Abhorrence - The Cult/Vulgar Necrolatry
Kyseessähän on 90-luvun alun suomalainen dödis pumppu joka meni ja hajosi. Tätä bändiä sopii kiittää Amorphiksen menestyksestä ja olivathan he Norjassakin kerran keikalle ja menivät jatkoille Deadin ja Euronymuksen luo. Lisää voi lukea alan julkaisuista.
Stefa2010-01-18 17:19
S
Meshuggah kuulostaa taas todella hyvältä pitkästä aikaa. ObZen levy soi!
Darien Fawks2010-01-18 20:44
D
Jippu on aika hyvä artisti.
Supermac2010-01-18 20:45
S
Darien Fawks kirjoitti: Jippu on aika hyvä artisti.
En komppaa.
Mahti Ankka2010-01-18 20:57
M
np. Shrinebuilder - Shrinebuilder
Onhan tämä vaan melko kova lätystkä. Superkokoonpanolla luotu levy viime vuodelta ja homman nimi on vahvasti stoner/sludge metal. Eikä suotta, onhan tässä bändissä vaikuttamassa jätkiä Melvinssistä, Neurosiksesta, Sleepistä ja St. Vituksesta ja jälki on kyllä sen mukaista. Hyvin tunnelmoivaa ja unenomaista vyörymistä kolmen eri äänialan vokalistin voimin, todella hyvin toimii. Välillä mennään hyvinkin raskaassa ulosannissa. Kyllähän tämä varmasti viime vuoden eliittiin nousee ajan myötä.
DeadManWalking2010-01-18 21:29
D
Darien Fawks kirjoitti: Jippu on aika hyvä artisti.
Hyi helvetti?
Np. Scorpions - Wind of Change
Hell yeah, vanhaa kunnon Scorpionsia. Ei ole bändin parasta tuotantoa, mutta todella hieno kappale ja sopii fiilistelyyn oikein hyvin. Scorpions on osoitus, että Saksassa osataan tehdä myös musiikkia, kun joku Rammstein pistää lähinnä oksettamaan.
Mahti Ankka2010-01-18 21:30
M
No Wind Of Change nyt on jo siirappisuuden huippu. Oli hyvä biisi ala-asteella, ehkä jopa yläasteella.
DeadManWalking2010-01-18 21:32
D
Mahti Ankka kirjoitti: No Wind Of Change nyt on jo siirappisuuden huippu. Oli hyvä biisi ala-asteella, ehkä jopa yläasteella.
Vitut, hieno biisi itäblokin murtumisesta, tosin tuskin te kommarit juuri siitä syystä osaatte sitä arvostaakaan...
Joku Still loving you nyt on melko siirappista tavaraa, mutta itse kyllä tykkään.
MR.Off Topic2010-01-18 21:54
M
np. Tykopaatti ft. Stepa - Ei sen kuulu kuplii
Loistava rauhallinen suorastaan slungi biisi höystettynä nokkelilla riimeillä. Stepa varastaa kyllä biisin omalla versellään kyllä aivan kokonaan, mutta eihän se haittaa menoa. Hyviä läppiä koko biisi täynnä.
Mahti Ankka2010-01-18 22:00
M
DeadManWalking kirjoitti: Vitut, hieno biisi itäblokin murtumisesta, tosin tuskin te kommarit juuri siitä syystä osaatte sitä arvostaakaan...
...Ookkei.
Darien Fawks2010-01-18 22:42
D
Mahti Ankka kirjoitti: No Wind Of Change nyt on jo siirappisuuden huippu. Oli hyvä biisi ala-asteella, ehkä jopa yläasteella.
En ole koskaan oikein tykännyt tuosta Windistä. Jotenkin aneeminen biisi. Jos ette tiedä, mitä 'aneeminen' tarkoittaa, niin googlatkaa vaikkapa. Sorz.
Jack DiBiase2010-01-18 22:44
J
Darien Fawks kirjoitti: Jotenkin aneeminen biisi. Jos ette tiedä, mitä 'aneeminen' tarkoittaa, niin googlatkaa vaikkapa. Sorz.
= Darien Fawks
Darien Fawks2010-01-18 22:49
D
Jack DiBiase kirjoitti:
Darien Fawks kirjoitti: Jotenkin aneeminen biisi. Jos ette tiedä, mitä 'aneeminen' tarkoittaa, niin googlatkaa vaikkapa. Sorz.
= Darien Fawks
Väärin meni. Kumpu piirretty. Lisää arvauksia?
Button2010-01-18 22:53
B
Mainstream "fiilistely"/siirappi/ym biisit ovat kyllä kuraa. Ei oikein tee mieli fiilistellä kun samaan aikaan tuhat teinityttöä tms tekee tätä samaan aikaan. Puhumattakaan Radio Novasta, joka suorastaan tappoi vähäisen kiinostukseni näihin biiseihin raiskaamisellaan. Toki poikeukksiakin on, mutta ei kyllä tule hirveän montaa mieleen. Parempi tehdä itse vähän researchia ja tehdä löytöjä.
np: The Lawrence Arms - Overheated
Riveni2010-01-18 23:22
R
Radio Rock on muuten valtakunnan paskin kanava. Paskimmat toimittajat, paskimmat ohjelmat ja se ärsyttävä wnb-ollaan-niin-rock "asenne". Biiseistäkin suurin osa on sitä levy-yhtiöiden ostamaa tusinametallia/rockia/"punkkia".
Radio Helsinki ja Bassoradio taitavat olla ainoat oikeasti itsenäiset kanavat täälläpäin missä ei soiteta levy-yhtiöiden maksamia mainossoittolistoja yhä uudestaan ja uudestaan.
Supermac2010-01-18 23:29
S
Riveni kirjoitti: Radio Rock on muuten valtakunnan paskin kanava. Paskimmat toimittajat, paskimmat ohjelmat ja se ärsyttävä wnb-ollaan-niin-rock "asenne".
Noh noh, on siellä sentään Klasu, joka on varsin asiallinen kaveri ja hänen ohjelmansa (ja tarinansa) ovat oikein hyvää tavaraa. Ja itse pidän Heikelästäkin, vaikka aamushow'n taso laskikin todella paljon, kun Linnanahde vaihtui Sainioon.
Phenomenon2010-01-18 23:31
P
Riveni kirjoitti: Radio Rock on muuten valtakunnan paskin kanava. Paskimmat toimittajat, paskimmat ohjelmat ja se ärsyttävä wnb-ollaan-niin-rock "asenne". Biiseistäkin suurin osa on sitä levy-yhtiöiden ostamaa tusinametallia/rockia/"punkkia".
Samaa mieltä, Rivenin kanssa. :o
Tzei-em2010-01-19 06:14
T
Supermac kirjoitti: Ja itse pidän Heikelästäkin, vaikka aamushow'n taso laskikin todella paljon, kun Linnanahde vaihtui Sainioon.
Sama juttu. Linnanahteen aikaan jutut pysyivät vielä edes näennäisesti fiksuina, mutta Sainion hypätessä mukaan kelkkaan siellä viljellään jatkuvasti jotain ala-astetason alapäähuumoria ja muka kovaa sovinistiläppää.
Mahti Ankka2010-01-19 06:26
M
Bassoradio vaikutti kyllä todella hyvältä kanavalta, kun sitä 2007 kuulin kun kaveriporukalla tultiin Helsingistä. Harmi ettei kaverit jaksanee tkuunnella ja laittoivat juuri jonkun peruskanavan soimaan, olen vähän katkera.
Groove FM on sitten ihan oma juttunsa. Paras kanava mihin itse olen törmännyt, noin normaalin radion puolella.
*S*2010-01-19 20:33
*
^Groove FM on loistava. Sunnuntai-aamuisin olisi klo 8-11 jazz-aamiainen kyseisellä kanavalla, harmi vaan että olen tuohon aikaan töissä sunnuntaisin.
TupsuVeitikka2010-01-19 20:35
T
Radio Kajaus, aivan mahtava. 8)
Stefa2010-01-19 20:54
S
Itse en harrasta radion kuuntelua juuri lainkaan juuri sen takia, että sieltä ei tule koskaan mitään, mikä voisi minua kiinnostaa. Silloin tulee kuunneltua kun auton kyydissä on. Muuten pysyn ihan omassa musiikissani.
The Rocker2010-01-19 22:08
T
Sarjassamme nyt soi:
Kotiteollisuus - Ukonhauta
Yksi viime vuoden parhaista levyistä. Äärimmäisen hieno teos jota jaksaisi kuunnella enemmänkin kuin 7 kertaa viikossa. Piru Irti, Lemminkäisen Laulu, Nimikko ja Aate ovat erityisesti mieleeni tämän muunkin mennessä hyvin korvista sisään.
Tiukkaa settiä miditaustoineen, tunteen palo on jopa massiivisempaa kuin AIC:n legendaarisella Layne Staleyllä koskaan. Kukaan ei tulkitse näitä biisejä kuten Anton "Maiden" Gustafsson.
Rauha hänen sielulleen.
Darien Fawks2010-01-20 19:47
D
Billy Joel ja Alanis Morissette, siinä mies- ja naislaulajasuosikkini.
Wankie2010-01-20 20:07
W
Molemmat naisia. Yritä uudelleen.
The Rocker2010-01-20 20:16
T
Ajattaran Ruojasta lähtee aivan järkyttävän ilkeä ääni. Ja Ajattara itsessään on rujointa matskua mitä olen kuunnellut ehkä ikinä.
Kumiorava2010-01-20 20:25
K
Roskakorispämmäys on iltojen ilo, mutta täytyy tuohon kommentoida: http://www.youtube.com/watch?v=yHES9YAGGkU
80-luvun Swans ansaitsee ainakin omasta mielestäni kaikkien aikojen rujoimman/brutaaleimman bändin arvonimen. Kaiken lisäksi bändi tykkäsi soittaa tuohon aikaan epäinhimillisillä volyymeillä. Eikä tuo edes ole metallia - tai no, ehkä jotain industrialmetallin esiastetta. Tykkään kyllä 90-luvun tuotoksista enemmän, kun bändi laajensi musiikkikäsitystään ja Michael Girakin lakkasi karjumasta. Bändin kasareilla harjoittama ehdottomuus ja rujous oli kuitenkin jotain ennennäkemätöntä, vähän kuin Stooges aikoinaan.
Darien Fawks2010-01-20 20:31
D
Wankie kirjoitti: Molemmat naisia. Yritä uudelleen.
Noku mä pidän naisista.
Genghis Khan2010-01-20 20:35
G
Veikkaan kuitenkin, että rujompi ja ilkeämpi ääni kuin Swansista tai Ajattarasta, lähti siitä kun Billy Joel ajoi juovuspäissään pahaa-aavistamattoman pariskunnan olohuoneen seinästä läpi.
No sattuuhan sitä, pianomiehillekin.
The Rocker2010-01-20 20:38
T
Kumiorava kirjoitti: Roskakorispämmäys on iltojen ilo, mutta täytyy tuohon kommentoida: http://www.youtube.com/watch?v=yHES9YAGGkU
80-luvun Swans ansaitsee ainakin omasta mielestäni kaikkien aikojen rujoimman/brutaaleimman bändin arvonimen. Kaiken lisäksi bändi tykkäsi soittaa tuohon aikaan epäinhimillisillä volyymeillä. Eikä tuo edes ole metallia - tai no, ehkä jotain industrialmetallin esiastetta. Tykkään kyllä 90-luvun tuotoksista enemmän, kun bändi laajensi musiikkikäsitystään ja Michael Girakin lakkasi karjumasta. Bändin kasareilla harjoittama ehdottomuus ja rujous oli kuitenkin jotain ennennäkemätöntä, vähän kuin Stooges aikoinaan.
Nyt sinä teit sen. Löysit musiikkia jota en ymmärrä millään asteella. En ymmärtänyt koko kappaletta, en ymmärtänyt mitään. Tätä on pakko kuunnella lisää.
Stefa2010-01-20 20:44
S
np. Gorillaz - Stylo
Uusi biisi ilmestyi heidän kotisivuilleen ja kuulostaa erittäin lupaavalta! Maaliskuussa sitten uutta studiolevyä!
Maailman kolmanneksi ärsyttävin biisi, joka kaiken lisäksi jää soimaan päähän. En suosittele klikkaamista.
Kumiorava2010-01-20 21:06
K
The Rocker kirjoitti: Nyt sinä teit sen. Löysit musiikkia jota en ymmärrä millään asteella. En ymmärtänyt koko kappaletta, en ymmärtänyt mitään. Tätä on pakko kuunnella lisää.
Oikea asenne! On piristävää törmätä ihmiseen, joka käsittämätöntä musiikkia kohdatessaan ei torju tai hauku sitä, vaan kiinnostuu siitä.
Levyllä Swans on kaiketi aina ollut vähän rauhallisempi, ja tuo äärimmäinen aggressiivisuus ilmenee enimmälti keikkatilanteessa. 80-luvun studioäänitteet eivät ole juurikaan tuttuja, sillä kuten sanoin, tuon sinällään ihailtavan primitiivisen hakkauksen sijaan uudempi materiaali toimii meikälle paremmin. Ja mikä mainiointa, bändi näyttää kasailevan joukkojaan kokoon yli kymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen.
Ja mitä Ajattaraan tulee, niin bändi ei ole juurikaan tuttu muuta kuin nimeltä, mutta käsittääkseni jonkinlainen vanhan liiton bläkkismeininki on bändiä lähellä, joten ainakin paperilla lienee ihan pätevä orkesteri.
*S*2010-01-21 05:56
*
Jaaha, läks Swans kuuntelulistalle. Tahdon kuulla enemmän.
Ryhdistäytymistä keikkojen suhteen. Milloin lie viimeksi nähnyt mitään bändiä livenä, joten 5.2. Noumena, seuraavana viikonloppuna Shining (!!!!) Enochian Crescent ja maaliskuussa Bal-Sagoth. Uuhlalaa. 8)
Mahti Ankka2010-01-21 07:22
M
Ite pitäis mennä Ristoa katsomaan huomenna Jyväskylään samaisen kaverin kanssa jonka kanssa tanssahdeltiin Ilosaaressa yhtyeen tahtiin. Harmi vain, että flunssaa on päällä ja sekin tuli vain sen takia kun piti lähteä lenkille 15 asteen pakkasessa. Mutta koitetaan parantua huomiseen mennessä.
Ei helvetti, on muuten aikasta painostavaa tavaraa tuo Swans. Jotain industrialmättöä tuo kyllä on, mutta ei tosiaankaan metallia. Hienoa basson (vai onko tuo kitara?) käyttöä, todellakin tehty siitä lyömäsoitin. Tuossa on kyllä jotain primitiivistä rituaalin suorittamista.
Äärimmäisimmissä fiiliksissä tulee itse kuunneltua yleensä noisea, vaikka en nyt hirveän montaa kyseisen tyylin edustajaa tiedäkään. Merzbow nyt suurimpana nimenä, siinä ei kykene kuin antautumaan (kyseenalaisen) musiikin vietäväksi ja poistaa mielestä kaikki mitä ympärillä tapahtuu.
Shining oli aika kova vähän vajaa vuosi sitten Seinäjoen Rytmikorjaamolla Firebox tapahtumassa. En yhtyettä tuolloin ollut vielä kuullut, mutta erityisesti se laulajan ulosanti kutkutti kuuloaisteja.
mommo2010-01-21 13:01
M
Mahti Ankka kirjoitti: Ite pitäis mennä Ristoa katsomaan huomenna Jyväskylään samaisen kaverin kanssa jonka kanssa tanssahdeltiin Ilosaaressa yhtyeen tahtiin. Harmi vain, että flunssaa on päällä ja sekin tuli vain sen takia kun piti lähteä lenkille 15 asteen pakkasessa. Mutta koitetaan parantua huomiseen mennessä.
Samalla tarkoituksella liikkeellä, vielä en ole itse bändiä livenä nähnyt mutta kyllä tulee nyt tämä ilmaiskeikka käytyä katsomassa kun kaveri on Ristoa mainostanut. Eli olehan varovainen jos Freetimessa vastaan sattuu Eläkeläisten paitaan pukeutunut ja sivistyneesti humaltunut nuori pipopää.
Tzei-em2010-01-21 13:09
T
Kumiorava kirjoitti:
The Rocker kirjoitti: Nyt sinä teit sen. Löysit musiikkia jota en ymmärrä millään asteella. En ymmärtänyt koko kappaletta, en ymmärtänyt mitään. Tätä on pakko kuunnella lisää.
Oikea asenne! On piristävää törmätä ihmiseen, joka käsittämätöntä musiikkia kohdatessaan ei torju tai hauku sitä, vaan kiinnostuu siitä.
Huoh teitä musiikkihomoja... Mikäs siinä kuunnellessa, jos jostain löytyy käsittämätöntä musiikkia, mutta kun tuo Swans ei ole kyllä mitään musiikkia. Ei se ole mitään muuta kuin meteliä. Mutta ei siinä, makunsa kullakin ja jos jollekin tulee hieno ja ylväs fiilis, kun tuntee tuota meteliä kuunnellessaan elävänsä korkeakulttuuria, niin siitä vain.
Mahti Ankka2010-01-21 13:09
M
^ Noniin, ei muutakuin jalaalla koriasti! Livenä Risto pääsee oikeuksiinsa.
Nodachi2010-01-21 13:58
N
Tzei-em kirjoitti:
Kumiorava kirjoitti:
The Rocker kirjoitti: Nyt sinä teit sen. Löysit musiikkia jota en ymmärrä millään asteella. En ymmärtänyt koko kappaletta, en ymmärtänyt mitään. Tätä on pakko kuunnella lisää.
Oikea asenne! On piristävää törmätä ihmiseen, joka käsittämätöntä musiikkia kohdatessaan ei torju tai hauku sitä, vaan kiinnostuu siitä.
Huoh teitä musiikkihomoja... Mikäs siinä kuunnellessa, jos jostain löytyy käsittämätöntä musiikkia, mutta kun tuo Swans ei ole kyllä mitään musiikkia. Ei se ole mitään muuta kuin meteliä. Mutta ei siinä, makunsa kullakin ja jos jollekin tulee hieno ja ylväs fiilis, kun tuntee tuota meteliä kuunnellessaan elävänsä korkeakulttuuria, niin siitä vain.
Amen. Ei tuollaista scheissea pysty kuuntelemaan - tai jos jaksaa, niin ei ainakaan voi väittää kuuntelevansa musiikkia.
np. The Libertines - Last Post On The Bugle
Vastapainoksi sitten simppeliä ja toimivaa britti-indietä. Libertinesit edustavat sitä ehdotonta 2000-luvun britrockin parhaimmistoa, ja huumehörhöilyistään huolimatta Pete Doherty on yhä viileämpi kuin eskimon pimppi. Sääli sinänsä, että Libertinesit menivät hajoamaan, koska Dohertyn Babyshambles-poppoo ei todellakaan ole samalla tasolla.
Stefa2010-01-21 14:05
S
Nodachi kirjoitti:
Tzei-em kirjoitti:
Kumiorava kirjoitti: Oikea asenne! On piristävää törmätä ihmiseen, joka käsittämätöntä musiikkia kohdatessaan ei torju tai hauku sitä, vaan kiinnostuu siitä.
Huoh teitä musiikkihomoja... Mikäs siinä kuunnellessa, jos jostain löytyy käsittämätöntä musiikkia, mutta kun tuo Swans ei ole kyllä mitään musiikkia. Ei se ole mitään muuta kuin meteliä. Mutta ei siinä, makunsa kullakin ja jos jollekin tulee hieno ja ylväs fiilis, kun tuntee tuota meteliä kuunnellessaan elävänsä korkeakulttuuria, niin siitä vain.
Amen. Ei tuollaista scheissea pysty kuuntelemaan - tai jos jaksaa, niin ei ainakaan voi väittää kuuntelevansa musiikkia.
Agreed. Samaa kastia Sunn O))):n kanssa omasta puolesta. Hyhhyh.
Wankie2010-01-21 14:12
W
Makuasioista ei voi ku kiistellä, sano koira ku pallejaan nuoli.
Eihän musiikki muutenkaan ole kuin erilaisten materialististen asioiden muodostamaa ääniryöppyä, joten periaatteessa kaikkea ääntä pystyisi sanomaan musiikiksi. Pakastinkin hurajaa tietyssä sävelessä, jos joku laittaisi vaikkapa biisinsä introksi pakastimen hurinaa, niin sekö ei olisi musiikkia? Tottakai se on. Ainut asia mikä erottaa musiikin pelkästä äänimassasta on se, onko se tarkoitettu musiikiksi. Jos on olemassa artisti joka tekee omalla tyylillään musiikkia, se on musiikkia siitä huolimatta mitä sieltä tulee ulos. Ellei nyt sitten ihan pelkkää hiljaisuutta ole, mutta eipä semmoisia nyt taida ollakaan...
Joskus on mukava uppoutua äärimmäisen kaman vietäväksi, mutta tämä vaatii myös äärimmäistä omistautumista ja ymmärrystä. En näe mitään syytä, miksi ihminen ei voisi nauttia Swansin kaltaisesta musiikista, se vaatii vain oikein mielentilan ja oikean tilanteen. Ja ihmisen, jolla on motivaatiota tehdä moista.
*S*2010-01-22 05:39
*
Tzei-em kirjoitti: [Mutta ei siinä, makunsa kullakin ja jos jollekin tulee hieno ja ylväs fiilis, kun tuntee tuota meteliä kuunnellessaan elävänsä korkeakulttuuria, niin siitä vain.
En minä ainakaan musiikkia kuunnellessa mieti korkeakulttuuria tai olevani sivistynyt. Ihan kuin en elokuviakaan katsellessa mieti, että onhan tämä nyt taidetta eikä vain joku viihdyttävä hömpänpömppäfilkka. Minulle ainakin musiikissa on kyse tunteesta ja fiiliksestä. Ja hlökohtaisesti tuo Swans on minun korvaan enemmän musiikkia kuin joku "asere he hah hehe"-ketsuppisongit. Makuasia.
Swansista sen verran, että olisi aika kiinnostavaa nähdä kyseinen konkkaronkka livenä. On tullut nähtyä/kuultua hullumpaakin livenä, esim. ambient-meininkiä, jossa soittimina on toiminut mm. saviruukkuja ja soittajilla on ollut juuttisäkit päässä. Itse ainakin nautin sellaisesta musiikista tai "musiikista", ei siihen aina tarvitse peruskokoonpanoa "laulaja, rumpali, kitaristi ja basisti". Äh, mutta eihän se ole edes korkeakulttuuri ja musiikkia.. :roll:
np. Swans - God Damn The Sun
akustista fiilistelyä.
Kumiorava2010-01-22 08:44
K
Musiikkihan on äänitaajuuksien värähtelyä. Siten sekä Stairway to Heaven, 50 Cent, Sunn O))) sekä etenkin Swans ovat musiikkia. Se, että sähkökitaran herzitaajuus vaihtelee korkeammalla asteikolla luoden monimutkaisia melodiakuvioita ei tee matalaherzisestä kiertoäänille ja bassotaajuuksille perustuvasta äänimassasta vähemmän musiikkia. Länsimainen musiikkikäsitys on luonut tiettyjä konventioita sille, mikä kuulostaa "musiikilliselta" ja mikä ei, ja onkin aina kivaa törmätä bändeihin jotka näitä konventioita rikkovat.
Tietenkin on täysin kuulijan oma päätös, pitääkö hän kyseisestä musiikista vai ei, ja jos joku ei satu pitämään varhaisen Swansin tai Sunn O))):n tuotannosta, ei se ainakaan minulle mikään ongelma. Sitä vain pidän melko erikoisena, että joku voi tuosta vain määritellä, mikä on musiikia ja mikä ei.
J. Karjalainen - Pontikkapoika
Jukka ja banjo. Sopii mainiosti perjantaisen aamupäivän tunnelmaan.
Tzei-em2010-01-22 09:22
T
Totta kai mikä tahansa on musiikkia, jos sen tuolla tavoin ajattelee, mutta vähän typerähän tuommoista ajattelua on silti soveltaa musiikista puhuttaessa. Itse koen, että musiikissa täytyy olla edes jonkinasteista melodiaa tai sointujen harmoniaa (vaikka sitten huonoltakin kuulostavaa) ennen kuin sitä voi sanoa musiikiksi.
*S* kirjoitti: np. Swans - God Damn The Sun
akustista fiilistelyä.
No tämä on sitten jo minunkin kirjoissani musiikkia, vaikken biisistä ja etenkään lauluäänestä hirveästi tykkääkään.
Mahti Ankka2010-01-22 09:28
M
Tzei-em kirjoitti: Totta kai mikä tahansa on musiikkia, jos sen tuolla tavoin ajattelee, mutta vähän typerähän tuommoista ajattelua on silti soveltaa musiikista puhuttaessa. Itse koen, että musiikissa täytyy olla edes jonkinasteista melodiaa tai sointujen harmoniaa (vaikka sitten huonoltakin kuulostavaa) ennen kuin sitä voi sanoa musiikiksi.
Miksi semmoinen ajattelu on typerää? Se on kuitenkin lähtökohdiltaan se totuudenmukaisin ajattelu, toisin kuin sinun antama mallisi, missä tarkastelet musiikkia vain omien kokemuksiesi ja mieltymyksiesi mukaan. Mikä on kaikinpuolin aivan liian yksipuolinen ja vääristynyt näkemys musiikista kokonaisuutena.
Teemalta tuli jokunen viikko sitten aika mielenkiintoinen dokkari, joka kertoi tieteestä musiikin takana. Käytiin mm. läpi eri maiden erilaisia musiikkikulttuureja ja sitä, miten ihmisen aivot reagoivat eri musiikkiin. Aika hämmästyttävän suuria eroja siellä tosiaan oli musiikeissa, ihan noin niinkuin perinteisissä asteikoissa jo. Länsimainen musiikkikulttuuri on keskittynyt esittämään musiikkinsa tiettyjen opittujen asteikoiden mukaan (klassisesta musiikista lähtöisin), mutta esimerkiksi Aasiassa eri maissa ne lähtökohtaiset melodiakulut ovat jotain ihan muuta. Tämäkin kertoo vain siitä, että länsimainen ihminen on tottunut käsittämään musiikin sellaisena kuin se on omassa kulttuurissa esiintynyt, vaikka todellisuudessa se on vain yksi pieni osa suurempaa kokonaisuutta, jossa on hämmästyttävänkin suuria eroja aina kulttuurista riippuen.
Wankie2010-01-22 09:32
W
Tzei-em kirjoitti: Itse koen, että musiikissa täytyy olla edes jonkinasteista melodiaa tai sointujen harmoniaa (vaikka sitten huonoltakin kuulostavaa) ennen kuin sitä voi sanoa musiikiksi.
Ehei, aivan väärin käsitetty. Musiikki pitää olla itse soitettua, kunnon soittimilla. Kaikki konepelleily on täysin taidottomien runkkarien hommaa... kuka tahansa osaa pistää valmiita sampleja ääniraidalle ja tehdä "musiikkia". Sitten kun ollaan tehty levyllinen biisejä, voidaan mennä keikalle ja painaa play -nappulaa. Siinä perinteinen suomalainen (OLE HYVÄ 1939-1945) mielipide.
Suuri suomalainen elekto-trio, vuodelta keppi ja kives.
Marshallsaaret2010-01-22 12:29
M
Kumiorava, se on hertsi, kun kirjoitetaan suomenkielistä tekstiä. Ei noin huoliteltuun ulosantiin sovi moisen anglismin viljely.
Täällä uudessa kämpässä soi joku minulle tuntematon hento SMG:n biisi, jonka tyttöystävä laittoi ipodistaan soimaan. Taustalla häiritsee myös SM-sprinttihiihtojen selostus.