Brändijaon löyhyydestä ja mestaruuksien yhdistämisestä nousee vähää väliä keskustelua ympäri lautaa, joten pistetäänpä aiheelle oma topic pystyyn. Millainen olisi hyvä brändijaon aste: kaipaatko vuoden 2003 tiukkoja brändijakoja, pitäisikö brändijaosta luopua kokonaan vai onko nykyhetken löyhä brändijako, jossa painijat ovat nimellisesti toisessa showssa mutta voivat esiintyä kummassakin, paras systeemi?
Brändijakoon liittyy myös optimaalinen mestaruuksien määrä. Pitäisikö kummallakin brändillä olla omat mestaruutensa, onko nykytilanne hyvä vai pitäisikö joitain vöitä vielä yhdistää? Entä PPV:t – moni syyttää midcard-vöiden alhaisesta näkyvyydestä brändien omista PPV:istä luopumista. Syksyn 2007 mietteitä brändien omien PPV:iden hyödyistä ja haitoista voit lukea täältä.
Itse haikailin viimeksi tiistaina Rawn draft-jaksoa katsellessani wanhoja hyviä aikoja, kun brändijaot olivat tiukat ja draftit tuntuivat oikeasti merkittäviltä tapahtumilta, jotka mahdollistivat uusia taistelupareja seuraavaksi vuodeksi. Vielä suurempia tapauksia olivat brändien väliset kohtaamiset joita saatettiin nähdä yhteisissä PPV:issä, lähinnä nyt kuitenkin WrestleManiassa. Hohdon katoaminen johtuu toki osaksi myös katseluvuosien kertymisestä, mutta väitän, että tiukemmat brändirajat saisivat draftit ja ja interbrand-ottelut tuntumaan taas paljon kiinnostavimmilta tapauksilta.
Brändien omia PPV:itä en juurikaan haikaile takaisin, lähinnä nyt siitä syystä etten näe sitä realistisena mahdollisuutena, mutta myös siksi, että harvoinhan nuo yhteiset PPV:t näyttävät korttinsa puolesta huonoilta. Yhteisistä PPV:istä huolimatta tv-ohjelmien brändijako voitaisiin pitää tiukkana, ja näin rosterien alakortit saisivat ainakin tv-aikaa tasapuolisemmin. Painijoiden brändijaolla voitaisiin myös elävöittää SummerSlamia ja Survivor Seriesiä, kun Bragging Rights poistettaisiin, ja tehtäisiin selväksi, että brändien väliset taistelut ovat mahdollisia ainoastaan em. isoissa PPV:issä.
Mestaruuksien nykymäärä olisi nykyiselläänkin hyvä, mikäli US ja IC -mestaruuksiin vain keskityttäisiin enemmän omissa ohjelmissaan. Nykytilanteessa, kun ne ovat lähinnä koristeita kantajilleen ja korkeintaan yhteen jaksetaan keskittyä kerralla, voisi kuitenkin olla hyvä yhdistää mestaruudet. Maailmanmestaruuksilla en näe samaa ongelmaa: toki yksi kiistaton maailmanmestari toisi mestaruudelle lisää arvoa, mutta koska WWE:llä on rostereissaan niin paljon ME-kaliiberin painijoita,vaikeuttaisi yhteinen mestaruus ainakin nuorempien painijoiden nousemista uusiksi ME-nimiksi entisestään. Lisäksi WHC:n paikka hivenen WWE-mestaruuden alapuolella on muuttunut luonnolliseksi, eikä tässäkään ole koko WWE:n mittapuulla mitään epäselvyystekijää. Mikäli tiukkoihin brändirajoihin siirryttäisiin, voitaisiin WHC:kin tosin elvyyttää takaisin WWE:n veroiseksi, kun samanlaista painetta mestareiden kohtaamiselle ei olisi kuin "avoimessa" järjestelmässä.
Joskus vuodenvaihteessa mietin enemmänkin tuota IC- ja US-skenen elävöittämistä, mutten saanut aikaiseksi kirjoittaa siitä "Miten sinä asian hoitaisit" -topiciin. Minäkin nimittäin kuulun niihin, jotka muistelevat lämmöllä noista vöistä käytyjä feudeja etenkin vuosilta 2003 ja 2004. Koska en usko, että tiukempiin brändijakoihin ollaan palaamassa, tulin siihen tulokseen, että yhdistetty mestaruus ranking-systeemillä olisi toimivin ratkaisu midcard-vyön arvostuksen palauttamiseksi.
Ranking on esimerkiksi TNA:ssa nähdyssä muodossa sinänsä toimiva systeemi, mutta sitä kokeiltiin vain väärällä tasolla. Päämestaruuteen se ei wrestlingissä sovi, koska näen päämestaruudesta mielelläni pitkiä ja henkilökohtaisia feudeja. IC ja US -mestaruudet sen sijaan ovat aina olleet enemmän urheilullisia mestaruuksia – vaikka nekin ovat tarjonneet hienoja feudeja, on kyse pohjimmiltaan kuitenkin lähes aina ollut henkilökohtaisuuksien sijaan otteluissa mitattavasta paremmuudesta. Tällaiseen kamppailuun tietynlaista urheilullisuutta ja "realistisuutta" tuova ranking-systeemi sopii paremmin kuin hyvin.
Jo pelkästään kokonaan uudenlaisen systeemin tuominen ohjelmaan puhaltaisi raikkaita tuulia väljähtäneeseen midcard-skeneen. Lisäksi tällä ratkaistaisiin ajankäytön ongelma: haastajat tulisivat vuorotellen Rawsta ja SmackDownista, ja näin vyöhön tarvitsisi keskittyä vain yhdessä showssa kuukausi kerrallaan. Samalla kun esimerkiksi Rawssa voitaisiin keskittyä mestarin ja haastajan kahdenkeskiseen feudiin, kamppailtaisiin SmackDownissa ranking-pisteistä. Näin myös täytematseille saataisiin selkeä perustelu, kun ottelijat yrittäisivät aina parantaa asemiaan mestaruusrankingissa. Ja kaiken hyvän päälle WWE Universe voitaisiin ottaa mukaan yhtenä vaikuttajana kuukausittaisessa äänestyksessä. Vältettäisiin myös TNA:ssa nähty sudenkuoppa, kun "toivomattomat" yleisön suosikit kamppailisivat ME:n sijaan edelleen midcardissa. Yhteisellä mestaruudella voitaisiin myös tasoittaa rosterien face-heel-tasapainon tuomia ongelmia, jollainen oli päällä esimerkiksi vuoden alussa, kun kaikki kiinnostavat midcard-heelit olivat SmackDownissa eikä Rawn Bryanille ollut näin järkevää haastajaa.
Että näin. En tiedä johtuuko vapusta vai mistä, mutta tämän viestin kirjoittaminen oli harvinaisen tahmainen prosessi, ja täten pahoittelen mahdollisista kankeuksista ja järjettömyyksistä tekstissä. Ja olihan tämä koko ketjun avaus vain pakollinen paha, joka täytyy suorittaa jotta pääsee tekemään sen alunperinkin kiinnostaneen kysymyksen: mitä te olette asiasta mieltä?
Brändijakoon liittyy myös optimaalinen mestaruuksien määrä. Pitäisikö kummallakin brändillä olla omat mestaruutensa, onko nykytilanne hyvä vai pitäisikö joitain vöitä vielä yhdistää? Entä PPV:t – moni syyttää midcard-vöiden alhaisesta näkyvyydestä brändien omista PPV:istä luopumista. Syksyn 2007 mietteitä brändien omien PPV:iden hyödyistä ja haitoista voit lukea täältä.
Itse haikailin viimeksi tiistaina Rawn draft-jaksoa katsellessani wanhoja hyviä aikoja, kun brändijaot olivat tiukat ja draftit tuntuivat oikeasti merkittäviltä tapahtumilta, jotka mahdollistivat uusia taistelupareja seuraavaksi vuodeksi. Vielä suurempia tapauksia olivat brändien väliset kohtaamiset joita saatettiin nähdä yhteisissä PPV:issä, lähinnä nyt kuitenkin WrestleManiassa. Hohdon katoaminen johtuu toki osaksi myös katseluvuosien kertymisestä, mutta väitän, että tiukemmat brändirajat saisivat draftit ja ja interbrand-ottelut tuntumaan taas paljon kiinnostavimmilta tapauksilta.
Brändien omia PPV:itä en juurikaan haikaile takaisin, lähinnä nyt siitä syystä etten näe sitä realistisena mahdollisuutena, mutta myös siksi, että harvoinhan nuo yhteiset PPV:t näyttävät korttinsa puolesta huonoilta. Yhteisistä PPV:istä huolimatta tv-ohjelmien brändijako voitaisiin pitää tiukkana, ja näin rosterien alakortit saisivat ainakin tv-aikaa tasapuolisemmin. Painijoiden brändijaolla voitaisiin myös elävöittää SummerSlamia ja Survivor Seriesiä, kun Bragging Rights poistettaisiin, ja tehtäisiin selväksi, että brändien väliset taistelut ovat mahdollisia ainoastaan em. isoissa PPV:issä.
Mestaruuksien nykymäärä olisi nykyiselläänkin hyvä, mikäli US ja IC -mestaruuksiin vain keskityttäisiin enemmän omissa ohjelmissaan. Nykytilanteessa, kun ne ovat lähinnä koristeita kantajilleen ja korkeintaan yhteen jaksetaan keskittyä kerralla, voisi kuitenkin olla hyvä yhdistää mestaruudet. Maailmanmestaruuksilla en näe samaa ongelmaa: toki yksi kiistaton maailmanmestari toisi mestaruudelle lisää arvoa, mutta koska WWE:llä on rostereissaan niin paljon ME-kaliiberin painijoita,vaikeuttaisi yhteinen mestaruus ainakin nuorempien painijoiden nousemista uusiksi ME-nimiksi entisestään. Lisäksi WHC:n paikka hivenen WWE-mestaruuden alapuolella on muuttunut luonnolliseksi, eikä tässäkään ole koko WWE:n mittapuulla mitään epäselvyystekijää. Mikäli tiukkoihin brändirajoihin siirryttäisiin, voitaisiin WHC:kin tosin elvyyttää takaisin WWE:n veroiseksi, kun samanlaista painetta mestareiden kohtaamiselle ei olisi kuin "avoimessa" järjestelmässä.
Joskus vuodenvaihteessa mietin enemmänkin tuota IC- ja US-skenen elävöittämistä, mutten saanut aikaiseksi kirjoittaa siitä "Miten sinä asian hoitaisit" -topiciin. Minäkin nimittäin kuulun niihin, jotka muistelevat lämmöllä noista vöistä käytyjä feudeja etenkin vuosilta 2003 ja 2004. Koska en usko, että tiukempiin brändijakoihin ollaan palaamassa, tulin siihen tulokseen, että yhdistetty mestaruus ranking-systeemillä olisi toimivin ratkaisu midcard-vyön arvostuksen palauttamiseksi.
Ranking on esimerkiksi TNA:ssa nähdyssä muodossa sinänsä toimiva systeemi, mutta sitä kokeiltiin vain väärällä tasolla. Päämestaruuteen se ei wrestlingissä sovi, koska näen päämestaruudesta mielelläni pitkiä ja henkilökohtaisia feudeja. IC ja US -mestaruudet sen sijaan ovat aina olleet enemmän urheilullisia mestaruuksia – vaikka nekin ovat tarjonneet hienoja feudeja, on kyse pohjimmiltaan kuitenkin lähes aina ollut henkilökohtaisuuksien sijaan otteluissa mitattavasta paremmuudesta. Tällaiseen kamppailuun tietynlaista urheilullisuutta ja "realistisuutta" tuova ranking-systeemi sopii paremmin kuin hyvin.
Jo pelkästään kokonaan uudenlaisen systeemin tuominen ohjelmaan puhaltaisi raikkaita tuulia väljähtäneeseen midcard-skeneen. Lisäksi tällä ratkaistaisiin ajankäytön ongelma: haastajat tulisivat vuorotellen Rawsta ja SmackDownista, ja näin vyöhön tarvitsisi keskittyä vain yhdessä showssa kuukausi kerrallaan. Samalla kun esimerkiksi Rawssa voitaisiin keskittyä mestarin ja haastajan kahdenkeskiseen feudiin, kamppailtaisiin SmackDownissa ranking-pisteistä. Näin myös täytematseille saataisiin selkeä perustelu, kun ottelijat yrittäisivät aina parantaa asemiaan mestaruusrankingissa. Ja kaiken hyvän päälle WWE Universe voitaisiin ottaa mukaan yhtenä vaikuttajana kuukausittaisessa äänestyksessä. Vältettäisiin myös TNA:ssa nähty sudenkuoppa, kun "toivomattomat" yleisön suosikit kamppailisivat ME:n sijaan edelleen midcardissa. Yhteisellä mestaruudella voitaisiin myös tasoittaa rosterien face-heel-tasapainon tuomia ongelmia, jollainen oli päällä esimerkiksi vuoden alussa, kun kaikki kiinnostavat midcard-heelit olivat SmackDownissa eikä Rawn Bryanille ollut näin järkevää haastajaa.
Että näin. En tiedä johtuuko vapusta vai mistä, mutta tämän viestin kirjoittaminen oli harvinaisen tahmainen prosessi, ja täten pahoittelen mahdollisista kankeuksista ja järjettömyyksistä tekstissä. Ja olihan tämä koko ketjun avaus vain pakollinen paha, joka täytyy suorittaa jotta pääsee tekemään sen alunperinkin kiinnostaneen kysymyksen: mitä te olette asiasta mieltä?