksei painikin? Erona muuhun viihdebisnekseen on se, että painissa tulee vastaan se seinä - ECW:stä niin hienon teki juuri se, että he olivat ensimmäisiä jotka rikkoivat kaikki rajat päästäkseen vain parin metrin päähän tuosta seinästä, kunnes menivät konkurssiin juuri sopivasti ennen törmäystä - tämän takia Paul E.:tä pidetään jumalana, koska hänen tuote ei kerennyt tylsistyä. Jos ECW olisi selvinnyt ja jatkanut vaikkapa vielä viisi vuotta, ne olisivat lähes satavarmasti olleet viisi kyseisen promootion historian tylsintä vuotta.

Elokuvia voidaan kehittää vuosi vuodelta uusilla, upeilla erikoisefekteillä ja tietokoneanimoiduilla kohtauksilla, painia ei. Millä ihmeellä painia sitten saataisiin kehitettyä, se on hyvä kysymys - ja jos joku tuohon kysymykseen joskus pätevän vastauksen löytää, voi hyvinkin olla, että kaikki ne jotka ovat kyllästyneet tähän lajiin löytävät itsensä taas tv-ruutujen edestä töllöttämässä näitä öljyttyjä sankareita jotka leikisti paiskovat toisiaan hengiltä. Harmi sinänsä, etten usko tuon vastauksen koskaan löytyvän.
Nodachi kirjoitti:
Herra Hogan voi sitten tosiaan pistää lähes koko TNA:n rosterin pakkaamaan kassinsa ja lähtemään kotiinsa. Ja ei, tämä ei ollut mitään TNA-dissausta, sama homma pätisi varmasti WWE:henkin.


Tuskinpa vaan. TNA:n tyypit ovat kyllä indyissä tottuneet hoitamaan omat promonsa ja hahmonsa. Loput ovatkin sitten entisiä WCW tyyppejä, jotka ovat kyllä tottuneet näihin asioihin. Ongelma tulee WWE:llä siinä, että kaikenmaaiman kehonrakentajat, jenkkifutaajat ja wnb-julkkikset tulevat suoraan Floridaan ilman mitään koulutusta ja siellä heidät ahdetaan muottiin. Ei siis ihme jos nämä tyypit eivät osaa hoitaa promojaan itse, mutta kyllä bisneksessä jo kauan olleet sen osaavat. Jos eivät osaa niin voivat Hoganin sanojen mukaan mennä "up north".
Captain Charisma kirjoitti:
Nodachi kirjoitti:
Herra Hogan voi sitten tosiaan pistää lähes koko TNA:n rosterin pakkaamaan kassinsa ja lähtemään kotiinsa. Ja ei, tämä ei ollut mitään TNA-dissausta, sama homma pätisi varmasti WWE:henkin.


Tuskinpa vaan. TNA:n tyypit ovat kyllä indyissä tottuneet hoitamaan omat promonsa ja hahmonsa. Loput ovatkin sitten entisiä WCW tyyppejä, jotka ovat kyllä tottuneet näihin asioihin. Ongelma tulee WWE:llä siinä, että kaikenmaaiman kehonrakentajat, jenkkifutaajat ja wnb-julkkikset tulevat suoraan Floridaan ilman mitään koulutusta ja siellä heidät ahdetaan muottiin. Ei siis ihme jos nämä tyypit eivät osaa hoitaa promojaan itse, mutta kyllä bisneksessä jo kauan olleet sen osaavat. Jos eivät osaa niin voivat Hoganin sanojen mukaan mennä "up north".

Samaa mieltä. Kaverit jotka ovat esiintyneet ammatikseen vuosia/vuosikymmeniä kyllä tietävät miten sitä mikkiä pidellään. Jos nyt Kurt Anglelle sanotaan, että "pidä kahden minuutin promo tulevasta PPV-matsista", niin eiköhän Angle homman klaaraa ilman yksityiskohtaista käsikirjoitusta.
Captain Charisma kirjoitti:
Nodachi kirjoitti:
Herra Hogan voi sitten tosiaan pistää lähes koko TNA:n rosterin pakkaamaan kassinsa ja lähtemään kotiinsa. Ja ei, tämä ei ollut mitään TNA-dissausta, sama homma pätisi varmasti WWE:henkin.


Tuskinpa vaan. TNA:n tyypit ovat kyllä indyissä tottuneet hoitamaan omat promonsa ja hahmonsa. Loput ovatkin sitten entisiä WCW tyyppejä, jotka ovat kyllä tottuneet näihin asioihin. Ongelma tulee WWE:llä siinä, että kaikenmaaiman kehonrakentajat, jenkkifutaajat ja wnb-julkkikset tulevat suoraan Floridaan ilman mitään koulutusta ja siellä heidät ahdetaan muottiin. Ei siis ihme jos nämä tyypit eivät osaa hoitaa promojaan itse, mutta kyllä bisneksessä jo kauan olleet sen osaavat. Jos eivät osaa niin voivat Hoganin sanojen mukaan mennä "up north".

Heh, voin entisenä TNA-fanina (tai no, TNA:ta mielellään katsoneena) sanoa ettei sielläkään yhtään parempia esiintyjiä ole kuin WWE:nkään puolella. Molemmilta löytyy toki kultakimpaleensa, mutta indyissä omat hahmot ja promonsa kehittäneet jannut ovat samalla tasolla näiden Floridassa muottiin ahdettujen kehonrakentajien kanssa - erona on se, että TNA:n jätkät tykkäävät hyppiä köysien yli volteilla, ja WWE:ssä nämä keskikastin jannut näyttävät voimaansa pamauttelemalla höyhensarjalaisia kanveesiin mitä mahtavimmilla voimaliikkeillä. Ei kummankaan promootion keskikasti ole hetkauttanut näyttelyllään tai mikkityöllään suuntaan tai toiseen.

Voi toki olla, että nuo TNA:n keskikastilaiset (indy-darlingeja kun ovat) ovat parempia mikissä ja parempia näyttelemään kuin WWE:n lihaskimput - mutta mikseivät he sitten ole koskaan näyttäneet sitä? Toki täytyy muistaa se, että TNA:ssa keskikastin jätkistä saadaan varmasti tehtyä kiinnostavempia sen "We Are Wrestling"-hypetyksen ansiosta, kun heidät päästetään kehään vetämään hauskoja spotfestejä (toisin kuin WWE:ssä), mutta jos puhutaan "midcardereiden" hahmoista ja promottamisesta, en ihan oikeasti muista koskaan nähneeni TNA:ssa tai WWE:ssä kovinkaan paljon eroa.

(EDIT:) Hei What, totta kai Kurt Anglen tasoinen esiintyjä tuollaisen klaaraa - mutta mites ne loput 80% joista mainitsin tuossa ensimmäisessä viestissäni?
Nodachi kirjoitti:
(EDIT:) Hei What, totta kai Kurt Anglen tasoinen esiintyjä tuollaisen klaaraa - mutta mites ne loput 80% joista mainitsin tuossa ensimmäisessä viestissäni?

En tiedä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä. :) Kyllä TNA:n nyt täytyy ottaa isoja riskejä, ja entistä selvemmin erottua WWE:stä, että todellista muutosta saadaan aikaan. Yksi tapa voisi olla juurikin tuo käsikirjoituksen tärkeyden poistaminen ja ennalta-arvaamattomuus.

With great risks comes great rewards.
- What 8)
Robert Roode, James Storm, Alex Shelley, Jay Lethal, Daniels, Samoa Joe, Desmond Wolfe, Brutus Magnus, Abyss, D'Angelo Dinero ja Matt Morgan. Siinä esimerkiksi lista miehistä jotka osaavat esiintyä ja promottaa vallan mainiosti. Eli kyllä tuo 80% on aika pahaa liioittelua.
Onko jossain sitten sanottu, että Hulk Hoganin ja kumppaneiden esiintymiset viiime iMPACT!:ssa eivät olisi olleet käsikirjoitettuja?
Bilyeu kirjoitti:
Onko jossain sitten sanottu, että Hulk Hoganin ja kumppaneiden esiintymiset viiime iMPACT!:ssa eivät olisi olleet käsikirjoitettuja?


Tää oli tyhmin/kuivin heitto vuonna 2010. Tästä on vaikea laittaa paremmaksi.
Bilyeu kirjoitti:
Onko jossain sitten sanottu, että Hulk Hoganin ja kumppaneiden esiintymiset viiime iMPACT!:ssa eivät olisi olleet käsikirjoitettuja?

Hogan nyt on samassa asemassa kuin Vince McMahon WWE:ssä. Kukaan ei määritä, mitä hän mikkiin sanoo. Kysymykseen vastaus on yksiselitteisesti EI. Siitä olen kuitenkin varma, että Hoganin suuhun ei Vince Russo, Ed Ferra tai kukaan muukaan ole repliikkejä tunkenut. Ja tuskin Bischoffinkaan.
Captain Charisma kirjoitti:
Robert Roode, James Storm, Alex Shelley, Jay Lethal, Daniels, Samoa Joe, Desmond Wolfe, Brutus Magnus, Abyss, D'Angelo Dinero ja Matt Morgan. Siinä esimerkiksi lista miehistä jotka osaavat esiintyä ja promottaa vallan mainiosti. Eli kyllä tuo 80% on aika pahaa liioittelua.

Liioittelua? Varmasti, mutta pitäähän sitä jollain saada keskustelu alkamaan oikein toden teolla (:P). Liioittelusta huolimatta uskaltaisin epäillä, että loppuunmyisikö yksikään noista jätkistä Madison Square Gardenin kaltaista areenaa? Pystyisikö yksikään noista jätkistä keräämään niin kovia katsojalukuja, että TNA tulisi koskaan nousemaan WWE:n ohi?

Roode, Abyss, Joe ja kumppanit voivat olla hyviä esiintyjiä, mutta onko kenelläkään rahkeita olla loistava? Sitä TNA nimittäin tarvitsisi - The Rockin, Steve Austinin, Hulk Hoganin, Ric Flairin (niin... siis silloin kun he olivat vielä vasta nousseet huipulle, ja kaikki tahtoivat nähdä heidät televisiossaan), Triple H:n, Shawn Michaelsin ja vastaavien kaltaisia esiintyjiä (jotka kattavat ne 20%). Loistavuutta. Ilman sitä, he eivät tule koskaan syrjäyttämään Vince McMahonin valtakuntaa.
Ei Hogan edes olisi tullut TNA'han jos Russo ja kumppanit syöttäisi sanoja suuhun. Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Nodachi kirjoitti:
Pitää kuitenkin muistaa se, että ilman käsikirjoittajia ~80% painijoista eivät olisi mitään. Suurin osa ovat kuitenkin ihan oikeasti aivan naurettavan paskoja näyttelemään (vai onko se teidän mielestä sattumaa, että esimerkiksi kaikki Hollywoodissa käväisseet painijat osaavat esittää vain yhtä v***n roolia?), eivätkä varmasti osaisi itse keksiä ja kehitellä loistavia promoja - ei sillä, että käsikirjoittajatkaan aina osaisivat, mutta eiköhän heiltä löydy sentään jotain punaista lankaa näin ylipäätänsä.

Nimenomaan toisinpäin. Suurin osa porukasta osaa esittää tasan yhtä roolia eli itseään - mahdollisesti pienillä mausteilla - ja juuri tästä syystä steroidipökkelöiden muuttaminen näyttelijöiksi valmiiden roolien ja käsikirjoitusten eteentunkemisella ei vain toimi. Tästä tuloksena ei saada kuin nykyisenkaltaista WWE:tä, C-luokan viihdeshowta, jossa kukaan ei nouse esille puhetaitojensa avulla. Tässä on vissi ero niihin aikoihin, kun juuri mikinkäsittelun avulla saattoi tehdä sen ratkaisevan eron kaikkiin muihin ja nousta huipulle.

Toki käsikirjoittajat eivät ole turhia ja varmasti tekevät monelle painijalle oikein hyvääkään, mutta eiköhän WWE ole tehnyt kaikkensa osoittaakseen, että täysin valmiiksi kirjoitetut promot painin maailmassa eivät vain ole luotuja toimimaan.

Erona muuhun viihdebisnekseen on se, että painissa tulee vastaan se seinä - ECW:stä niin hienon teki juuri se, että he olivat ensimmäisiä jotka rikkoivat kaikki rajat päästäkseen vain parin metrin päähän tuosta seinästä, kunnes menivät konkurssiin juuri sopivasti ennen törmäystä - tämän takia Paul E.:tä pidetään jumalana, koska hänen tuote ei kerennyt tylsistyä. Jos ECW olisi selvinnyt ja jatkanut vaikkapa vielä viisi vuotta, ne olisivat lähes satavarmasti olleet viisi kyseisen promootion historian tylsintä vuotta.

Hardcore alkoi käydä vanhaksi jo ECW:n viimeisinä vuosina ja taso laskikin, mutta homma pysyi tästä huolimatta kasassa kiitettävällä tasolla. Vaikka Heyman saattaa hieman liikaakin kiitosta saada joissain piireissä, on aina hyvä muistaa, että uusien tyylien tuomisen lisäksi miehen varsinaisiin meriitteihin kuuluivat käsittämättömän toimiva hahmobookkaus ja tapa, jolla mies sai toimivia kokonaisuuksia minkälaisista rostereista tahansa. ECW:n lisäksi miehen kädenjälkeä voi ihailla niin Smackdownin kuin OVW:n menneisyydessäkin, ei hän aivan sattumalta nykyisessä asemassaan ole.
MutiM kirjoitti:
Nodachi kirjoitti:
Pitää kuitenkin muistaa se, että ilman käsikirjoittajia ~80% painijoista eivät olisi mitään. Suurin osa ovat kuitenkin ihan oikeasti aivan naurettavan paskoja näyttelemään (vai onko se teidän mielestä sattumaa, että esimerkiksi kaikki Hollywoodissa käväisseet painijat osaavat esittää vain yhtä v***n roolia?), eivätkä varmasti osaisi itse keksiä ja kehitellä loistavia promoja - ei sillä, että käsikirjoittajatkaan aina osaisivat, mutta eiköhän heiltä löydy sentään jotain punaista lankaa näin ylipäätänsä.

Nimenomaan toisinpäin. Suurin osa porukasta osaa esittää tasan yhtä roolia eli itseään - mahdollisesti pienillä mausteilla - ja juuri tästä syystä steroidipökkelöiden muuttaminen näyttelijöiksi valmiiden roolien ja käsikirjoitusten eteentunkemisella ei vain toimi. Tästä tuloksena ei saada kuin nykyisenkaltaista WWE:tä, C-luokan viihdeshowta, jossa kukaan ei nouse esille puhetaitojensa avulla. Tässä on vissi ero niihin aikoihin, kun juuri mikinkäsittelun avulla saattoi tehdä sen ratkaisevan eron kaikkiin muihin ja nousta huipulle.

Niin no, jos kaikki tulisivat kehään esittämään itseään, ketään ei kiinnostaisi. Jos naapurin Esko ja kulmakunnan Kalle tulisivat vähän jaarittelemaan niitä ja näitä, ja sanomaan "Mää taidan nyt kyllä voittaa siut, katotaanko vaikka?" "Jees, no tsiigataan vaan. Turpaas saat kummiskin." "No haistappa sinä kakka." ja alkavat mätkimään toisiaan, tahtoisitko katsoa ohjelmaa ensi viikollakin? Ihan sama vaikkei ne jätkät oikeasti osaisikaan esittää sitä käsikirjoittajien antamaa roolia täydellisesti, kyllä paljon mielummin katson papashangoja, legendantappajia, isoja punakoneita, boogeymiehiä ja tiesmitä, kuin tylsiä, värittömiä "average Joe"-tyylisiä jätkiä - niitä löytyy indyistä aivan tarpeeksi. Paini on viihdettä, ja viihdettä ei synny ilman hahmoja. Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole luonnostaan tarpeeksi kiinnostavia ja karismaattisia ollakseen mielenkiintoisia hahmoja jo omana itsenään - tämän takia tarvitaan käsikirjoittajia.

MutiM kirjoitti:
Toki käsikirjoittajat eivät ole turhia ja varmasti tekevät monelle painijalle oikein hyvääkään, mutta eiköhän WWE ole tehnyt kaikkensa osoittaakseen, että täysin valmiiksi kirjoitetut promot painin maailmassa eivät vain ole luotuja toimimaan.

Mutta jääkö Vincelle muita vaihtoehtoja kuin antaa täysin valmiiksi kirjoitettuja promoja, jos suurin osa ei osaisi improvisoiden luoda hyvää promoa? Vaikka jokin promo kuulostaisikin huonolta, usko pois, ilman kässäriä se voisi kuulostaa niin paljon huonommalta.

MutiM kirjoitti:
Erona muuhun viihdebisnekseen on se, että painissa tulee vastaan se seinä - ECW:stä niin hienon teki juuri se, että he olivat ensimmäisiä jotka rikkoivat kaikki rajat päästäkseen vain parin metrin päähän tuosta seinästä, kunnes menivät konkurssiin juuri sopivasti ennen törmäystä - tämän takia Paul E.:tä pidetään jumalana, koska hänen tuote ei kerennyt tylsistyä. Jos ECW olisi selvinnyt ja jatkanut vaikkapa vielä viisi vuotta, ne olisivat lähes satavarmasti olleet viisi kyseisen promootion historian tylsintä vuotta.

Hardcore alkoi käydä vanhaksi jo ECW:n viimeisinä vuosina ja taso laskikin, mutta homma pysyi tästä huolimatta kasassa kiitettävällä tasolla. Vaikka Heyman saattaa hieman liikaakin kiitosta saada joissain piireissä, on aina hyvä muistaa, että uusien tyylien tuomisen lisäksi miehen varsinaisiin meriitteihin kuuluivat käsittämättömän toimiva hahmobookkaus ja tapa, jolla mies sai toimivia kokonaisuuksia minkälaisista rostereista tahansa. ECW:n lisäksi miehen kädenjälkeä voi ihailla niin Smackdownin kuin OVW:n menneisyydessäkin, ei hän aivan sattumalta nykyisessä asemassaan ole.

Jep, en ota Heymaniltä kunniaa missään nimessä pois, jos sellaisen käsityksen sait - olenhan sentään suuri ECW- ja Heyman-fani. Enkä tiedä mitä minun pitäisi tähän vastata, koska olen oikeastaan kaikesta täysin samaa mieltä... Kuitenkin, hahmoista, tyylistä ja kaikesta muusta huolimatta en usko, että ECW enää nykypäivänä olisi niin mahtava juttu kuin se oli silloin '90-luvulla.
Nodachi kirjoitti:

Niin no, jos kaikki tulisivat kehään esittämään itseään, ketään ei kiinnostaisi. Jos naapurin Esko ja kulmakunnan Kalle tulisivat vähän jaarittelemaan niitä ja näitä, ja sanomaan "Mää taidan nyt kyllä voittaa siut, katotaanko vaikka?" "Jees, no tsiigataan vaan. Turpaas saat kummiskin." "No haistappa sinä kakka." ja alkavat mätkimään toisiaan, tahtoisitko katsoa ohjelmaa ensi viikollakin? Ihan sama vaikkei ne jätkät oikeasti osaisikaan esittää sitä käsikirjoittajien antamaa roolia täydellisesti, kyllä paljon mielummin katson papashangoja, legendantappajia, isoja punakoneita, boogeymiehiä ja tiesmitä, kuin tylsiä, värittömiä "average Joe"-tyylisiä jätkiä - niitä löytyy indyistä aivan tarpeeksi. Paini on viihdettä, ja viihdettä ei synny ilman hahmoja. Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole luonnostaan tarpeeksi kiinnostavia ja karismaattisia ollakseen mielenkiintoisia hahmoja jo omana itsenään - tämän takia tarvitaan käsikirjoittajia.

Juju onkin siinä pienessä mausteessa. Ei jäädä Kallen ja Average Joen tasolle vaan tehdään peruskaverin omasta olemuksesta se gimmick. Austin on punaniska, The Rock kovaan tahtiin puhuva hassuttelija, Dusty työläinen ja Ric Flair tuhlaileva naistenmies. Totuuspohjaista, mutta jokainen kuuluu painin historian toimivimpiin hahmoihin. Juuri tällaisia ei nyky-WWE:ssä enää nähdä arvontakoneen tehdessä tuoreesta mahdollisen potentiaalisesta kaverista milloin mörköä ja milloin avaruusritaria. Toki erikoisempiakin hahmoja tarvitaan ja joskus ne toimivatkin, mutta Austinin on huomattavasti helpompi vetää Stone Coldia kuin Ringmasteria. Tätä ei WWE jostain syystä halua myöntää.

Oikeastaan aivan sama vaikka mennään villimpiinkin hahmoihin niin kauan, kun vain esittäjä kokee hahmon omakseen. Vaikka kyseessä ei olisikaan Hollywood-tason näyttelijät, tuo tällainen tunne, näyttämisenhalu ja homman tasolla oleminen esitykseen paljon, sen sijaan, että iso kiho takahuoneesta vain tuumaa, että sinä olet nyt tällainen hahmo ja puhut näin.


Mutta jääkö Vincelle muita vaihtoehtoja kuin antaa täysin valmiiksi kirjoitettuja promoja, jos suurin osa ei osaisi improvisoiden luoda hyvää promoa? Vaikka jokin promo kuulostaisikin huonolta, usko pois, ilman kässäriä se voisi kuulostaa niin paljon huonommalta.

WWE:tä pitkään seuranneena en nyt olisi niin varma näiden käsikirjoittajienkaan kyvystä luoda laadukkaita promoja. Tunteetonta tusinatauhkaa liukuhihnalta. Suurin ongelma ei kuitenkaan ole siinä, että kyvyttömille kavereille annetaan käsikirjoittajilta apua tai vaikka valmiita promojakin, vaan se, että niille kyvykkäille kavereille ei anneta edes mahdollisuutta esitellä taitojaan, vaan kaikki puristetaan läpi samasta muotista. Suuri osa kavereista osasi ennen muinoin luoda hyviä, painiin sopivia ja nimenomaan persoonallisia promoja, jotka loivat hahmoja ja tekivät tähtiä, tämä on yhä edelleen vaihtoehto, jota ei haluta edes tunnustaa.
MutiM kirjoitti:
Juju onkin siinä pienessä mausteessa. Ei jäädä Kallen ja Average Joen tasolle vaan tehdään peruskaverin omasta olemuksesta se gimmick. Austin on punaniska, The Rock kovaan tahtiin puhuva hassuttelija, Dusty työläinen ja Ric Flair tuhlaileva naistenmies. Totuuspohjaista, mutta jokainen kuuluu painin historian toimivimpiin hahmoihin. Juuri tällaisia ei nyky-WWE:ssä enää nähdä arvontakoneen tehdessä tuoreesta mahdollisen potentiaalisesta kaverista milloin mörköä ja milloin avaruusritaria. Toki erikoisempiakin hahmoja tarvitaan ja joskus ne toimivatkin, mutta Austinin on huomattavasti helpompi vetää Stone Coldia kuin Ringmasteria. Tätä ei WWE jostain syystä halua myöntää.

Noo, täytyy muistaa kuitenkin Austinin, Rockin, Rhodesin ja Flairin tapauksessa se, että he ovat aivan varmasti ihan tavallisessa elämässäkin kiinnostavia, hauskoja hahmoja - ei heitä voi verrata ihan näihin perusjätkiin joita näkee jokapuolella. :P Ymmärrän silti pointtisi.

Aijoo, tuohon möröt ja avaruusritarit -vertaukseen täytyy kyllä iskeä sillä mitalla takaisin, ettei niitä nyky-WWE:ssä nähdä edes paljoa - toisin kuin kasarilla ja ysärin alussa. Karmeiden gimmickien kulta-aika on mielestäni ollut ohi jo pitkään (Boogeymanit ja Hornswogglet ovat kuitenkin vähemmistö).

MutiM kirjoitti:
Oikeastaan aivan sama vaikka mennään villimpiinkin hahmoihin niin kauan, kun vain esittäjä kokee hahmon omakseen. Vaikka kyseessä ei olisikaan Hollywood-tason näyttelijät, tuo tällainen tunne, näyttämisenhalu ja homman tasolla oleminen esitykseen paljon, sen sijaan, että iso kiho takahuoneesta vain tuumaa, että sinä olet nyt tällainen hahmo ja puhut näin.

Mm, totta. Uskoisin kuitenkin että käsikirjoittajat jututtavat painijoita edes hieman ennen kuin iskevät heille gimmickin suoralta kädeltä - en silti väitä, etteikö monet hahmot olisi olleet surkeita.

MutiM kirjoitti:
WWE:tä pitkään seuranneena en nyt olisi niin varma näiden käsikirjoittajienkaan kyvystä luoda laadukkaita promoja. Tunteetonta tusinatauhkaa liukuhihnalta. Suurin ongelma ei kuitenkaan ole siinä, että kyvyttömille kavereille annetaan käsikirjoittajilta apua tai vaikka valmiita promojakin, vaan se, että niille kyvykkäille kavereille ei anneta edes mahdollisuutta esitellä taitojaan, vaan kaikki puristetaan läpi samasta muotista. Suuri osa kavereista osasi ennen muinoin luoda hyviä, painiin sopivia ja nimenomaan persoonallisia promoja, jotka loivat hahmoja ja tekivät tähtiä, tämä on yhä edelleen vaihtoehto, jota ei haluta edes tunnustaa.

Tästä en oikein tiedä. Käsitykseni mukaan CM Punk vetää niitä samantyylisiä straight edge -promojaan mitä nähtiin ROH:n puolella, ja tietysti nämä huipputähdet saavat aivan varmasti vetää aika pitkälti sellaista settiä mitä haluavat - toisaalta minun on paha mennä sanomaan mitään näistä nuorista tähdistä lähiaikoina.

Esitit paljon hyviä pointteja, mutta olen edelleen sitä mieltä, että näille hieman tylsille persoonille, joilta ei sitä luontaista karismaa löydy, käsikirjoitetut promot ovat paras vaihtoehto - näin heistä saa ehkä edes jotain irti.

(EDIT:)
Riveni kirjoitti:
Ja nyt menee vallan sekaisin näytteleminen ja promottaminen, niillä ei ole loppujen lopuksi paljoakaan tekoa keskenään - etenkään vapaissa promoissa, koska silloin painija on osaksi itsensä eikä vain joku jonkun toisen kirjoittama roolihahmo. Hän voi puhua niin kuin haluaa, käyttää sellaista termistöä kuin haluaa, olla siis luonteva. Hänen ei tarvitse osata näytellä, ainoastaan esiintyä luontevasti. Steve Jobs tuskin osaa näytellä, mutta on silti yksi karismaattisimmista puheenpitäjistä. Tai suomesta esimerkiksi joku Sarasvuo, puhua osaa muttei näytellä. Miten se on mahdollista Nodachin maailmassa? Sarasvuonhan pitäisi olla joku tylsä naapurin Keijo.

Mm, sanavalinnat kusivat. Näyttelemisen sijaan voisi käyttää karismaa tai puhetaitoa - en tiedä kumpi sana siihen prikulleen sopisi, mutta se on sitä, mikä erottaa jotkut nörtti-Sydalin huonoimmat promot Ric Flairin kultaisimmasta setistä. Joiltain se taito löytyy, joiltain ei.
Nodachi kirjoitti:

Aijoo, tuohon möröt ja avaruusritarit -vertaukseen täytyy kyllä iskeä sillä mitalla takaisin, ettei niitä nyky-WWE:ssä nähdä edes paljoa - toisin kuin kasarilla ja ysärin alussa. Karmeiden gimmickien kulta-aika on mielestäni ollut ohi jo pitkään (Boogeymanit ja Hornswogglet ovat kuitenkin vähemmistö).

No, tuo onkin kyllä täysin totta, jostain syystä Boogeyman vain pyöri päässäni. Enemmänhän nykypäivien teemana on tuntunut olevan todella värittömät lihaksikkaat nuoret, jotka eivät eroa toisistaan millään tavalla. Tehnee käsikirjoittajille helpommaksi kirjoitella täysin samanlaisia promoja jokaiselle.


Mm, totta. Uskoisin kuitenkin että käsikirjoittajat jututtavat painijoita edes hieman ennen kuin iskevät heille gimmickin suoralta kädeltä - en silti väitä, etteikö monet hahmot olisi olleet surkeita.

Itsekin haluaisin uskoa näin, mutta joudun kyllä olemaan hieman skeptinen tämän suhteen. Erityisesti farmisarjoissa tapahtuu vähän väliä todella hämäriä gimmick-muutoksia, joiden on vaikea uskoa tapahtuvan mitenkään painijasta itsestään johtuen. Mutta varmasti varsinkin hieman suuremmilla nimillä on jotain sanaa omaan tilanteeseensa ja pahahan näitä on muutenkaan ylispekuloida, kun ei taustoista liikaa tietoa ole.


Tästä en oikein tiedä. Käsitykseni mukaan CM Punk vetää niitä samantyylisiä straight edge -promojaan mitä nähtiin ROH:n puolella, ja tietysti nämä huipputähdet saavat aivan varmasti vetää aika pitkälti sellaista settiä mitä haluavat - toisaalta minun on paha mennä sanomaan mitään näistä nuorista tähdistä lähiaikoina.

Huipputähdillä on varmasti sananvaltaa, mutta huipulle on paha nousta geneerisillä käsikirjoituspromoilla. Punkinkin muutos tapahtui vasta sen jälkeen, kun miehestä oli tehty firman mestari ilman käytännössä minkäänlaista gimmickiä. Samalla Punkista on jäänyt vahvasti mieleen Shane Douglasin kertoma tarina, sijoittuen aikaan jolloin hän oli hetkisen mukana kirjoittamassa ECW:tä. Shane kirjoitti mielestään pirun hyvää tavaraa, kunnes johdossa ollut Hollywoodhuora tuumasi, että eihän tällainen sovi, että annetaan painijoille sananvaltaa nönnön meilläpäin käsikirjoittajat kirjoittavat jutut sanasta sanaan. Douglashan oli siis kehdannut toimia vanhanaikaisen kaavan mukaan antaen Punkille luvan promota omilla sanoillaan tulevasta tapahtumasta ja tämä ei toki käynyt. Ahdistaa vieläkin, kun ajattelee.

Esitit paljon hyviä pointteja, mutta olen edelleen sitä mieltä, että näille hieman tylsille persoonille, joilta ei sitä luontaista karismaa löydy, käsikirjoitetut promot ovat paras vaihtoehto - näin heistä saa ehkä edes jotain irti.

Eipä minullakaan varsinaisesti tuohon ole lisättävää, mielipiteemme eivät ilmeisesti loppujen lopuksi hirveän paljon eronneetkaan. Niiden oikeasti kykenevien kavereiden olisi vain kiva nähdä saavan WWE:nkin puolella oikeita mahdollisuuksia kykyjensä esittelyyn.
Onko nykyinen promojen taso teistä muka niin hyvä, että käsikirjoituksen poistamalla puheet huonosivat? Joo morjens. Esimerkiksi Triple H:n juttuja on aina mielenkiintoista kuunnella, koska hän improaa aina.
Oikea sana mitä pitäisi hehkuttaa on VUOROVAIKUTUS! Se on aika pitkälti unohdettu nykyään. Kuinka monella painijalla on munaa olla tekemättä joku suunniteltu spotti jos se ei sovi siihen tunnelmaan missä yleisö on? Ei varmaan kellään muulla WWE:stä kuin Pahan Akselilla, ja TNA:ssa tällähetkellä Hoganilla? Yleisön reaktioita pitää seurata ja ottelun pitää edetä sen mukaan. Se on sitä Whatin vihaamaa kehäpsykologiaa. Yleisön kuumimmalla hetkellä tehty bodyslamkin on kovempaa kamaa kuin mikään sickbump väärään, ennalta määrättyyn aikaan. Mutta kuvitelkaa miten mahtavaa se sickbump olisi oikealla hetkellä? Aivan.

Myös Promoissa pitää olla VUOROVAIKUTUSTA! Mikään käsikirjoittaja ei voi päiviä aiemmin tietää miten yleisö ja fanit suhtautuvat mihinkin asiaan. Siksi vapaat promot ovat AINA olleet ylivoimaisesti parempia, koska silloin sujuva puhuja (ei näyttelijä vaan puhuja) saa vangittua yleisön niillä keinoilla mitä siihen tarvitaan. Ja siihen tarvitaan myös yleisöä. Takahuonepromot eivät koskaan voi päästä samalle tasolle. Flairkin veti kuumimat Mid-Atlatnic promonsa yleisön edessä, koska tämä haastattelupaikka oli sijoitettu kehän viereen, kaikkien nähtäville. Hänellä oli kokoajan suoraa tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei ja hän pystyi muuttamaan menoa sen mukaisesti.

Käsikirjoittajat eivät toki ole turhia. Jonkun pitää kirjoittaa juonikuviot ja tapahtumat niin että ne ovat kiinnostavia, mutta aivan kuten liikeliikkeeltä suunnitellut ottelut ovat paskaa, näin ovat promotkin. Promottajan ei tarvitse tietää mitään muuta kuin aikaisemmat käänteet, tuleva matsi ja tapahtuma ja jotain basic selitystä mitä promossa pitäisi pääpiirteittään ilmaista - omin sanoin ja maustein tottakai. Noin yksinkiertaisella yhdistelmällä saadaan puhdasta kultaa.

Ja nyt menee vallan sekaisin näytteleminen ja promottaminen, niillä ei ole loppujen lopuksi paljoakaan tekoa keskenään - etenkään vapaissa promoissa, koska silloin painija on osaksi itsensä eikä vain joku jonkun toisen kirjoittama roolihahmo. Hän voi puhua niin kuin haluaa, käyttää sellaista termistöä kuin haluaa, olla siis luonteva. Hänen ei tarvitse osata näytellä, ainoastaan esiintyä luontevasti. Steve Jobs tuskin osaa näytellä, mutta on silti yksi karismaattisimmista puheenpitäjistä. Tai suomesta esimerkiksi joku Sarasvuo, puhua osaa muttei näytellä. Miten se on mahdollista Nodachin maailmassa? Sarasvuonhan pitäisi olla joku tylsä naapurin Keijo.

Promottaminen on enemmän puheiden pitämistä kuin näyttelemistä. Mutta harvemmin kukaan pystyy pitämään uskottavaa ja toimivaa esitystä jos hänen on PAKKO noudattaa orjallisesti jonkun toisen kirjoittamaa puhetta. Pääpiirteet saattaa luonnostella joku muu, mutta hyvä puheenpitäjä päättää tasan tarkkaan itse mitä sanoo ja miten - ja vielä muuttaa tätä tarvittaen pitäessään tätä puhetta. Saman pitäisi koskea promoja.