Leffat

Ai vapaapaini ei juuri nyt nappaa? No puhutaan sitten vaikkapa tv-ohjelmista tai termodynamiikasta.
Vastaa Viestiin
Ares
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti 12.04.2005 10:09

Muistaakseni King vaati Hohdon jälkeen itselleen täydellisen veto-oikeuden kaikkiin hänen teksteihin perustuviin leffoihinsa (tai TV-ohjelmiin). Hän ei kai ole koskaan sitä käyttänyt, mutta sopimuksissa mainitaan, että hänellä tosiaan on se oikeus, joka on varattu "Worst case scenarioon".

EDIT: Tosin, IMDBn mukaan ennen Hohtoa oli tehty vasta Carrie ja joku TV-leffa... Kaikkiaan noita filmatisointeja näyttäisi olevan 88.
CopyLeft 2005 Ares
http://kiirastuli.com

Noblesse oblige

NWO Wolfpac

Viesti Kirjoittaja NWO Wolfpac » Ti 12.04.2005 14:11

Kyllä, King haukkui Kubrickin näkemyksen Hohdosta lyttyyn ja väitti mm. että Kubrick ei ymmärrä kauhu-genreä :o . King ei pitännyt myöskään Nicholsonin hieman yliampuvasta hulluuden tulkinnasta ja olisi kuulemma itse halunnut Martin Sheenin siihen rooliin. No, King itse käsikirjoitti sen mini-sarjan, mikä on aika *aska.
Wolfpac is back.

Tee

Viesti Kirjoittaja Tee » Ti 12.04.2005 17:08

No sehän nyt on tunnettua, että King itkun vitkuilee niin kauan, kun hän ei saa pitää itse projektin lankoja käsissään. Saatan kyllä muistaa väärin, mutta muistaakseni Kubrick halusi pitää Kingin poissa projektissa, kun näemmä hän tajusi Kingin olevan aikamoinen kontrollifriikki mille kaikki on pyhäinhäväistystä, jos joku muu tavis muokkaa vähänkin "hänen" visiotaan. Koska valitettavasti King ei osaa tehdä filmiprojektia, jos hän saa leikkiä el bossea. Näen vieläkin painajaisia hänen lukuisista minisarjoistaan missä käsikirjoitus oli kauheampaa kuin Vince Russon päiväunelmissa.
Kuollut, nöryytetty olmi Jämsänkoskelta joka palaa vielä takaisin. Ihan totta... en valehtele... okei, valehtelen, en minä palaa. Tai palaa kehässä tai sitten en.

Sarppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sarppi » Ti 12.04.2005 19:38

Ei kai se nyt niin suuri ihme ole, jos on tarkka siitä, mihin omaa tekstiään näkee käytettävän. Voin kuvitella että King kuitenkin on jotain luomisprosessia kokiessaan ehkä oppinut pitämään kirjoittamistaan kirjoista, eikä varmasti ole helppoa katsoa sivusta, kun joku muu tekee niistä omaa visiota. Uskoisin että on todella vaikeata huomata, että jokin muu voisi olla parempi kuin oma näkemys, kun mielessä on koko ajan vain se oma näkemys ja miten itselle tärkeitä yksityiskohtia on muutettu.

En yritä puolustella Kingiä, en ole lukenut yhtäkään kirjaa ja niistä leffoistakin nähnyt vain Carrien ja Hohdon, eikä kumpikaan tehnyt maatakaatavaa vaikutusta.. Aihe sattui muuten vain sydäntäni lähelle näinä turmion aikoina.
Sillä, joka ei ota kantaa ei ole varaa valittaa
Mutta joka suunsa avaa heti tyhmyytensä tunnustaa
--
Voit korkeintaan lainata klassikkoja, jos tavoitat totuutta parasta
Sillä sekin vain halvasti mukailee joka näennäisesti ei varasta

Kitkerät Neitsyet - Maailma on huono (2001)

wesnt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wesnt » Ke 13.04.2005 09:44

Sarppi kirjoitti:En yritä puolustella Kingiä, en ole lukenut yhtäkään kirjaa ja niistä leffoistakin nähnyt vain Carrien ja Hohdon, eikä kumpikaan tehnyt maatakaatavaa vaikutusta..
LeGuin siis tekee sinuun vaikutuksen mutta Kubrick ei? Whatever...

King nauttii minun eternal furyani siitä syystä että hänen kirjoistaan on tehty liian monta liian huonoa elokuvaa. Kaikista Kingin kirjaan perustuvista elokuvista joita olen nähnyt, Hohto on ainoa hyvä. Siispä aika helposti ajaudun ajattelemaan että Kingin pitäisi pysyä mahdollisimman kaukana elokuvista.

Voin vain kuvitella miten saumatonta Kubrickin ja Kingin (siinä teille kunnon personality clash) yhteistyö olisi ollut, onneksi lahjakkaampi sai määrätä elokuvasta.

Sarppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sarppi » Ke 13.04.2005 17:49

wesnt kirjoitti:LeGuin siis tekee sinuun vaikutuksen mutta Kubrick ei? Whatever...
Hmm? Kirjat taiteenlajina tekevät minuun suuremman vaikutuksen kuin elokuvat. Tämän selittää se, etten katso tarpeeksi elokuvia. You ought to know :roll:
Sillä, joka ei ota kantaa ei ole varaa valittaa
Mutta joka suunsa avaa heti tyhmyytensä tunnustaa
--
Voit korkeintaan lainata klassikkoja, jos tavoitat totuutta parasta
Sillä sekin vain halvasti mukailee joka näennäisesti ei varasta

Kitkerät Neitsyet - Maailma on huono (2001)

Hyrkanos

Loved one elokuva

Viesti Kirjoittaja Hyrkanos » Pe 15.04.2005 08:26

Jaa, kuuluiskohan tää nyt yleiselle vai muihin. No siirtökään jos on väärässä paikassa.

Eli Mick Foleyn Loved one leffasta on kyse. Onko moni täällä nähny. Mitä tykkäsitte?

Ite aikanaan sattumalta löysin sen DC:llä ja imutin sen vaikka en uskonu sen oikeesti olevan Loved one. Olihan se, ja musta oli jotenkin uskomatonta että se yleensä oli olemassa jossain muuallakin kun Danny Zuckerin hyllyssä.

Leffa oli kuvalaadultaan p**ka, siinä ei tapahtunu mitään, vaan jauhettiin lähinnä paskaa olohuoneessa, ja lopussa sitten se kuuluisa matsi, vielä kuuluisammalla päätöksellä. Näyttely oli paskaa, kuvaajat ja näyttelijät naureskeli koko jutulle, juonta ei ollut nimekskään. No olihan se kuitenkin Cooleinta mitä oon nähny

forMANKIND

Viesti Kirjoittaja forMANKIND » Pe 15.04.2005 11:13

No tuota. Tämän voisi laittaa tuonne leffat topiciin.
Kopio teksti sinne.
Kiitos.

Hyppynen

Viesti Kirjoittaja Hyppynen » Pe 15.04.2005 15:13

Noob. Etkö osaa edes viestejä siirtää?

forMANKIND

Viesti Kirjoittaja forMANKIND » Pe 15.04.2005 16:11

En muistanut, että tätä oli päivitetty. Ennenhän ei tämä ei ollut mahdollista.

The Blasterpiece

Viesti Kirjoittaja The Blasterpiece » Pe 15.04.2005 18:27

Tuli nähtyä X-Men 2 ensimmäistä kertaa ja pidin.

X-Men 1 oli suuri ja suuri pettymys, mutta 2 paransi tasoaan selvästi. Mutta jostain syystä en pidä Wolverinen näyttelijästä. Wolverinina pitäisi olla jokin rotevampi ja karumman näköinen jätkä. Nykyinen on laiha luikku ja ei muistuta yhtään oikeastaan sarjiksien Wolverinia.

Kykloopin näyttelijä on aito, kuin myös Xavierin. Leffassa oli myös hauskaa kun näki Kolossin, Pyron, Jäämiehen ja Kitty Priden nuorempana.

Juoni oli hyvä, joissain kohtia hieman outo, mutta sitähän RyhmäX lehdet ovat tarjonneet monta vuotta.

Pidin paljon ja siksi annan neljä tähteä. Kolmosta odotellessa...
Jyystä apinareikääni. Olen apina.

Facha

Viesti Kirjoittaja Facha » Pe 15.04.2005 19:40

BlasterMaster kirjoitti: X-Men 1 oli suuri ja suuri pettymys, mutta 2 paransi tasoaan selvästi. Mutta jostain syystä en pidä Wolverinen näyttelijästä. Wolverinina pitäisi olla jokin rotevampi ja karumman näköinen jätkä. Nykyinen on laiha luikku ja ei muistuta yhtään oikeastaan sarjiksien Wolverinia.
Minulla on vähän eriäviä mielepiteitä. Hugh Jackman toimii todella hyvin Wolverinena. Hänhän on kuin luoturooliin ulkonäöltään (tietenkin sarjakuvissa roolihahmo oli lihaksikkaampi, mutta sarjakuvat ovat sarjakuvia), eikä se roolisuoritus mikään toivoton ole vaikkea missään tapauksessa mieleenpainuva.

Ja X-Men yksi oli kokonaisuudessaan parempi ja kiinostavampi elokuva kuin X-Men 2, vaikkei kumpikaan osista ole mitenkään erityisen hyviä.
"Motherfucker do that to me, he better paralyze my ass, 'cause I'd kill'a motherfucker", Jules

The Blasterpiece

Viesti Kirjoittaja The Blasterpiece » La 16.04.2005 08:04

Minulla on vähän eriäviä mielepiteitä. Hugh Jackman toimii todella hyvin Wolverinena. Hänhän on kuin luoturooliin ulkonäöltään (tietenkin sarjakuvissa roolihahmo oli lihaksikkaampi, mutta sarjakuvat ovat sarjakuvia), eikä se roolisuoritus mikään toivoton ole vaikkea missään tapauksessa mieleenpainuva.
Samaa toitotti kaveri, mutta siltikin. Kyllä leffassa pitää olla aidon näköinen hahmo. Sitä hän ei ole. Hänen hiuksetkaan eivät ole kunnon Wolverinin ja hänessä lienee se ongelma kuten O.C.:n päähahmolla, he eivät ole kovan tuntuisia kuten heidän pitäisi.

Liian ruipelo sanon minä.

X-Men 1 oli minulle erittäin suuri pettymys. 2 selvästi parempi.
Jyystä apinareikääni. Olen apina.

Ares
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ares » La 16.04.2005 19:31

Spoiler: näytä
X-Men 2:n loppu on väännetty niin väkisin, että oksettaa. Pidän aina tuollaisista jutuista, missä joku kuolee muiden puolesta, mutta tuo oli pateettinen. Minkä h**vetin takia hänen piti mennä maahan? Eihän siinä ole mitään järkeä? Homman pointti oli tietenkin se, että jatko-osaan (jos sellainen tulee), saadaan Phoenix, mutta olisi sen voinut hoitaa jotenkin paremmin.
CopyLeft 2005 Ares

Noblesse oblige

Carlito C- Cool

Viesti Kirjoittaja Carlito C- Cool » La 16.04.2005 19:33

Tietääkö kukaan, että ilmestyykö elokuva nimeltä Saw suomessa lainkaan suomeksi tekstitettynä, vai onko tulossa vain tekstittämättömiä versioita?

Lutkus
Törkimys

Viesti Kirjoittaja Lutkus » La 16.04.2005 23:21

Carlito C- Cool kirjoitti:Tietääkö kukaan, että ilmestyykö elokuva nimeltä Saw suomessa lainkaan suomeksi tekstitettynä, vai onko tulossa vain tekstittämättömiä versioita?
Miksi ei ilmestyisi? Luonnollisesti jopa teatterikierrokselle asti päässeistä leffoista julkaistaan suomilätyt.

Tirkka

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Su 17.04.2005 00:27

Carlito C- Cool kirjoitti:Tietääkö kukaan, että ilmestyykö elokuva nimeltä Saw suomessa lainkaan suomeksi tekstitettynä, vai onko tulossa vain tekstittämättömiä versioita?
Jos elokuva ylipäänsä päätyy Suomeen saakka niin olisi aika ääliömäistä julkaista se ilman tekstityksiä, koska silloin se ei varsinkaan löytäisi itseään kenenkään videohyllyyn.
All your message are belong to me.

I dont always win... but when I do, it's PPV-veikkaus (2005, 2015).

Ares
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe 22.04.2005 10:24

Tuo tekstitysten tarve on aika omituinen. Ostaisin aika monta leffaa, jos saisi ilman tekstityksiä edullisesti. Aika moni todellinen leffafani kuitenkin ymmärtää sitä englantia ainakin sen verran, että kykenee leffat katsomaan. Hiukan otti päähän, kun FRS ilmoitti, että he eivät lähetäkään jotain leffaa (mikähän oli... Boondock Saints?), koska siinä ei ollutkaan tekstityksiä suomeksi ja siksi olivat palauttaneet koko erän. PRKL.

Moni tuttuni on sanonut, että he haluavat tekstityksen, koska silloin leffa ei vaadi heiltä keskittymistä. Minä olen täysin eri mieltä. Leffa ei vaadi minulta keskittymistä, jos voin vain kuunnella mistä puhutaan eikä minun tarvitse silloin tuijottaa koko ajan ruutua, vaan jos tulee jotain mieleen (niin kuin minulle usein leffoja katsoessa tapahtuu), niin voin tehdä sen samalla kun kuulen mitä leffassa tapahtuu. Toki voin menettää muutaman sekunnin toimintaa, mutta se on yleensä mielestäni pienempi hinta kuin se, että joutuisin pysäyttämään leffan jonkin pikkujutun takia (tarkasta näyttelijän nimen IMDBstä, tmv.).
CopyLeft 2005 Ares

Noblesse oblige

RKO Orton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RKO Orton » Pe 22.04.2005 19:15

Juu olen samaa mieltä Arsen kanssa. Minusta leffa ei tarvitse tekstitystä, olen meinaa itse katsonut 3 vuotta leffoja ja sarjoja ilman tekstitystä joten sanon, että Kein Problem.
Rko does the job..

Lutkus
Törkimys

Viesti Kirjoittaja Lutkus » Pe 22.04.2005 21:15

RKO Orton kirjoitti:Juu olen samaa mieltä Arsen kanssa. Minusta leffa ei tarvitse tekstitystä, olen meinaa itse katsonut 3 vuotta leffoja ja sarjoja ilman tekstitystä joten sanon, että Kein Problem.
Juu, en myöskään usko, että itse tekstittämättömien ohjelmien katsominen kenellekään ongelmia tuottaa, mutta mites on ymmärtämisen laita?

Tirkka

Viesti Kirjoittaja Tirkka » Pe 22.04.2005 21:43

Lutkus kirjoitti:
RKO Orton kirjoitti:Juu olen samaa mieltä Arsen kanssa. Minusta leffa ei tarvitse tekstitystä, olen meinaa itse katsonut 3 vuotta leffoja ja sarjoja ilman tekstitystä joten sanon, että Kein Problem.
Juu, en myöskään usko, että itse tekstittämättömien ohjelmien katsominen kenellekään ongelmia tuottaa, mutta mites on ymmärtämisen laita?
Itse olen selvinnyt hyvin englanninkielisten elokuvien kanssa mutta japanilaiset tai jopa eteläeurooppalaiset elokuvat tuottaisivat aika suuria ongelmia puheen ymmärtämisessä. Lisäksi useimmille ihmisille leffat eivät mene kaupaksi ilman tekstityksiä... tämän vuoksi DVD:tä ei kannata vartavasten tuoda kotimaassa myyntiin ilman tekstejä, koska suurin osa ostajista olisi kuitenkin hankaluuksissa ymmärtämisen kanssa vaikka englantia osaisikin.
All your message are belong to me.

I dont always win... but when I do, it's PPV-veikkaus (2005, 2015).

Carlito C- Cool

Viesti Kirjoittaja Carlito C- Cool » La 23.04.2005 12:38

Lutkus kirjoitti:
Kyllähän sitä "normaalia" englantia ymmärtää, mutta sitten kun aletaan puhua jollain skottimurteella, niin en saa siitä mitään selvää.

Hyrkanos

Viesti Kirjoittaja Hyrkanos » La 23.04.2005 13:01

On oikeesti kyllä ihmisiä jotka ei ymmärrä tarpeeks sitä normaaliakaan englantia. Lienevät ollu enemmän tekemisissä ihan oikeitten ihmisten kanssa kuin minä :mrgreen:

Ares
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ares » La 23.04.2005 13:03

En mnä väitä, etteikö DVD myisi paremmin, jos siinä on tekstitykset, mutta epäilen vahvasti, että moni myisi edelleen hyvin tai kohtalaisesti, vaikka niissä ei sitä olisikaan. Tällöin sellaisia leffoja, joiden myynnin ei voi olettaa olevan mitenkään erityisen hyvä, voisi kannattaa tuoda Suomeen ilman tekstityksiäkin. Ne tekstityksetkään eivät kuitenkaan niihin leffoihin ilmaiseksi ilmesty.

EDIT: Itse asiassa asiaa tarkistellessani paljastui, että minultakin löytyy Suomesta ostettuja leffoja, joissa ei ole suomalaisia tekstityksiä. Ainakin For a Few Dollars More on tällainen elokuva.
CopyLeft 2005 Ares

Noblesse oblige

Ares
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma 25.04.2005 17:44

CDONissa oli Johnny Depp -kampanja...

Sieltä tarttui Chocolat, Sleepy Hollow, What's Eating Gilbert Grape, Donnie Brasco ja Pirates of the Caribbean. Jep, naurakaa pois vain. Eivätköhän ne sen kuuden egen arvoisia olleet (okei, PotC maksoi kympin, mutta siinä on KOLME kommenttiraitaa, yksikin riittäisi minulle, mutta kolme on kivempi, ja Sleepy Hollow maksoi 12, mutta pidän siitä leffasta).

Samalla tuli Trainspotting ja Boondock Saints. Enää 11 leffaa 'must have' listallani.

Tuli katsottua Delicatessen ja se oli aika mainio elokuva. Ei ehkä Jeunetin huippua, sillä se ei pärjää Amelielle tai City of Lost Childrenille, mutta ihan mielenkiintoinen leffa ja ohjaajansa näköinen, mikä on tässä tapauksessa hyvä asia.

Omituista fantasianomaista kerrontaa, vaikka mitään varsinaisesti 'fantastista' ei tapahdukaan. Tarina on monin kohdin melko 'tönkkö' ja etenee heikosti, mutta usein on sellainen tunne, että sitä vain haluaa nähdä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Bonuksena, kaikkien aikojen 10 parasta leffaa, ei missään erityisessä järjestyksessä.
  • Il buono, il brutto, il cattivo (Hyvät, pahat ja rumat): Kuten listasta näkyy, en välttämättä ole eeppisten elokuvien ystävä. Tämä on kuitenkin selvä poikkeus. Leonen tyyli toimii täysin. Hänelle tyypilliset lyhyet väkivaltaiset kohtaukset, joihin johdattelu on pitkä, toimivat upeasti. Sekaan on saatu myös tyylikkäästi sodan vastaista propagandaa ilman turhan saarnaavaaa tyyliä. Hahmot ovat mielenkiintoisia ja erityisesti lopussa, missä Blondien kehitys dollaritrilogian läpi näkyy selvästi, on todella tyylikkäästi tehty.
  • Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb: Kubrickilla on monta mestariteosta. IMDBn top 250-listalla on 9 Kubrickin leffaa. Vain Hitchcock on tällä mittarilla parempi (10 leffalla). Peter Sellers hoitaa loistavasti kolme roolia. Dr. Strangeloven sekoilut olisivat vaikuttaneet ylilyönneiltä, jos ne olisi tehnyt melkeinpä kuka tahansa muu. Muutkin näyttelijät ovat loistavia osissaan, erityisesti sekopäinen lentäjä ja inhorealistinen kenraali.
  • Pulp Fiction: Minun sukupolveni THE leffa. Ajattelin alkuun, että se on vain joku muotijuttu ja siitä ei kannata välittää... Mikä heppu se Tarantino yleensä on? 'Girl You'll Be a Woman Soon'? WTF? Minut kuitenkin suostuteltiin teatteriin ja kyllähän se oli aivan erilainen kokemus. Jos nämä olisi pakko pistää järjestykseen, niin tämä olisi varmaan ykkönen. Ainoa huono puoli on se, että tämän jälkeen Travolta alkoi taas näkyä joka paikassa.
  • Trainspotting: Leffa, joka teki Evan McGregorista ja Robert Carlylesta tähden. Osittain tämä antoi myös brittiläiselle elokuvateollisuudelle kunnon piristysruiskeen. Eipä ainakaan tule mieleen yhtään todella isoa tai hyvää leffaa tätä edeltävältä ajalta. Leffan tempo ja kerronta on hyvin omaperäistä. Välillä epätoivon tuntee, välillä leffa on hyvin kevyt... Vaihtelu on toimivaa.
  • The Usual Suspects: Yksi harvoista elokuvista, joka paranee katselukertojen myötä. Ei aivan ainut, mutta todella harvinaista se kuitenkin on. Todella hyvä rikosleffa, jossa on erinomaiset hahmot ja mahtava loppu (vaikka loppu tosin menettää merkitystään myöhemmillä katselukerroilla). Kevin Spacey ei ollut aivan turhaan määritelty sukupolvensa parhaaksi näyttelijäksi muutaman vuoden takaisessa listassa (tosin, mielestäni parempiakin löytyy, mutta joka tapauksessa, se lista olisi voinut alkaa vaikkapa Leolla).
  • The Nightmare Before Christmas: Olen Burtonin fani. Tämä ei ole hänen ohjaamansa, mutta hänen nimeään se virallisesti kuitenkin kantaa. Maailma on todella mielenkiintoinen ja hahmot ovat toimivia. Osittain se, että se on suunnattu lapsille kiusaa, mutta eipä kovin paljoa. Boogie Woogie Man rules.
  • Citizen Kane: Monien mukaan kaikkien aikojen paras elokuva. Osittain tämä väite taitaa perustua leffan maineeseen, mutta kyllähän se on jotain elämää suurempaa. Sinänsä mielenkiintoista, että tämä on myös Chaplinin leffojen lisäksi ainut leffa, joka on ison studion tuottama, mutta ei hallitsema. Orsonilla oli vapaat kädet ja hän teki sillä jotain hienoa. Tosin, kukaan muu ei ole sen jälkeen saanut studioilta samanlaista vapautta.
  • The Boondock Saints: Olen kommentoinut aiemmin riittävästi.
  • The Full Monty: Ditto.
  • The Princess Bride: Olin lievästi yllättynyt kun näin tämän leffan IMDBn listalla jossain sijalla 100 tai jotain sinne päin. Hieno juttu. Ihmisillä on sittenkin makua ja he pystyvät ohittamaan sen, että komedioita ei arvosteta. Aivan h**vetin hyvä leffa. Kokeilkaahan googlettaa "Princess Bride Drinking Game" ja katsokaa tulosten määrää. Ex-tyttöystäväni oli nähnyt tämän niin monta kertaa, että muisti suurimman osan repliikeistä ja toisti niitä usein katsoessaan. (Ei, en yritä vihjata, että hän olisi ollut alkoholisti.)
CopyLeft 2005 Ares

Noblesse oblige

Vastaa Viestiin